Citat:
Ja, precis som jag skrev. Satan har makt att göra det satan fått tillåtelse av Gud att göra, nämligen att pröva människor.
Gud talade om för Satan att Job var en rättskaffens man och Satan svarade med att det inte var så konstigt med tanke på att Gud hjälpte Job så mycket. Alltså tillät Gud Satan att göra vad han ville förutom att röra vid Job. Och i andra fallet tillät Gud Satan att göra vad han ville även med Job såvida han inte dödades. Detta innebär inte att Satan var en maktlös varelse. Job var ju under beskydd av självaste Gud.
Satan har makten att utföra det ämbete Gud satt satan att utföra (men det gäller ju alla änglar).
Satan hade ingen makt att pröva Job utan Guds tillåtelse.
Satan säger förenklat till Gud att "jag kan utföra mitt jobb så här, ok?" och Gud säger "Ok" men med vissa förbehåll.
Det finns ingen maktkamp mellan satan och Gud, det är en obiblisk kristen myt.
Citat:
Här misslyckades du.Satan anklagade inte Gud.
Satan anklagade inte ens Job, för Job var ju rättfördig (Job 1:1).
Job anklagade Gud, inte satan.
Satan hade en intelligent ide/fantasi om att Job skulle synda om han blev fattig och sjuk, men var maktlös att utföra den innan Guds godkännande.
Gud är allsmäktig över allt, utan om Job (/människan) med sin fria vilja ska välja att göra gott eller ont.
Gud låter satan pröva människan för att vi ska få möjlighet att välja att göra gott (och bli belönade för det). Job fick tillbaka allt han förlorat och min tro är att han även belönades i livet efter döden för han valde att göra gott och inte synda.
Job gjorde ett misstag i Jobs bok när han (fullt mänskligt) ifrågasatte/anklagade Gud som lät honom prövas så svårt.
Job skylde inte på satan och sa inte att satan tvingade honom att göra något dumt, han vände sig till den allsmäktige istället som bestämmer över prövningarna.
Gud svarade Job på ett sätt som antyder att människan inte kan förstå Guds motiv.
Job anklagade Gud, inte satan.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2025-02-25 kl. 02:12.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2025-02-25 kl. 02:12.