2025-02-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Tack detsamma, håller med om att vi har en bra diskussion, även om vi inte tycker exakt lika i detta. Vi verkar dock båda ha erfarenhet av autism hos barn och det ger ju en extra dimension i detta, när man kan se att mycket av det de vuxna ser som ett bekymrande och problematiskt beteende kring Jocke som barn, sannolikt (åtminstone till största delen) "bara" beror på hans autistiska drag. Idag hade detta förmodligen och förhoppningsvis hanterats annorlunda med en större förståelse.

Mycket av det man ser och hör i dokumentären, som fosterfamiljen också reagerade på, kan alltså bero på autismen och inte på något trauma eller liknande. Jag tänker bl.a. på Jockes plockande med händerna, olika djurläten, intensiva fixering vid en person (i det här fallet mamman). Även vissa detaljer från journalanteckningarna, som att hans böcker för att undvika ett utbrott måste stå i en viss ordning och radas upp på ett visst sätt på golvet, är också vanligt hos autistiska barn. Men för de vuxna som inte har kunskap om detta blir beteendet oroväckande och ett tecken på att barnet är "sjukt" eller traumatiserat på något sätt, men så behöver det inte alls vara.

Du har rätt det är mitt yrke att jobba med barn med autism eller andra diagnoser.
Han har ju kommit otroligt långt för att ha det så jobbigt när han var liten med autismen.
Idag tror jag att Jocke skulle fått mer stöd kring dessa utbrott och olika beteenden, men allt som mamman säger har jag svårt att tro på.
Jag håller med om händerna.
Det måste ha varit otroligt svårt att bli bortlämnad och inte förstå varför.
Citera
2025-02-22, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse14
Kanske var det Linnea som hjälpte till, hon verkar ju inte ha såna stora problem med att säga såna saker om andra.
Jag tror också dom älskar varandra men det har hänt för mycket detta år men förra gången det blev bråka hittade dom tillbaka till varandra så man vet ju aldrig kanske det händer igen.

Dom kommer hitta tillbaka till varandra Joakim & Christofer har båda två
Väldigt starka personligheter så har de alltid varit
De kommer att ta tid och båda måste börja prata med varandra utanför internet.
Och gå vidare
Citera
2025-02-22, 16:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Skriver jag att Jocke sade så betyder inte det att jag menar att det är så.

Är alkohol och Flashback verkligen en bra kombination?
Nej, du bör nog upphöra med att göra den kombon. Du är rörig nog ändå.

Skriver man som du gjorde så ser det ut som ett konstaterande och tolkades därför som det.
När du nyktrat till kanske du förstår hur jag (och andra) kan uppfatta det.
Citera
2025-02-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, du bör nog upphöra med att göra den kombon. Du är rörig nog ändå.

Skriver man som du gjorde så ser det ut som ett konstaterande och tolkades därför som det.
När du nyktrat till kanske du förstår hur jag (och andra) kan uppfatta det.

Hur du ser på saker och tolkar det kan jag inte ta ansvar för tyvärr.
Citera
2025-02-22, 17:01
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Kläder och bilar. Tex.
Både märkeskläder och alla bilar förutom 1 var ju köpta på företaget. De sålde väl av dessa grejer i samband med att de skulle betala förra årets skattetillägg?
Citera
2025-02-22, 17:10
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Redovisningen för 2024 ska bli intressant att se när den kommer. Tippar företaget gått plus 8 siffror. 10 med ören.

Du får 8 siffror plus i ett företag att låta som något ovanligt?
Det är jättebra om det går bra för Jockes företag. Då kan de betala vettigt lön till sina anställda. Och ta ut lön så de kan köpa hus, bil, kläder och semester för egna pengar, istället för att låta företaget betalar för allt, företaget betalade t.o.m skor, morgonrockar och pyjamas.
Citera
2025-02-22, 17:21
Medlem
proconsuls avatar
Ursäkta,det är mycket möjligt att den här frågan faller inom OT. Men varför är den här snubben intressant?
Vilka är hans bedrifter? Vad har jag missat?
Citera
2025-02-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Du får 8 siffror plus i ett företag att låta som något ovanligt?
Det är jättebra om det går bra för Jockes företag. Då kan de betala vettigt lön till sina anställda. Och ta ut lön så de kan köpa hus, bil, kläder och semester för egna pengar, istället för att låta företaget betalar för allt, företaget betalade t.o.m skor, morgonrockar och pyjamas.

10 miljoner plus är rätt bra med tanke på hur dåligt företaget går här enligt vissa.
Citera
2025-02-22, 19:14
Medlem
0.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ursäkta,det är mycket möjligt att den här frågan faller inom OT. Men varför är den här snubben intressant?
Vilka är hans bedrifter? Vad har jag missat?
Han har drivit Sveriges största runkblogg och nu gör han barnprogram på Youtube.
Citera
2025-02-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.1
Han har drivit Sveriges största runkblogg och nu gör han barnprogram på Youtube.

Hans counten på YT är inte längre barn men det är ok jag trodde också det för ett år sedan innan jag började kolla igen. Det är nog många kvinnor 25-40 som kollar. Jocke är inte lika stor bland barnen idag som 2017. Publiken har blivit äldre.
Citera
2025-02-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesskulder
Dom kommer hitta tillbaka till varandra Joakim & Christofer har båda två
Väldigt starka personligheter så har de alltid varit
De kommer att ta tid och båda måste börja prata med varandra utanför internet.
Och gå vidare

Ja det kan såklart bli så, man får ju hoppas att Chrille inte utnyttjar honom bara.
Citera
2025-02-22, 19:55
Medlem
Citat:
Hans counten på YT är inte längre barn men det är ok jag trodde också det för ett år sedan innan jag började kolla igen. Det är nog många kvinnor 25-40 som kollar. Jocke är inte lika stor bland barnen idag som 2017. Publiken har blivit äldre.

Här var det någon som uppskattade Jockes runkblogg, bra snack också.

https://youtu.be/D1SLGPmwfQo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in