Citat:
Ursprungligen postat av
Saltkungen
Nej, njurarna har i princip inget att göra med alkoholens nedbrytning. De filtrerar blodet och utsöndrar restprodukter, men de påverkar inte hur snabbt alkoholen bryts ner i kroppen. Det är levern som sköter den biten, och det går inte att träna upp den till att förbränna alkohol snabbare på något betydande sätt.
Och nej, en cowboy i en westernfilm blir inte nykter av lukten av kaffe. Film är inte vetenskap. Kaffet kan göra att någon känner sig mer vaken, men det förändrar inte promillehalten i blodet.
Integritetsfrågan är en annan diskussion, och där finns det en poäng att PEth kanske inte bör vara det enda kriteriet för körkortsingripanden. Men när det handlar om att någon riskerar att skada andra på grund av bristande intelligens (som du visar nu), självinsikt eller hänsynslöshet i trafiken, så är det inte längre en fråga om personlig integritet, det är en fråga om andras säkerhet.
Jag är hyfsat med på organens funktion, men jag får nog fan plocka fran de gamla läkarhandböckerna..
Det är off topic
Det är även cowboy med sin kaffe, även om din expertis borde ringt en klocka om att ökat födointag, av mer vänlig materia än giftig etanol, ökar aktiviteten av digestion, matsmältning.
Sånt du borde veta egentligen.
Låt mig även klargöra; ingen är personlig här. Som du ropar, får du svar!
Integritet är alltså inget som ska stå som hinder när lämpligheten som bilförare prövas?
Du kan bedömas som lämplig vid 18 års ålder. Efter det kan du kommas att bedömas när som av polis på gatan. Du bedöms efter om du vill utöka dina behörigheter, och fortfarande kan du bedömas när som av polis på gatan.
Din idé är alltså inte att vi har ett kontrollsamhälle nog. Det finns inte heller ett kontrollsamhälle nog att vi gör ett körtest var 10e år eller 5e år, det måste ske ett medicinskt test?
Jag claimar inte att få köra full. Ingen annan vad jag sett här i tråden. Kan hända dina gamla sambos släntrar som in vid 2, gör det.
Men var jag lite full idag så körde jag på dig med meningsmotståndiheter, inte fan behöver du min februariresumé eller fjolårsdeklaration för det?