2025-03-07, 21:00
Medlem
Meeis avatar
Sitter och kollar runt på stationära datorer till min 9-åriga son och skulle behöva lite hjälp. Han spelar nästan uteslutande Fortnite och Roblox, så det behövs ingen monsterdator.

Jag råkade snubbla över den här:

https://itsale.se/shop/speldatorer/gamer-quad/

Jämfört med andra sidor verkar priset ligga lite under det för liknande hårdvara hos större återförsäljare som Power och Komplett.

Så min enkla fråga är: Är priset rimligt, eller är det något jag missar? Jag ser att en Windows-licens inte ingår, vilket är lite drygt men inget större problem.

Jag förstår också att man kan få mer för pengarna genom att bygga själv, men jag tittar endast på färdiga och priserna mellan dom.
Citera
2025-03-07, 21:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Sitter och kollar runt på stationära datorer till min 9-åriga son och skulle behöva lite hjälp. Han spelar nästan uteslutande Fortnite och Roblox, så det behövs ingen monsterdator.

Jämfört med andra sidor verkar priset ligga lite under det för liknande hårdvara hos större återförsäljare som Power och Komplett.

Så min enkla fråga är: Är priset rimligt, eller är det något jag missar? Jag ser att en Windows-licens inte ingår, vilket är lite drygt men inget större problem.

Jag förstår också att man kan få mer för pengarna genom att bygga själv, men jag tittar endast på färdiga och priserna mellan dom.

Det finns genomgångna begagnade med garanti för lägre pris.

Windows-licens kan man köpa på nätet för 100-200kr.
Citera
2025-03-07, 21:28
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei

Det är ungefär vad du kommer att få betala om du sätter ihop något liknande helt själv.

Du kan spara upp till 1-2000 kr om du återvinner någon gammal burk, väljer rätt moderkort för ändamålet och kör en något mindre/sämre hårddisk.

Om frågan är om priset är bra för någon som inte vill hålla på och minmaxa, så är svaret att den är faktiskt helt okej.
Senast redigerad av buhbye 2025-03-07 kl. 21:34.
Citera
2025-03-08, 12:47
Medlem
Det är mer än rimligt, faktiskt.

Och nej, du kan inte få särskilt mycket mer genom att bygga själv.
Citera
2025-03-18, 05:05
Medlem
kraftfoders avatar
Okej dator, kanske, MEN:

Vad är det för moderkort, vad är det för nätaggregat?
Är det "chonching" från ali-express eller bra märken?
Är det minst 16MB, eller bara 8MB RAM?

Jag hade inte köpt grisen i säcken undrat om detta, ärligt talat.

EDIT;
Jag köper win-lic. från UK, kostar 2-3 pund. Problemfritt.
Senast redigerad av kraftfoder 2025-03-18 kl. 05:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in