2025-02-25, 01:24
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Gud talade om för Satan att Job var en rättskaffens man och Satan svarade med att det inte var så konstigt med tanke på att Gud hjälpte Job så mycket. Alltså tillät Gud Satan att göra vad han ville förutom att röra vid Job. Och i andra fallet tillät Gud Satan att göra vad han ville även med Job såvida han inte dödades. Detta innebär inte att Satan var en maktlös varelse. Job var ju under beskydd av självaste Gud.
Ja, precis som jag skrev. Satan har makt att göra det satan fått tillåtelse av Gud att göra, nämligen att pröva människor.

Satan har makten att utföra det ämbete Gud satt satan att utföra (men det gäller ju alla änglar).

Satan hade ingen makt att pröva Job utan Guds tillåtelse.

Satan säger förenklat till Gud att "jag kan utföra mitt jobb så här, ok?" och Gud säger "Ok" men med vissa förbehåll.

Det finns ingen maktkamp mellan satan och Gud, det är en obiblisk kristen myt.

Citat:
Jag har inte klippt och trixat utan jag skrev att Satan anklagade Gud i Jobs bok, för att påvisa att det inte alls rör sig om en lydig Guds ängel som du menar, och tog därför med de relevanta skriftställena.
Här misslyckades du.

Satan anklagade inte Gud.
Satan anklagade inte ens Job, för Job var ju rättfördig (Job 1:1).
Job anklagade Gud, inte satan.

Satan hade en intelligent ide/fantasi om att Job skulle synda om han blev fattig och sjuk, men var maktlös att utföra den innan Guds godkännande.

Gud är allsmäktig över allt, utan om Job (/människan) med sin fria vilja ska välja att göra gott eller ont.

Gud låter satan pröva människan för att vi ska få möjlighet att välja att göra gott (och bli belönade för det). Job fick tillbaka allt han förlorat och min tro är att han även belönades i livet efter döden för han valde att göra gott och inte synda.

Job gjorde ett misstag i Jobs bok när han (fullt mänskligt) ifrågasatte/anklagade Gud som lät honom prövas så svårt.
Job skylde inte på satan och sa inte att satan tvingade honom att göra något dumt, han vände sig till den allsmäktige istället som bestämmer över prövningarna.

Gud svarade Job på ett sätt som antyder att människan inte kan förstå Guds motiv.

Senast redigerad av TunderTarFyr 2025-02-25 kl. 02:12.
Citera
2025-02-25, 01:38
Medlem
Intressant. Dags att ta din neuroleptika nu
Citera
2025-02-25, 01:47
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Du har fel,i kristendomen tror vi på en enda gud,vi har inte flera sorts gudar som vissa fått för sig,satan är ingen gud,bara den gud som kallas "Jag är" är våran gud.
Judarna har ingen gud i alla fall inte den som kallas "Jag är"
Du bör läsa på bättre, så du förstår att namnet "Jag är den Jag är"/"’ehye ’ăšer ’ehye" är fullständigt erkänt som ett namn på Gud i Judendomen:
https://www.chabad.org/holidays/passover/pesach_cdo/aid/1815464/jewish/G-d.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/I_Am_that_I_Am

"’ehye ’ăšer ’ehye" kan tolkas på många sätt. Som "Jag är den Jag är", "Jag blir den Jag var", "Jag skapar det jag skapar" eller "Jag existerar".

Falska kristna myten: Kristendomen har skapat en mytologi som inte står i bibeln som går ut på att det skulle vara en kamp mellan Gud och satan, där satan och satans änglar skulle ha fri vilja och makt att mot Guds vilja göra onda demoniska handlingar. Som om Satan var en "gud" som med fri vilja stred mot Gud.

Jobs bok visar att Satan har ingen makt i sig själv att utföra något som Gud inte har godkänt, för det är enbart Gud som bestämmer och är allsmäktig.

Jag tror på Judendomen och lever sedan 2009 efter de enkla sju bud (som gällde i 1a mosebok) som gäller icke Judar.
Citera
2025-02-25, 10:27
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja, precis som jag skrev. Satan har makt att göra det satan fått tillåtelse av Gud att göra, nämligen att pröva människor.
Det framkommer att Job var under Guds beskydd och därför är det inte så konstigt att Satan inte kunde fördärva för honom. Först när Gud drog undan sitt beskydd kunde Satan löpa amok.
Citat:
Satan kommer från hebreiskan. En del bibelöversättningar behåller det hebreiska ordet (Karl XII:s bibel och Nya världens översättning) medan andra översätter det till "Åklagaren" (1917 års kyrkobibel och Svenska Folkbibeln) och "Anklagaren" (Bibel 2000). Svenska Akademiens ordbok lyder:
av hebreiska sātān, motståndare, fiende, anklagare (https://www.saob.se/artikel/?seek=satan)
Citat:
Både Job och Satan anklagade Gud av olika anledningar. Men det blev inte såsom Satan menade på, alltså att Job skulle förbanna Gud.
Citera
2025-02-25, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
I den mytologiska sagan som är Abrahamismen/Bibeln är Jahve/Jehova/Allah den onda och avundsjuka tyrannen som upprätthåller den materialistiska illusionen. Han är en defekt, ofullkomlig, imperfekt och avundsjuk Gud:

"Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led" - 2 Mos 20:1-17

Han är tyrannisk ledare för ett gäng onda Gudar, Elohim:

"Låt oss stiga ner och skapa förvirring i deras språk, så att den ene inte förstår vad den andre säger.” - 1 Mos 11:7

Han är så ond att han dränker hela världen:

"Och HERREN sade: »Människorna, som jag skapade, vill jag utplåna"... "Så utplånade han alla varelser på jorden, både människor och fyrfotadjur och kräldjur och himmelens fåglar; de utplånades från jorden," - 1 Mos 6-10

Jehova/Allah är en defekt/ofullständig avbild av den högsta sanningen, han är en illusion av den sanna Guden, av den högsta visdomen. Därav är Jehova/Allah en falsk Gud, som förhäxat världen med lögner och materialism. Han kräver total lydnad och dödar dem som inte lyder honom. Han upprätthåller matrixkoden och lurar människor att följa en lögn. Han har förslavat världen med slavmoral, krig och rädsla. Ni vet själva hur mycket skit Abrahamismen har skapat i form av konflikter, krig och lidande. Jehova/Allah är ren ondska.

I historien äntrar nu ljusets och sanningens sanna budbärare Lucifer. Han är rebell-arketypen, den som alltid gör uppror mot ondska och orättvisa. Lucifer ger människorna kunskap och med det medvetande. Lucifer visar oss den verkliga sanningen. Likt Prometheus ger han människorna livsvilja och mening.

Lucifer visar att endast med kunskap och förnuft kan vi nå den högsta visdomen och sanningen. Han är därför den verkliga förmedlaren av visdom. Lucifer är godhet, den godhet som bara kan nås genom sann kärlek, kritiskt tänkande och förnuft. Den sol vi ser är inte den verkliga solen, vi kan inte se alla de kemiska transaktioner som får solen att lysa, men vi vet att de måste existera för att verkligheten skall fungera. Den sanna solen är den svarta solen, den sol vi inte kan uppleva med våra sinnen.

När den onda tyrannen Jehova/Allah upptäcker att Lucifer gett människorna kunskap och medvetande blir han rasande. Han kastar ner Lucifer till den materiella världen och binder honom till evig tortyr. Han kastar ut Adam och Eva ur paradiset och tvingar dem att dyrka honom. Sedan dränker han världen och lurar mänskligheten med skrämselpropaganda. Jehova/Allah tvingar människorna till evigt lidande i den materiella skapelse han tillverkat.

Men det finns en räddning för människan. Om människan tar till sig ljuset, kunskapen och förnuftet kan hon bli fri från demiurgens ondskefulla plan. Lucifers inkarnation som Jesus ger oss ett hum av det arbete som måste utföras, men Lucifer lär oss framförallt att inte tro på gamla myter, lögner och sagor. Även myterna om Jesus är felaktiga. För att nå sann insikt krävs kritiskt tänkande på riktigt, det krävs arbete, kunskap, vilja och strävan.

Så till mina frågor:

Håller ni med om att Jehova/Allah är en avundsjuk, krigisk tyrann som förhäxat världen?

Håller med om att Lucifer är den goda i denna berättelse?

Håller ni med om att kunskap och förnuft leder till visdom och sanning?
Allah är inte Jehovah, Allah är arabiska för hebreiskans Elohim. Jehovah var en lägre gudom av ett gudapanteon där Elohim var den högsta och ledande, sedermera valde israeliterna Jehovah som sin enda Gud, något av en utbrytare, kanske fallen, lite som Lucifer.
Lucifers fall, morgon stjärnan, som visade sig inte vara stjärna, länge lurade han människan genom att sola sig i Guds ljus.
Man kan kanske säga att hans extravaganta natur på himlavalvet kom att bringa kunskapen om hans sanna natur vilket blev hans fall
Citera
2025-02-28, 21:12
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Satan kommer från hebreiskan. En del bibelöversättningar behåller det hebreiska ordet (Karl XII:s bibel och Nya världens översättning) medan andra översätter det till "Åklagaren" (1917 års kyrkobibel och Svenska Folkbibeln) och "Anklagaren" (Bibel 2000). Svenska Akademiens ordbok lyder:
av hebreiska sātān, motståndare, fiende, anklagare (https://www.saob.se/artikel/?seek=satan)
Både Job och Satan anklagade Gud av olika anledningar. Men det blev inte såsom Satan menade på, alltså att Job skulle förbanna Gud.
Ja, satan är skapad av Gud för att vara en åklagare, men han kan inte göra en enda sak innan Gud sagt ok till det. För Gud är allsmäktig.

Nej, satan anklagade inte Gud i Jobs bok eller i någon annan bok i GT, det är en falsk kristen myt som uppkom efter GT.
Det går inte att anklaga den Fullkomlige.
Citera
2025-03-02, 12:39
Medlem
Citat:

Satan har makten att utföra det ämbete Gud satt satan att utföra (men det gäller ju alla änglar).

Satan hade ingen makt att pröva Job utan Guds tillåtelse.

Satan säger förenklat till Gud att "jag kan utföra mitt jobb så här, ok?" och Gud säger "Ok" men med vissa förbehåll.

Det finns ingen maktkamp mellan satan och Gud, det är en obiblisk kristen myt.

Här misslyckades du.

Satan hade en intelligent ide/fantasi om att Job skulle synda om han blev fattig och sjuk, men var maktlös att utföra den innan Guds godkännande.

Gud är allsmäktig över allt, utan om Job (/människan) med sin fria vilja ska välja att göra gott eller ont.

Gud låter satan pröva människan för att vi ska få möjlighet att välja att göra gott (och bli belönade för det). Job fick tillbaka allt han förlorat och min tro är att han även belönades i livet efter döden för han valde att göra gott och inte synda.

Job gjorde ett misstag i Jobs bok när han (fullt mänskligt) ifrågasatte/anklagade Gud som lät honom prövas så svårt.
Job skylde inte på satan och sa inte att satan tvingade honom att göra något dumt, han vände sig till den allsmäktige istället som bestämmer över prövningarna.

Gud svarade Job på ett sätt som antyder att människan inte kan förstå Guds motiv.

Satan är en tjänare av Gud innan han kastas in till elden. Du förstår. Ingen står över Gud.
Citera
2025-03-02, 22:23
Medlem
XGPs avatar
Citat:
satan anklagade inte Gud i Jobs bok
Jag har läst om Jobs bok och drar slutsatsen att du har rätt i att Satan inte anklagade Gud.
Citat:
satan är skapad av Gud för att vara en åklagare, men han kan inte göra en enda sak innan Gud sagt ok till det. För Gud är allsmäktig.
Vart menar du att detta framkommer i Bibeln?
Citera
2025-03-07, 22:49
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Satan är en tjänare av Gud innan han kastas in till elden. Du förstår. Ingen står över Gud.
Satan tjänar Gud, ja enligt Jobs bok.

Citat:

Du är lurad av en kristen myt som inte står i gamla eviga testamentet (och troligen inte ens i de kristnas nt).

Citat:
Instämmer, ingen står över Gud. Inte ens satan, men det är inget problem för satan. Satan frågar ju Gud först och agerar bara när han får ok av Gud, enligt Jobs bok.

Eller är du lurad av den kristna myten om att satan skulle tycka sig stå över Gud och göra revolt mot Gud? Det står inte i bibeln.
Citera
2025-03-08, 07:19
Medlem
Citat:
Ja, satan är skapad av Gud för att vara en åklagare,

Var i bibeln står det att Gud skapade Satan som en åklagare?

Det står tvärtom att Gud skapade Satan utan orätta tankar, på samma sätt som Gud skapade Adam och Eva utan orätta tankar, men att dom av egen fri vilja började att odla orätta tankar efter att dom skapades.

På liknande sätt föds inte barn till att skjuta och spränga för att mörda människor. Du kan inte skylla skjutningarna i Sverige på Gud. Ondskan har svenskarna själva skapat.
Citera
2025-03-08, 07:25
Medlem
Citat:
Satan tjänar Gud, ja enligt Jobs bok.

Det är inte sant! Gud tillät Satan att göra enligt hans egen vilja, men det är inte samma sak som att Satan gör Guds vilja, aka vara Guds tjänare.

På liknande sätt kan föräldrar tillåta sina barn att göra sina misstag, men det är inte samma sak som att föräldrarna tillåter och förordar dom misstag som barnen gör.
Citera
2025-03-14, 20:19
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var i bibeln står det att Gud skapade Satan som en åklagare?
Det står inte uttryckligen.
Det står att i begynnelsen skapade Gud himmel och Jord (1 Mos 1:1)
plus
det står att satan var en åklagare (i Job).

Genom Herrens ord blev himlen till och rymdens här på hans befallning. Psaltaren 33:6

Änglarna skapades när himlen skapades, innan universum, sol och måne och jordens atmosfär/"himmel".

Så tror jag.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2025-03-14 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in