Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-25, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Kommer orsaka minst så lika stora problem också. Folk kan svindla och lura problemfritt i flera år och gå under radarn. Du vet inte vem du har att göra med.
Nu tänker jag från perspektivet av jobbsökande och liknande. Ifall jag hade rökt på när jag var 15 och torskat tycker jag inte uppgifter om det ska kunna delas till mina arbetsgivare i all framtid. Belastningsregistret har gallringstider för en anledning
Citera
2025-02-25, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiendofworld
Nu tänker jag från perspektivet av jobbsökande och liknande. Ifall jag hade rökt på när jag var 15 och torskat tycker jag inte uppgifter om det ska kunna delas till mina arbetsgivare i all framtid. Belastningsregistret har gallringstider för en anledning
Men jag kan hålla med om att det är skadligt när det gäller grov brottslighet. Ifall dessa sidor hade fokuserat på det hade de nog fått stå öppna nu.
Citera
2025-02-25, 11:58
Medlem
Mullrets avatar
Någon juridisk kunnig får gärna lägga upp alla email adresser till lexbase, krimfup med flera och en enkel text så man kan hota med polisanmälan om ens info kvarstår.

Vore ju enklare om man mailar alla på en gång.
Citera
2025-02-25, 12:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
I och med att det finns ett tolkningsutrymme fortfarande så kan de ju teoretiskt sett fortfarande kunna tjafsa om att det bara gäller nya domar.
Absolut. Personligen kommer jag att skicka en fullgörelsetalan som FT-mål om de vägrar ta bort uppgifter om mig.
Citera
2025-02-25, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Någon juridisk kunnig får gärna lägga upp alla email adresser till lexbase, krimfup med flera och en enkel text så man kan hota med polisanmälan om ens info kvarstår.

Det finns en lista i någon tråd. Här är en av listorna jag hade hittat tidigare:

info@closers.se,
info@actapublica.se,
kundtjanst@verifiera.se,
info@primesafe.se,
Lexbase Support <info@lexbase.se>,
info@nordiclevelgroup.com,
info@sistec.se,
info@tempestsecurity.com,
info@bakgrundsanalys.se,
info@valida.se,
dpo@vespergroup.se,
info@sakerpersonal.se,
support@nj.se,
info@securement.se,
info@tofindout.se,
b2b@nusvar.se,
info@tng.se,
info@2secure.se
Citera
2025-02-25, 12:04
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Citat:
Ursprungligen postat av fiendofworld
Det finns en lista i någon tråd. Här är en av listorna jag hade hittat tidigare:

info@closers.se,
info@actapublica.se,
kundtjanst@verifiera.se,
info@primesafe.se,
Lexbase Support <info@lexbase.se>,
info@nordiclevelgroup.com,
info@sistec.se,
info@tempestsecurity.com,
info@bakgrundsanalys.se,
info@valida.se,
dpo@vespergroup.se,
info@sakerpersonal.se,
support@nj.se,
info@securement.se,
info@tofindout.se,
b2b@nusvar.se,
info@tng.se,
info@2secure.se

Tråd som handlar om att få sig bortplockad:
(FB) Man kan nu ta bort sig själv från alla personuppgift hemsidor (GUIDE)
Citera
2025-02-25, 12:05
Medlem
Vad betyder dessa domar som avgjordes idag? Ett riktmärke för att ens domar ej ska kunna visas på betalsidor?
Citera
2025-02-25, 12:05
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Absolut. Personligen kommer jag att skicka en fullgörelsetalan som FT-mål om de vägrar ta bort uppgifter om mig.

Aha, det fungerar att göra det som FT-mål? Om det hade varit aktuellt för min del så hade jag nog tänkt mig skadestånd under halvt basbelopp antar jag, och kört på det, men vad fan vet jag.

https://www.imy.se/privatperson/data...na/skadestand/

Se även GDPR artikel 82
Senast redigerad av RetrobateFuture 2025-02-25 kl. 12:09.
Citera
2025-02-25, 12:06
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat

FT, du menar förenklat tvistemål?
Men de uppgifterna de hade om dig berörde väl bara en tvist har jag för mig, du hade väl ingen brottsdom?
Citera
2025-02-25, 12:08
Medlem
GDPRWarrior måste vara glad. Konstigt att han inte kommenterat än.
Citera
2025-02-25, 12:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetrobateFuture
Aha, det fungerar att göra det som FT-mål? Om det hade varit aktuellt för min del så hade jag nog tänkt mig skadestånd under halvt basbelopp antar jag, och kört på det, men vad fan vet jag.
Ja det ska funka som FT mål. En sådan fullgörelse går inte att värdera, så då kan man fritt välja hur det ska handläggas.

Jag kommer inte att begära skadestånd i en första vända. Siktar hellre på effektiv handläggning än att tjäna pengar på det. Skadestånd kan man begära om de, trots dom om fullgörelse, fortfarande vägrar ta bort uppgifterna. Vet inte om det finns skadepresumtion i ett sådant läge, eller hur man bör värdera skadan. Blir ju i allra högsta grad en ideell värdering.
Citera
2025-02-25, 12:11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Kommer orsaka minst så lika stora problem också. Folk kan svindla och lura problemfritt i flera år och gå under radarn. Du vet inte vem du har att göra med.
För dig som privatperson har ingenting förändrats annat än att du nu måste anstränga dig lite mer för att få informationen du vill ha. En återgång till hur det var förr kan man säga.
Är du konservativ så borde du jubla åt detta.
Senast redigerad av Trolltestet 2025-02-25 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in