2025-03-02, 17:38
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Förberedelsen att åka på några teknikläger med Gunde är det centrala. Man ser att de faktiskt träffar stakningen bättre än många runtom i spåret som åker och drar sig fram med armarna. Den teknikträning de har fått ska räcka för att klara sina delsträckor inom reptiderna även om de så inte gjort något fysiskt de senaste sex månaderna.

Att åka så långsamt som en mil i timmen på skidor är en extremt lågintensiv aktivitet.

Ta Linda exempelvis. Hon ”springer” på skidorna med en enorm energiförlust för hon lättar en decimeter med foten från marken. Detta gör hon i trettio meter och blir heeeeelt slut efteråt, vilket gör att hon tappar det hon hade jobbat in under dessa meter.

Likaså stakar hon tre fyra ggr och får upp lite glid, men efter de sakta gen så slutar hon staka och tappar all den fart hon byggt upp och så får hon börja om från noll igen.

Detta med att ge upp stakningen och att lyfta på fötterna för mycket när hon ”springer” gör att hon inte orkar lika mycket som hon skulle gjort annars. Hade jag åkt bredvid henne skulle jag påpekat detta. Det gör ju att hon tröttar ut sig själv mer än om hon hade underhållit sina stavtag genom att inte börja om från noll hela tiden.
Citera
2025-03-02, 17:51
Medlem
Junior skriker som en stucken gris i utförskörningarna.
Citera
2025-03-02, 17:52
Medlem
Imponerad av Gundes tålamod som 5ggr måste börja och coacha basic skidteknik i en kvart för varje person han har i teamet
Citera
2025-03-02, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ta Linda exempelvis. Hon ”springer” på skidorna med en enorm energiförlust för hon lättar en decimeter med foten från marken. Detta gör hon i trettio meter och blir heeeeelt slut efteråt, vilket gör att hon tappar det hon hade jobbat in under dessa meter.

Likaså stakar hon tre fyra ggr och får upp lite glid, men efter de sakta gen så slutar hon staka och tappar all den fart hon byggt upp och så får hon börja om från noll igen.

Detta med att ge upp stakningen och att lyfta på fötterna för mycket när hon ”springer” gör att hon inte orkar lika mycket som hon skulle gjort annars. Hade jag åkt bredvid henne skulle jag påpekat detta. Det gör ju att hon tröttar ut sig själv mer än om hon hade underhållit sina stavtag genom att inte börja om från noll hela tiden.

Ja det var väl bara Samir som nyttjade lite av skidans glid. De andra skulle ju ta sig fram snabbare utan skidor. Väldigt ickeimponerad av deras insatser så långt.
Citera
2025-03-02, 17:57
Medlem
Jag har åkt skidor hela mitt liv men jag har också varit i Brasilien och försökt dansat samba och tränat capoeira….då kändes det som mitt DNA saknade en gen och 4-åringen bredvid totalkrossade mig. Full förståelse att det kan kännas likadant med skidor och fullpackat Vasalopp.

Bästa tv-underhållningen på länge tycker jag
Citera
2025-03-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunka
Är det inte rätt cp att Kaeli bara ska åka 3km när de andra ligger på minst 16? 3000 meter på skidor kan väl vilken gök som helst klara

Som jag förstod det var den ursprungliga planen att följa Stafettvasans etapper. Där är den kortaste sträckan 9km men Gunde insåg väl att det blir en omöjlighet för Kaeli att klara och de kortade ner till löjliga 3km. Med tanke på att hon knappt kan stå på skidorna stillaståendes är jag icke förvånad att det blev så. Får se ifall hon kommer i mål eller ej. Jag ger det 50% chans.
Citera
2025-03-02, 18:04
Medlem
Nord88s avatar
Citat:

Givetvis är detta sant, deras teknik i sig är inte hindret, det är hur de använder den felaktigt och slösar massor av fart. Vissa människor har inte en naturlig förståelse för vad som utgör ett effektivt rörelsemönster.

Samir stakade massor i onödan när det hade varit mer effektivt för honom att gå över till frånskjut eller diagonalande när backen var full av långsamma skidåkare. Stillastående stakning är ett nödvändigt ont för eliten när det är riktigt brant för att de går på blanka skidor. Det tar enormt mycket mer energi än att passa på att gå-diagonala lite i en trafikstockning för en motionär. Samir kan ju åka ännu snabbare om han får åka bland åkare av samma kapacitet och slipper bli bromsad av andra.

Alla är olika även inom eliten, t ex gick Northug på tvåan i skejt även i relativt flacka stigningar, när övriga går på trean. Tvåan är min favoritväxel och den låter en vila uppför med avsevärt lägre förbrukning än att åka bara lite snabbare på trean. Stakning med frånskjut med kanske 10-15% farttapp jämfört med stakning i lätt uppför är väldigt energibesparande för en motionär, särskilt under en energidipp. Har inte sett varje minut men jag kan inte minnas att jag sett någon nyttja den växeln idag.
Citera
2025-03-02, 18:10
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Givetvis är detta sant, deras teknik i sig är inte hindret, det är hur de använder den felaktigt och slösar massor av fart. Vissa människor har inte en naturlig förståelse för vad som utgör ett effektivt rörelsemönster.

Samir stakade massor i onödan när det hade varit mer effektivt för honom att gå över till frånskjut eller diagonalande när backen var full av långsamma skidåkare. Stillastående stakning är ett nödvändigt ont för eliten när det är riktigt brant för att de går på blanka skidor. Det tar enormt mycket mer energi än att passa på att gå-diagonala lite i en trafikstockning för en motionär. Samir kan ju åka ännu snabbare om han får åka bland åkare av samma kapacitet och slipper bli bromsad av andra.

Alla är olika även inom eliten, t ex gick Northug på tvåan i skejt även i relativt flacka stigningar, när övriga går på trean. Tvåan är min favoritväxel och den låter en vila uppför med avsevärt lägre förbrukning än att åka bara lite snabbare på trean. Stakning med frånskjut med kanske 10-15% farttapp jämfört med stakning i lätt uppför är väldigt energibesparande för en motionär, särskilt under en energidipp. Har inte sett varje minut men jag kan inte minnas att jag sett någon nyttja den växeln idag.

Precis, det är väl så enkelt att de haft alldeles för lite lärarledd träning på skidor/snö, annars hade de fått med sig sådana här saker.
Jag har följt serien och de har haft tre tillfällen på snö med Gunde och de har ingen träningsbakgrund avseende kondition själva heller, så de har nog ingen aning om vad intervaller är exempelvis. Och att intervaller gör dig tröttare än att möte i ett jämnt med lägre tempo.
Citera
2025-03-02, 18:15
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Precis, det är väl så enkelt att de haft alldeles för lite lärarledd träning på skidor/snö, annars hade de fått med sig sådana här saker.
Jag har följt serien och de har haft tre tillfällen på snö med Gunde och de har ingen träningsbakgrund avseende kondition själva heller, så de har nog ingen aning om vad intervaller är exempelvis. Och att intervaller gör dig tröttare än att möte i ett jämnt med lägre tempo.

Ja, men i min värld bör man landa i denna slutsats på egen hand efter bara en kortare stunds åkning, även under ett pågående lopp. Det är ingen som har berättat detta för mig utan det förstår de flesta genom att testa sig fram. Men jag håller absolut med, du och jag hade kanske gjort ett bättre jobb med coachning än Gunde. Tvivlar dock på att Junior är tillräckligt analytisk för att ta till sig av sådana tips.
Citera
2025-03-02, 18:22
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ja, men i min värld bör man landa i denna slutsats på egen hand efter bara en kortare stunds åkning, även under ett pågående lopp. Det är ingen som har berättat detta för mig utan det förstår de flesta genom att testa sig fram. Men jag håller absolut med, du och jag hade kanske gjort ett bättre jobb med coachning än Gunde. Tvivlar dock på att Junior är tillräckligt analytisk för att ta till sig av sådana tips.

Haha ”vi hade varit bättre coacher än Gunde” Tveksamt totalt sett för min del, men jag hade definitivt påpekat just det där under loppet.
Jag upplever att Gunde antagit en extremt peppande roll där han uttrycker hur otroligt bra de är, även när de gör fel så att säga.

Men vad vet jag vad som är bäst..
Citera
2025-03-02, 18:32
Medlem
lunarluddes avatar
Har inte följt hela programmet men den enda deltagaren som filmas är ju junior, var är resten av deltagarna?

F.ö bra krigat av junior, verkar vara en trevlig och glad prick.
Citera
2025-03-02, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Har inte följt hela programmet men den enda deltagaren som filmas är ju junior, var är resten av deltagarna?

F.ö bra krigat av junior, verkar vara en trevlig och glad prick.

De har delat på loppet i etapper. Tyvärr missade du höjdpunkten när Gunde tappar bort Linda Pira och tror att hon är framför och kamerakillarna stannar till för teknikstrul så plötsligt fick var de bara de två och kameran kvar. Fantastiskt kul och de gick från helt okända till superpoppis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in