Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-03, 16:44
Medlem
Jag sålde en personlig egendom vara för 5000kr 2024 via blocket, betalning skedde med swish.

Måste jag redovisa denna försäljning på deklarationen?
Citera
2025-03-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Ja visst. När du säljer ditt 18,5 kvm studentrum så ska vinsten beskattas precis som allt annat.

Kontorsfastighet stockholm
1500 kvm

Fastighet med 6 lägenheter
400 kvm

Skog 98 hektar

Lägenhet
98 kvm
Citera
2025-03-03, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Stökigt, omständigt och onödigt. Att logga in på mina sidor på Skatteverket räcker alldeles förträffligt. Så överkåt är jag inte. Väntan blir perfekt.

Hur gör du med allt annat då? Jag får tex lönespec och ibland fakturor till mitt Kivra?
Citera
2025-03-03, 16:52
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cziffrapino
Jag sålde en personlig egendom vara för 5000kr 2024 via blocket, betalning skedde med swish.

Om du har sålt färre än 30 varor och inte tjänat mer än 20 lakan under året på den typen av försäljningar så bryr sig inte Skatteverket om dig.

Om du däremot nått upp till antingen 30 varor eller 20 lakan i intäkter är det dags att börja hosta upp kvitton.
Citera
2025-03-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Om du har sålt färre än 30 varor och inte tjänat mer än 20 lakan under året på den typen av försäljningar så bryr sig inte Skatteverket om dig.

Om du däremot nått upp till antingen 30 varor eller 20 lakan i intäkter är det dags att börja hosta upp kvitton.

Fast det gäller fortfarande bara sidor som rapporterar uppgifter till Skatteverket. Tror inte blocket gör det? Tradera gör det tror jag. Om man får betalt via swish är det inte skatteverket man ska vara orolig för, de kan inte se dina swish. Det är banken som eventuellt kan börja ställa frågor och i sin tur skvallra till skatteverket. Men risken är minimal om det inte gäller stora summor...
Citera
2025-03-03, 16:59
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Fast det gäller fortfarande bara sidor som rapporterar uppgifter till Skatteverket. Tror inte blocket gör det? Tradera gör det tror jag. Om man får betalt via swish är det inte skatteverket man ska vara orolig för, de kan inte se dina swish. Det är banken som eventuellt kan börja ställa frågor och i sin tur skvallra till skatteverket. Men risken är minimal om det inte gäller stora summor...
Både Tradera och Blocket rapporterar in försäljningsdata till Skatteverket.
Citera
2025-03-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Både Tradera och Blocket rapporterar in försäljningsdata till Skatteverket.

Aha okej! Det visste jag inte att Blocket hade börjat med det också. Tack för info. Ja då är det lite svårare att komma undan...
Citera
2025-03-03, 17:04
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vad fan tror du? Har sålt fastigheter. Ska betala vinstskatt!!!!!!

Du fattade inte vad jag skrev pga “vinst skatt”

VINSTSKATT

Fattar du nu?
Det blev väldigt tydligt nu. Skillnad på betala vinst eller betala skatt
Citera
2025-03-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ja det är jag!

Jag måste betala vinst skatt på sålda fastigheter.

Varför det?
Den (vinsten) ska ju deklareras i USA,eller har just fastigheter någon specialregel?
Citera
2025-03-03, 17:07
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag har i år betalat runt 150000kr i bolåneränta. Jag räknar med att 50000 av dessa kommer tillbaka.

Är inte gränsen 100,000kr sedan lägre %? Dvs blir något mindre än 50,000kr för din del
Citera
2025-03-03, 17:07
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cziffrapino

Nej.
Citera
2025-03-03, 17:08
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Aha okej! Det visste jag inte att Blocket hade börjat med det också. Tack för info. Ja då är det lite svårare att komma undan...
Från och med den 1 januari 2023 är Blocket, och andra marknadsplatser i EU, skyldiga att rapportera in uppgifter till Skatteverket om användare som säljer saker och hyr ut bostäder via marknadsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in