2025-02-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
Stort tack för du delar med dig! Jäkligt schysst. Nu har jag fått en klarare bild.

Jag har två anstalter till, klass 2or som jag också tänker skriva om, kommer snart.
Citera
2025-02-08, 16:41
Medlem
laddsteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag har två anstalter till, klass 2or som jag också tänker skriva om, kommer snart.
Jag väntar med spänning. Du förklarar galant.
Citera
2025-02-09, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2

Samma erfarenhet här, tack för du delar med dig.
Citera
2025-02-10, 02:07
Medlem
Min tid i fängelse var 18 månader, klass 2. Det var ett par år sedan nu, så jag slapp som tur var dubbelbeläggningen. Jag hade tur och kom direkt till självförvaltningen, där många som hade suttit längre volter och klassats ner satt.

Jobbet, eller vad man nu ska kalla det, i verkstaden var riktigt segt i början tills man kom in i det. Vi gjorde diskmaskinshjul eller rep till båtar. Under sommaren var det jävligt segt att inte ha någon sysselsättning, så man satt mest på avdelningen och spelade olika spel – alltifrån Mulle, tärning och PS2 till pingis.

Vi hade en timmes promenad om dagen. Under sommaren fanns det också möjlighet att grilla om något av köken önskade det. Då fick en person från köket gå ut 30 minuter innan och vara med och starta grillen. Vi hade bastu en gång i veckan och tillgång till sporthallen två gånger i veckan.

På avdelningen fanns det gott om USB-stickor. Jag lyckades få in min egen ganska snabbt, där jag hade top-notch filmer och porr. Såg bland annat första Deadpool på min insmugglade sticka. Pundandet på avdelningen var ganska lågt, men självklart fanns det de vars veckans höjdpunkt var medicinutdelningen. Vi spelade bingo på söndagar och hade olika turneringar – pingis, FIFA och poker.

Kiosken var rena rånet 13 kronor för en apelsin. Plitarna var riktigt efterblivna och lata, de satt mest i sin holk och glodde och gjorde minsta möjliga. Regelbundna visitationer och pissprov kom som ett klockslag.

Min tid i fängelse gjorde inte så mycket mer än att jag träffade en del barndomsvänner jag inte hade sett på några år.
Citera
2025-02-17, 00:06
Medlem
hur ser det ut med situationen med överfulla fängelser idag och så vidare för folk som har kortare straff och vill mygla på det? Är det som förr att det går fort med placering eller någon som har koll ?
Citera
2025-02-18, 22:57
Medlem
Du får ej kortare fängelsetid. Men om sköter dig har lättare att få igenom utslussning. Det är skit jobbigt med dubbelt bärgning. Jag fick ligga på golvet dom första sex dagarna. Så att folk säger att svenska fängelser är som hotell, vet ej vad dom har fått det ifrån. På vinter halvåret är många pundare som är i fängelset, och då gäller man gör klart för dom och städning och att dessa sköter sin hygien.
Citera
2025-02-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
Jag kommer eventuellt avtjäna lite tid framåt vårkanten. Jag har fått en känsla av att kåken verkar lite mysig, stämmer det? Spela kort med andra intagna dagarna i ända, finsnickra och få mat serverad. Kika TV varje kväll medans man avnjuter lite snacks från kiosken, men framför allt komma in i bra rutiner med mycket träning m.m. Finns det möjlighet att basta på anstalten? Pooler? Jag gillar att kallbada och gör det i princip varje morgon, finns där isbad och bastu?
Det rör sig om ekobrott, om det har någon betydelse. Hamnar man på en bättre anstalt då än t ex en våldsbrottsling? Jag hade gärna spelat kort med Ernstberger, men han muckar väl inom kort.
Vh
Du måste ha pengar för att köpa från kiosken. Det är ett helvet att tjänat dessa pengar där inne. Om du snusar och röker så blir det inte mycke pengar kvar till lyxen som du nämner.
Ernstberger satt med oss på samma avdelning. Han höll sig inne på rummet det största tiden. Han är inte det bästa på något kortspel som du tror. Han kommer att bli villkorlig frigiven nu i vår kanten.
Som sagt var dig själv och försök göra det bästa av tiden. Lycka till!
Citera
2025-02-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
Du kommer få ett placeringsbeslut, och troligtvis hamnar du på en tvåa.

Det finns ingen som bryr sig om vad du sitter för. Vill du ha respekt får du förtjäna det på insidan.
Din beteende är som avgör om du får respekt. Har suttit med flera som är dömda för mord, och dessa hade mindre respekt för än någon som hade åkt för rattfylla. Var dig själv och respektera andra, men vik inte dig. Då kommer att gå bra. Det är fullt med pedofiler och kvinnomisshandel i fängelset.
Citera
2025-02-25, 13:48
Medlem
Hej jag är orolig för min son ,han är bara 19 och sitter nu oskyldigt anklad för våldtäkt,han har flera ggr varit inblandad i bråk och fått ta emot skit,jag är orolig att han inte kommer klara detta länge till,vet någon hur det är på Skogemoanstalten tacksam för alla svar
Citera
2025-02-28, 02:00
Medlem
Om din son inte haft samlag med den som påstår sig blivit våldtagen är det ju lätt bevisa genom dna. Annars står ord mot ord. Jag är ingen expert, men det ska ju vara bevisat utom rimligt tvivel. Är det lögn så lär de kunna se igenom det och fria din son.
Citera
2025-02-28, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Jag dömdes till 1 år 10 månader. Satt på klass 3 för EKObrott.

Det var faktiskt ganska roligt där inne. Jag kom överens med allt och alla, och hade inga problem med någon, trots att det var stor ruljans på folket, så gick allt galant. Tvärtom så kom man folk väldigt nära där inne, och man blev bra vänner.

Skall inte ljuga, man saknar det lite faktiskt.

Ni som ska sitta, bete er som folk, så kommer allt gå skitbra!
Hur ska man göra om man är autistisk folk märker på mig och vill jämt jävlas
Citera
2025-02-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LsdGuru
Hur ska man göra om man är autistisk folk märker på mig och vill jämt jävlas

Alla har 1000 olika diagnoser där inne. Så du kommer inte vara ensam.

Ingen kommer jävlas med dig, skulle någon gör det är det bara att säga till på skarpen.

Folk vill bara göra sin tid och sedan dra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in