Citat:
Ursprungligen postat av
HerrManlig
Jag ser att det klagas mycket (med all rätt) på ungar som tar bort spärren och kör som idioter när polisen inte ser.
Har ni reflekterat över att det är precis lika olagligt att "optimera" dvs trimma sin bil, men det är däremot socialt helt accepterat?
Eftersom det är okej för pappa att jämföra med villagrannen hur många hästar extra man har krämat ur sina XC70 och fnissar gott åt att besiktningen inte kan se det, är det då så konstigt att deras respektive avkomma kör ikapp med sina 740 om nätterna?
Det finns mer än en anledning till laglösheten men jag tror att totalförbjuda sådan verksamhet vore ett bra steg.
(Nu kommer alla 43-åriga gubbar tycka att jag är lika töntig som alla 17-åringar som inte vill falla för grupptrycket och trimma sin A-traktor.)
Vad pratar du om?
"Trimmar" du en typgodkänd bil får den bara körförbud för att du har frångått typgodkännandet. Du får fortfarande framföra fordonet med dina behörigheter. Det är bara att registreringsbesiktiga om bilen så är en helt lagligt.
Trimmar du däremot en A-traktor eller en mopedbil så frångår du fordonsklassningen. Det betyder att du inte längre har ett fordon som är klassat utifrån den behörighet du har för att framföra fordonet. En trimmad A-traktor blir således en vanlig personbil.