2025-03-07, 21:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Spännande att ge sig på vanliga ofta samhälls bidragande svenskar. Man undrar om samma läkare skulle anmäla illegala.
2025-03-07, 21:49
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.

Hur fan ska en läkare veta hur mycket du dricker 🤣 om du inte redan är inskriven med missbruksproblem vill säga.

Är ingen som vet hur mycket jag dricker, fast nu för tiden är det nästan lika med noll 😩
Nån öl på midsommar och nån sommarkväll
2025-03-07, 21:57
Medlem
hockexs avatar
Låter bra tycker jag, missbrukare ska inte vara i trafiken då de är opålitliga
2025-03-07, 22:01
Medlem
teamdjungels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Hur fan ska en läkare veta hur mycket du dricker 🤣 om du inte redan är inskriven med missbruksproblem vill säga.

Är ingen som vet hur mycket jag dricker, fast nu för tiden är det nästan lika med noll 😩
Genom blodprov.
2025-03-07, 22:03
Medlem
flugornass avatar
Här en fakta länk i frågan:
https://carup.se/1-5-flaska-vin-per-vecka-kan-ge-indraget-korkort/

Valda citat ej hel artikel.
Citat:
Körkortsinnehavare som uppsöker vården kan tvingas att genomgå ett PEth-test. Om det visar 0,30 eller mer riskerar du att få ditt körkort indraget. Transportstyrelsen har gått ut med nya riktlinjer att alla med körkort måste lämna PEth-blodprov om en läkare tycker det. Läkarna måste sedan enligt körkortslagen anmäla dem till myndigheten om provresultaten visar för höga mängder. Och enbart utifrån provet kan körkortet bli indragen. Men gränsvärdena är omtvistade.

Citat:
Fakta: Detta är ett PEth-test:
PEth-blodprov har blivit ett allt vanligare sätt att bedöma alkoholkonsumtion över tid. Det kan ge en mer tillförlitlig bild av regelbundet alkoholintag än traditionella alkoholtester. Testet är vanligt för att hitta riskbruk och missbruk vid olika hälsoproblem. Provet mäter fosfatidyletanol som är ett ämne som bildas i kroppen när alkohol konsumeras. En analys av blodprovet kan hitta normala eller avvikande blodvärden jämfört med referensvärden. I första hand mäter PEth alkoholkonsumtionen under de senaste två veckorna. Provet anses indikera konsumtion, men kan inte slå fast konsumtionsnivåer.
En PEth-nivå på 0,30 µmol/l och däröver är dock en indikation om regelbunden hög alkoholkonsumtion, men behöver inte vara liktydig med diagnosen alkoholbrukssyndrom.
Källa: Läkartidningen
Senast redigerad av flugornas 2025-03-07 kl. 22:07.
2025-03-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg

Citat:
Men det finns också en del bland dem som överklagar som mist körkortet utan tidigare problem. De har kanske sökt läkare för åkommor som yrsel, högt blodtryck eller förmaksflimmer – men då antingen lurats eller vilseletts att lämna PEth-blodprover utan att få reda på hur proverna skulle användas och att deras körkort var i fara.

– PEth värden över 0,30 tyder på överkonsumtion av alkohol, skriver en av Länsrätterna i en typisk formulering till en 67-årig man som ertappats med att ha ett PEth-värde på 0,34 efter en veckas solsemester.

Länsrätten köpte inte hans argument att värdet kanske bara var ett bevis på att han och hans fru ätit och druckit gott under sin semester.

https://www.skd.se/2025-02-25/overklaga-indraget-korkort-efter-peth-prov-hittills-lonlost/
2025-03-07, 22:09
Medlem
En PEth-nivå på 0,30 µmol/l och däröver är en indikation om regelbunden hög alkoholkonsumtion. Alltså alkisar som inte ska vara ute i trafiken.
2025-03-07, 22:11
Medlem
Sqrbankens avatar
Så jävla äckligt och mjuktotalitärt att jag spyr. Ni som "oh va bra inga fyllon på vägarna" är så hopplöst naiva att ni borde få en medalj av kungen. Själv så har jag inte druckit en droppe på snart ett halvår (och inget missbruk i journalerna eller tidigare) men ett av mina levervärden har ökat (upprepad kontakt och provtagning pga. kontakt med psyk), det eftersom jag ändrat om min livsstil helt och börjat styrketräna.

Blev först själv överraskad över resultatet, men värdet som jag hänvisar till ökar - något som jag lärde mig efter en enkel googlesökning - vid ökad muskelmassa. Jag är en av dem som nu riskerar att bli av med körkortet för att jag numera gymmar och försöker ta tag i mitt liv. Rimligt? Ok, tyck det du ditt mjuktotalitarisktiska as. Jag tycker inte det.
Senast redigerad av Sqrbanken 2025-03-07 kl. 22:16.
2025-03-07, 22:14
Medlem
Bara kör utan körkort i sådana fall om de snor det. Hur ofta har du blivit stoppad i kontroll? Kan ligga pyrt till på landet där du inte är lika anonym. Men hur ofta är snuten där och patrullerar?
2025-03-07, 22:17
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
En PEth-nivå på 0,30 µmol/l och däröver är en indikation om regelbunden hög alkoholkonsumtion. Alltså alkisar som inte ska vara ute i trafiken.
Är jag alkiholiserad efter 14 dagar på semester i xxx land där jag njuter av drinkar sol och bad?
Men i mitt dagliga liv hemma är jag i det närmaste absolutist och skall bli av med körkortet efter en behaglig semester.
Det här är ju värre än invandringen Svenska folket belastas med.

Så 0,30 µmol/l efter två veckor semester anser du att jag är alkoholist och en trafikfara?

Kan du vänligen motivera det det baserat på ovan?
2025-03-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Är jag alkiholiserad efter 14 dagar på semester i xxx land där jag njuter av drinkar sol och bad?
Men i mitt dagliga liv hemma är jag i det närmaste absolutist och skall bli av med körkortet efter en behaglig semester.
Det här är ju värre än invandringen Svenska folket belastas med.

Så 0,30 µmol/l efter två veckor semester anser du att jag är alkoholist och en trafikfara?

Kan du vänligen motivera det det baserat på ovan?
Förstår du ordet "indikation"?
Förövrigt försöker du bara försköna det faktum att du åker på semester och är krökar i två veckor. Du har verkligen problem med alkoholen.
2025-03-07, 22:24
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatred-For-Mankind
Bara kör utan körkort i sådana fall om de snor det. Hur ofta har du blivit stoppad i kontroll? Kan ligga pyrt till på landet där du inte är lika anonym. Men hur ofta är snuten där och patrullerar?
Ja konentan blir att jag lämnar inget blodprov så läkarbesök med mindre än att det är akut och jag inte kan protestera kommer aldrig ske.
Frågan nu blir ju hur många blodtrycks patsinter med fler vägrar att följa upp sin vårdcentral?
Yes jag skulle i händelse av detta köra ändå, och ta straffet för det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in