Citat:
Ursprungligen postat av
MisterBear
Jag har lite svårt att förklara detta men förhoppningsvis har någon annan erfarit samma grej men när jag blundar och ska sova så tar det inte lång tid förrän det sker något konstigt som nästan en explosion av adrenalin inifrån som känns mest i bröstet och får mig att resa mig upp hastigt och hjärtat slår väldigt snabbt. Jag tror det är adrenalin som kommer, jag vet inte men det bara sköljer över mig och jag rycks upp hastigt. Det stör mig extremt mycket när jag försöker somna för det gör mig lite paranoid också att det är något fel. Är det någon som känt samma sak och kan förklara vad det är för något?
Det du beskriver låter som en form av “hypnic jerk” eller en adrenalinrush vid insomning, vilket är ganska vanligt men kan vara obehagligt. När kroppen börjar slappna av och förbereda sig för sömn kan det ibland ske en plötslig felaktig signal i nervsystemet, vilket kan ge en känsla av att falla eller en adrenalinkick som väcker dig abrupt. Det kan också vara kopplat till ångest, stress eller en överaktiv sympatisk respons där kroppen misstolkar avslappningen som något farligt och därför skickar ut adrenalin.
En annan möjlig faktor kan vara reflux eller halsbränna. När du ligger ner kan magsyra röra sig upp i matstrupen och irritera vagusnerven, vilket i sin tur kan påverka hjärtfrekvensen och skapa en känsla av panik eller adrenalinpåslag. Det kan också påverka andningen och leda till en snabb hjärtrytm som en reflexmässig respons. Om du märker att symtomen kommer efter att du ätit eller ligger plant kan det vara värt att testa att höja huvudändan på sängen eller undvika tunga måltider innan läggdags.
Om det händer ofta kan det hjälpa att se över koffeinintag, stressnivåer och sömnrutiner. Att fokusera på långsam, djup andning innan du somnar kan också hjälpa om det är andningsrelaterat.