2025-02-19, 18:46
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Jag har i tidigare val skrivit mitt eget namn men tydligen räknas det inte. Jag försökte hitta information på nätet men de beskriver inte rent praktiskt vad det är man måste göra.

Hur går man till väga för att rösta på sig själv till riksdag, kommun och region?
Citera
2025-02-19, 18:52
Medlem
Glostrups avatar
Du går med i ett parti och ser till att hamna på den relevanta valsedeln. Eller startar ett eget parti och trycker upp egna valsedlar med ditt namn på. Enkelt.
Citera
2025-02-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Jag har i tidigare val skrivit mitt eget namn men tydligen räknas det inte. Jag försökte hitta information på nätet men de beskriver inte rent praktiskt vad det är man måste göra.

Hur går man till väga för att rösta på sig själv till riksdag, kommun och region?

Tror du måste ha en parti också.
Alltså behöver du skapa en förening, och sen registrera denna förening hos valmyndigheten. För denna registrering behöver du ha ett visst stöd också.
Citera
2025-02-19, 18:54
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du går med i ett parti och ser till att hamna på den relevanta valsedeln. Eller startar ett eget parti och trycker upp egna valsedlar med ditt namn på. Enkelt.

Hur startar man ett eget parti? Jag är den enda som ska vara medlem. Eventuellt några som får betalt för att göra det jag säger om det krävs
Citera
2025-02-19, 18:57
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Hur startar man ett eget parti? Jag är den enda som ska vara medlem. Eventuellt några som får betalt för att göra det jag säger om det krävs
Google är din vän, det finns gott om detaljerade guider över hur man startar ett politiskt parti.
Citera
2025-02-19, 19:02
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Google är din vän, det finns gott om detaljerade guider över hur man startar ett politiskt parti.

Tack, nu hittade jag ett formulär. Tydligen måste man skicka in det 30 dagar före valet.
Citera
2025-02-19, 19:03
Avslutad
Citat:

Riksdag och region är kört pga att så många röstar på de namn som finns. Men jag minns när SD började i komunvalen. Där finns inga %-spärrar och många hamnade i komunstyrelsen genom att skriva sitt namn på SDs tomma valsedlar.
Citera
2025-02-19, 19:34
Medlem
Citat:

Man registrerar det till valmyndigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Tror du måste ha en parti också.
Alltså behöver du skapa en förening, och sen registrera denna förening hos valmyndigheten. För denna registrering behöver du ha ett visst stöd också.

Jag tror du killgissar.

Citat:

Finns ingen anledning att trycka upp valsedlar om man inte tror att en massa andra ska rösta på en.
Räcker med att skriva partiets namn och kandidatens namn på en blank valsedel.
För du vet vad en blank valsedel är?

Citat:

Förutom direktlänken kring att registrera parti så kan du läsa mer här. Tex sånt som att skydda namn, låsa listor och beställa valsedlar (om man så önskar).

Citat:
Google är din vän, det finns gott om detaljerade guider över hur man startar ett politiskt parti och deltar i allmänna val.

Sorry surgubbe.
Jag är TS vän!
Citera
2025-02-19, 19:37
Medlem
Citat:
Tack, nu hittade jag ett formulär. Tydligen måste man skicka in det 30 dagar före valet.

Och du kommer inte hinna registrera i tid därför att nästa val till kommuner, regioner och riksdag är när?

Citera
2025-02-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Jag tror du killgissar.

Jag tror att jag citerar, eller rättare sagt återger, vad Google Gemeni berättade för mig.
Citera
2025-02-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag tror att jag citerar, eller rättare sagt återger, vad Google Gemeni berättade för mig.

Ah.. tänkte inte på att det är smartare att fråga AI än att söka fakta... 🤣

Det är enklare än vad Gemini "berättade" för dig.

https://www.val.se/for-partier/bilda-parti.html
Citera
2025-02-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Ah.. tänkte inte på att det är smartare att fråga AI än att söka fakta... 🤣

Det är enklare än vad Gemini "berättade" för dig.

https://www.val.se/for-partier/bilda-parti.html

Vad dutti du är.

Bra jobbat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in