Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-02-20, 12:21
Medlem
Jag ser att det klagas mycket (med all rätt) på ungar som tar bort spärren och kör som idioter när polisen inte ser.
Har ni reflekterat över att det är precis lika olagligt att "optimera" dvs trimma sin bil, men det är däremot socialt helt accepterat?

Eftersom det är okej för pappa att jämföra med villagrannen hur många hästar extra man har krämat ur sina XC70 och fnissar gott åt att besiktningen inte kan se det, är det då så konstigt att deras respektive avkomma kör ikapp med sina 740 om nätterna?

Det finns mer än en anledning till laglösheten men jag tror att totalförbjuda sådan verksamhet vore ett bra steg.

(Nu kommer alla 43-åriga gubbar tycka att jag är lika töntig som alla 17-åringar som inte vill falla för grupptrycket och trimma sin A-traktor.)
Citera
2025-02-20, 12:26
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
Jag ser att det klagas mycket (med all rätt) på ungar som tar bort spärren och kör som idioter när polisen inte ser.
Har ni reflekterat över att det är precis lika olagligt att "optimera" dvs trimma sin bil, men det är däremot socialt helt accepterat?

Eftersom det är okej för pappa att jämföra med villagrannen hur många hästar extra man har krämat ur sina XC70 och fnissar gott åt att besiktningen inte kan se det, är det då så konstigt att deras respektive avkomma kör ikapp med sina 740 om nätterna?

Det finns mer än en anledning till laglösheten men jag tror att totalförbjuda sådan verksamhet vore ett bra steg.

(Nu kommer alla 43-åriga gubbar tycka att jag är lika töntig som alla 17-åringar som inte vill falla för grupptrycket och trimma sin A-traktor.)

Folk får göra som de själva vill .. Men att riskera livet och chanser för körkort vid 18 är i min bok inte värt det för att åka runt och vara bromskloss i trafiken 1-2 år .

Dock är jag inte 43 utan äldre. Tycker inte du är töntig men är det värt det ?
Citera
2025-02-20, 12:30
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:

Det är väl inte ett dugg olagligt att trimma en bil om man reg-besiktigar bilen med den nya motoreffekten?
Citera
2025-02-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Det är väl inte ett dugg olagligt att trimma en bil om man reg-besiktigar bilen med den nya motoreffekten?
Hur många gör det?
Citera
2025-02-20, 12:48
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Hur många gör det?
Utan att ha någon statistik på området så känner jag flera som gjort det. Att det skulle vara socialt accepterat att köra trimmad bil olagligt har jag inte hört talas om, det låter som någon runkfantasi hos killar i mopedålder ungefär.
Så din trådstart innehåller en ren lögn och ett minst sagt felaktigt antagande.
Senast redigerad av HobbyHitler 2025-02-20 kl. 12:50.
Citera
2025-02-20, 12:49
Medlem
Conams avatar
Citat:
Hur många gör det?
Hört talas om ordet infantil? Googla det och återkom!
De gör om ett lgf fordon till ett oerhört mycket mer avancerat fordon vad gäller besiktning och körkortskrav, det är inte tillåtet att köra för fort på 70 sträcka heller!
Citera
2025-02-20, 12:58
Medlem
tryffs avatar
Ser mest inlägg om hur de kryper fram och blockerar all trafik. Det är också min upplevelse av dessa traktorer.
Citera
2025-02-20, 12:59
Medlem
Citat:

Vad pratar du om?

"Trimmar" du en typgodkänd bil får den bara körförbud för att du har frångått typgodkännandet. Du får fortfarande framföra fordonet med dina behörigheter. Det är bara att registreringsbesiktiga om bilen så är en helt lagligt.

Trimmar du däremot en A-traktor eller en mopedbil så frångår du fordonsklassningen. Det betyder att du inte längre har ett fordon som är klassat utifrån den behörighet du har för att framföra fordonet. En trimmad A-traktor blir således en vanlig personbil.
Citera
2025-02-20, 13:02
Medlem
fimbuls avatar
Det är en väsentlig skillnad på att "trimma" en A-traktor och att trimma en bil.

En ospärrad A-traktor uppfyller inte längre kraven för att få vara en traktor, och klassas då som bil istället.
Det är lätt att kontrollera, kan den framföras fortare än 30km/h är det inte längre en traktor.

Det medför att den kräver körkort med minst behörigheten B.
Saknas den behörigheten är det olovlig körning. Ett brott som vanligtvis beivras med böter.

Trimmar du en bil och polisen stoppar dig och misstänker trimning så kommer du att få ett föreläggande om registreringsbesiktning.
Att polisen misstänker att den inte längre är i samma utförande som när den registrerades gör inte att den hamnar i en annan fordonsklass som kräver annan behörighet.
Det är inte lagligt att framföra ett fordon som skiljer från registrerat förhållande, men jag kan inte hitta någonstans att det är straffbelagt. Oavsett är det svårt för polisen på plats att bevisa att den skiljer sig från original.
Citera
2025-02-20, 13:09
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Har ni reflekterat över att det är precis lika olagligt att "optimera" dvs trimma sin bil...
Vilket lagrum tänker du på här?
Citera
2025-02-20, 13:17
Citat:
Hur definierar du "precis lika olagligt"? Att båda är olagliga?

I så fall är det precis lika olagligt att köra i 53 på 50-väg som att köra i 200 på 50-väg.
Citera
2025-02-20, 13:21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Det är en väsentlig skillnad på att "trimma" en A-traktor och att trimma en bil.

En ospärrad A-traktor uppfyller inte längre kraven för att få vara en traktor, och klassas då som bil istället.
Det är lätt att kontrollera, kan den framföras fortare än 30km/h är det inte längre en traktor.

Det medför att den kräver körkort med minst behörigheten B.
Saknas den behörigheten är det olovlig körning. Ett brott som vanligtvis beivras med böter.

Trimmar du en bil och polisen stoppar dig och misstänker trimning så kommer du att få ett föreläggande om registreringsbesiktning.
Att polisen misstänker att den inte längre är i samma utförande som när den registrerades gör inte att den hamnar i en annan fordonsklass som kräver annan behörighet.
Det är inte lagligt att framföra ett fordon som skiljer från registrerat förhållande, men jag kan inte hitta någonstans att det är straffbelagt. Oavsett är det svårt för polisen på plats att bevisa att den skiljer sig från original.
Ja.
Får jag föreslå för ungdomarna att istället för att göra sin traktor olaglig, att istället köra en helt laglig bil, utan körkort.
Det är förmodligen ett litet lägre straffskala på det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in