2025-02-19, 20:40
Medlem
Vad jag läst mig till så får butiker INTE dela bilder på misstänkta snattare till andra butiker eller publicera dem på sociala medier. Detta ska strida mot lagen. Observera att jag pratar om ej dömda snattare. Någon snattare kanske fångats på film, men ej fasttagen eller dömd, och butikschefen delar ändå bilden på en intern/gemensam butiks-/centrum-portal, alternativt mejlas ut till olika närliggandes butikers chefer.

Jag är ganska säker på att detta görs, trots att det strider mot lagen. Jag undrar om det finns någon butiksanställd som kan bekräfta min misstanke?

(Jag är osäker, men det kan vara lagligt att sätta upp bilderna på den utsatta butikens egna anslagstavla, men kanske inte. Oavsett, så är detta inte vad jag fokuserar på i denna tråd)

OBS!! Svara bara om du har erfarenhet ifall butiker delar bilder. Annars knip och fyll inte tråden med massa BS eller andra diskussioner.
Senast redigerad av nattugglan11 2025-02-19 kl. 21:15.
Citera
2025-02-19, 21:02
Medlem
fittanstickerframs avatar
Ja du kan driva det som ett civilrättsligt förtalsmål (egen ficka) eller anmäla missbruk av kameraövervakning till IMY som sen inte gör nånting.

Lycka till
Citera
2025-02-19, 21:10
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Har du vart ute och shoppat utan att betala?
Citera
2025-02-19, 21:14
Medlem
SNÄLLA, svara bara om du har erfarenhet ifall butiker delar bilder.
Citera
2025-02-19, 21:44
Medlem
IRMEs avatar
Det delas åtminstone mellan samma koncerner... Åtminstone en i staden vet jag gör det och har varnat andra butiker. (Eller vet och vet, jag har förstått att det är så från en jag känner som jobbar)
Citera
2025-02-19, 22:03
Medlem
Det är helt lagligt din jävla luffare
Citera
2025-02-19, 22:03
Medlem
Morgonrodnads avatar
Är väl snarare så att ganska många butiker anlitar samma butikskontrollanter vars jobb det är att ha lite koll på buset.
Citera
2025-02-20, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Det är helt lagligt din jävla luffare

Jag tycker synd om dig som har så mycket aggression. Det blir så när män växer upp utan en pappa.

Integritetsskyddsmyndigheten | IMY
https://www.imy.se › verksamhet › kamerabevakning :

"Kan vi dela med oss av bilder på misstänkta snattare till andra butiker? Det är inte tillåtet för butiker att dela bilder på misstänkta snattare mellan varandra ..."

Du är inte bara en arg looser du är också dum i huvudet.
Citera
2025-02-20, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Är väl snarare så att ganska många butiker anlitar samma butikskontrollanter vars jobb det är att ha lite koll på buset.

Så är det definitivt. Men det var inte riktigt min fråga. Men en okej input.
Citera
2025-02-20, 01:33
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Jag jobbar i djurbutik och vi får information om personer som tex åker runt och lurar butiker. Finns även Facebook grupper där personer ifrån butiker varnar andra butiker om vissa personer. Fick varning häromdagen, här är en väldigt förenklat version av varningen.
"kille kommer in och påstår sig ha skyddad identitet samt jobba för polisen. För att försöka göra retur på varor han plockat i butiken, visar upp fejk mail ifrån kundtjänst. Han har varit hos flera butiker"
Sedan har vi redan fått information från BC kring vissa "kända" personer som ofta brukar åka runt i olika butiker för att försöka få pengar via bedrägeri.
Kommer ihåg när jag började för flera år sedan och min BC berättade för mig om en man som det ofta skrivs om i Facebook gruppen då han åker till butiker, plockar en vara i butiken och sedan försöker returnera den i kassan. Kan inte bli nekad utan att brusa upp och går ofta på de unga tjejerna som sitter i kassan, då de oftast är "enklast" att övertala då de känner sig hotade.
Jag tror att de delas både bilder och beskrivningar, ej med i de grupperna dock.
Citera
2025-02-20, 07:14
Medlem
Kort svar ja, vissa butiker har bilder på snattare, dock så brukar de sitta i kassan och inte till allmän beskådning.
Sluta att snatta är väl mitt råd till dig om du är orolig att hamna på bild i butik.
Citera
2025-02-20, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattugglan11
Jag tycker synd om dig som har så mycket aggression. Det blir så när män växer upp utan en pappa.

Integritetsskyddsmyndigheten | IMY
https://www.imy.se › verksamhet › kamerabevakning :

"Kan vi dela med oss av bilder på misstänkta snattare till andra butiker? Det är inte tillåtet för butiker att dela bilder på misstänkta snattare mellan varandra ..."

Du är inte bara en arg looser du är också dum i huvudet.
Skaffa ett jobb?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in