2025-02-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad hade hänt om RA själv sökt hjälp? Hade han fått en tid om tre månader? Eller ökning av en medicin han redan har, utan läkarkontakt?

Eftersom RA är en myndig person, är det säkerligen svårt för anhöriga att göra så mycket, om det inte är tydliga tecken, såsom att han yttrar sig om att ta sitt liv eller andras. Om han själv inte vill medverka, vill säga. Då är det ju LPT som styr.

Så hur ska vi kunna hjälpa andra att få hjälp från samhället när vi ser tecken på att någon mår mycket dåligt, när vi ser hur enormt svårt det är att få hjälp?

Expressen, debattartikel länk:

DEBATT: Folk förstår inte hur poliser jobbar i kaos

"Tidig upptäckt av psykisk ohälsa, tecken på radikalisering och extremistiska intressen och att skapa utrymme för unga att bli sedda och lyssnade på är inte bara önskvärt – det är avgörande.

Med andra ord: att fånga upp dem som håller på att falla mellan stolarna är livsviktigt. Skola, polis, vård, socialtjänst och varje vuxen i ett barns liv måste bli en del av lösningen.
"

Jag plockar ut lite russin ur din stora kaka (text)..

Vad säger att Rickard inte sökt hjälp? Han kan mycket väl ha varit till psykiatrin utan att ha blivit hörd. Det är som att psykiatriker förväntar sig att människor ska komma in i bedömningsrummet och direkt häva ur sig "Hej! Jag heter Rickard och jag tänker skjuta 10 personer i en skola", det fungerar inte så. Har en människa gått till psykiatriakuten så finns det med stor sannolikhet något inom dem som inte kommer att komma fram så enkelt. Men samtidigt så tas man inte på allvar om man är allt för ärlig heller. Då menar de att om man verkligen hade såna tankar så skulle man inte vara öppen med dom.

Psykiatrin tar verkligen alla chanser de kan att låtsas som att patienterna är friskare än de faktiskt (många gånger) är, och när de gång på gång misslyckas så sitter dom och säger saker som att "Hur skulle vi veta? Det här är komplext". Direkt Ulf K uttalade sig om att man vill se över psykiatrin så sitter en överläkare i SVT's studio och beklagar sig över att de aldrig kommer att gå. Att det är för svårt och att det inte går att förhindra såna här dåd. "Dessa gärningsmän går under radaren" som han så fint sa medan andra experter(?) sitter i media och säger att han var en typisk gärningsperson.

Hur kan en typisk gärningsperson som har kontakt med flertalet myndigheter gå under radarn?!!

Länk till SVT som jag pratar om: https://www.svtplay.se/klipp/jMyVqBX...-av-psykiatrin

Angående LPT så är det en riktigt löjlig lag, som jag skrivit tidigare så kan man utan problem runda de kriterierna (ducka frågorna) om man inte är lågbegåvad eller tex har en psykos. Den används verkligen inte så svart och vitt som den framstår i lagtexten, man friar mycket hellre än fäller.

Jag tror att det enda sättet att kunna hjälpa är att införa mer "tvång". Med det menar jag inte att man ska låsa in alla och kasta nyckeln eller sätta fotboja på alla psykiskt sjuka, utan att man ställer mindre "Vill du ha hjälp?"-frågor och börjar använda attityden "En 'person' kommer att hjälpa dig med det här".

Efter Kanada - Finland hockeymatchen för några dagar sedan så satt en spelarcoach i studion och berättade om när en kille för något år sedan fick halsen avskuren av en skridsko så att han avled. Spelarna i laget hade då blivit erbjudna att få prata med någon och hon sa då att hon tyckte att det var vansinne att ställa en sån fråga! För vem vet vad man behöver när man har upplevt något sånt? Ska det förväntas att människor alltid förstår själva vad de behöver i en situation de kanske aldrig tidigare har upplevt? Nej, hon menade på att det skulle vara obligatoriskt (tvång) att prata med någon efter vad de hade varit med om och jag håller med henne. Vi måste våga vara lite mer rakt på när det kommer till psykisk ohälsa. "Vi ser att du har det här behovet och därför kommer vi att sätta in den här åtgärden. Punkt slut.". Sluta dalta så förbaskat. Med det inte sagt att man ska helt köra över någon och inte respektera deras åsikter, men sluta med alla "Vill du...?". Många med såna här diagnoser och symtom har svårt att ta emot hjälp av olika anledningar, då kan man inte fråga om lov.

I den sista texten tycker jag bara att det är märkligt att man pratar om barn när artikeln utgår ifrån en 35 åring. Visst måste man börja arbeta med barnen, men vi har väldigt många som idag är vuxna som lever i liknande situationer som Rickard. Dessa ska inte förbises.
Citera
2025-02-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
OK, du har rätt. Han fick VG i ett grundskoleämne. I övrigt var han helt oduglig och knappt läskunnig - det kan vi enkelt konstatera av hans egna filmer. Om du inte bedömer det som normal läsförståelse, förstås! Alla är vi olika.
Är du själv läskunnig?
Det var fler ämnen han fick VG i
väl godkänt i ämnena psykologi, historia och estetisk verksamhet
Samt flera med godkänt.
Att han sedan hade IG i matte och några ämnen till.
Citera
2025-02-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Deras son har dödat 10 personen och sedan sig själv. Sveriges värsta skolskjutare.. Det är feta rubriker varenda dag, det har gått två veckor... Dom har sannolikt inte fått någon ro eller tid till eftertanke alls. Poliser, Psykologer, Media har sannolikt ring 99 miljoner gånger. Några av dom kanske är kraftigt medicinerade också. Varför skulle dom yttra sig överhuvudtaget? Dom gör helt rätt tycker jag. Utan att på något vis lägga åsikt kring deras förehavande med honom. Jag hade aldrig yttrat mig i media. Inte en chans... Vet hur man blir behandlad här, och hur media gärna vinklar och vrider utefter deras agenda. Säger man inget har man ingenting sagt.. Varenda ord kommer granskas, vinklas och vändas på.

Syftet till att folk (i alla fall på flashback) vill höra av föräldrarna är ju för att kunna vidga sina spekulationer och antingen fria eller fälla deras agerande. Att folk (vittnen, anhöriga) ens pratar med media idag är för mig ett under. Skulle jag aldrig göra.

Inte ett dugg anmärkningsvärt. Tycker det är mer anmärkningsvärt om dom hade gjort det. Och sannolikt hade dom fått skit för det med. Att dom är mediakåta och inte sörjer osv. Och dom straffar nog sig själva tillräckligt mycket redan.
Kolla hur hans lärare blev behandlad. Folk ringer och skriver för att kolla om hon verkligen existerar. Påstår att hon är en skådespelare och allt möjligt skit. Uthängd på youtube av nån jävla foliehatt. Och gubben i kyrkan, har själv tvekat på honom och hade sannolikt haft åsikter om föräldrarna. Så jag säger inte att jag är bättre än någon annan här. Men det är trots allt sörjande föräldrar.

Jag hoppas dom tiger till allmänheten, för sin egna skull. Polisen har högst sannolikt redan fått den information dom behöver av dom.

EDIT: Läste ditt inlägg igen. Tror jag missuppfattade dig. Men det jag skrev kan ju gälla längre ut i släktträdet och bekantskapen. Några anonyma har ju redan pratat med media dock. Det skedde ju väldigt tidigt... Jag hade i vilket fall inte pratat som anhörig till anhörig heller. Av samma orsaker. Det finns flera trådar på flashback som jag kan bringa klarhet i vissa fall och bistå med information. Men det kommer aldrig att hända. Jag förstår helt klart varför man är tyst.

Som du till slut kom på själv så hade du missuppfattat mitt inlägg totalt.

Jag är inte på nåt sätt ute efter att hänga ut föräldrarna, eftersom Rickard var en vuxen person så anser jag att de inte hade något ansvar alls för denna händelsen. Kanske hade jag tänkt annorlunda om han varit tonåring.

Jag tycker bara att tystnaden är anmärkningsvärd, inte nödvändigtvis från anhöriga utan från tex grannar. Örebro är ju ingen gigantisk stad (om än inte liten) med sina 160k invånare, det borde vara rätt många som vet vem de är och kan uttala sig utan att känna ett ansvar emot dem.

Men, men.. vi får väl avvakta och se vad som kommer fram.
Citera
2025-02-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
OK, du har rätt. Han fick VG i ett grundskoleämne. I övrigt var han helt oduglig och knappt läskunnig - det kan vi enkelt konstatera av hans egna filmer. Om du inte bedömer det som normal läsförståelse, förstås! Alla är vi olika.

Fel igen, det var i gymnasiet
Fan, läser du inget och gissar istället?
Förmodligen, av dina kommentarer att döma..
Citera
2025-02-19, 13:54
Medlem
Man undrar egentligen varför inte kommuner kan erbjuda lite mer enklare jobb för personer med nedsättningar och andra behov typ Samhalls jobb?

De behöver ofta en trygg miljö med praktiskt arbete med en stöttande handledare.

Det här med diagnoser, inga betyg, startat mattekurs 3 gånger talar sitt tydliga språk. Ändå ska man mer eller mindre tvinga inkapabla människor i fållan. Varför? För att man inte kan erbjuda något annat och dra ner arbetslöshetsstatistiken?

Det tog nog knäcken på både honom och med han alla oskyldigt drabbade.
Citera
2025-02-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Har det framkommit?

Det stod i nån av tidningarna men kom inte ihåg vilken... Tror det kan vart DN elle Expressen, Polisen hade inte sett några spår av honom på sociala medier eller att han hade konto på nån av plattformarna. Kan dock har ändrats efter jag såg det, har inte hängt med i allt.

Citat:
Det är extremt påfrestande att stötta en människa som inte mår bra, speciellt en människa som inte är mottaglig för stödet. Så det är fullt förståeligt om de inte orkat.

Mycket förståligt!

Citat:
Visst, han kanske inte såg vidden, men det betyder inte nödvändigtvis att han inte kände sin son.

Frågan är den om han överhuvudtaget kände sin son på djupet? Om han såg signalerna? Jag får som sagt känslan att dom har visat en fasad utåt ställt emot varandra utåt. RA kanske hade press på att leva upp av en bild även ifrån föräldarnas sida. Som sagt, vi vet ingenting...

Citat:
Jag tror inte det här dådet och Rickards personlighet går hand i hand. Det jag menar är att jag tror att Rickard i grunden var en helt ofarlig människa som drivits till den gränsen att han flippat och gjort något som ingen kunde tro att han var kapabel till.

Det är vad jag tror med, samhället, socialen och dess krav och systemet kring det, gjorde att han inte kunde hålla för trycket. Det är smärtsamt i sig att vara arbetslös,gå på socialen (den skammen att ens behöva göra det), samt den problematiken han har med socialt samspel, två diagnoser osv.

Citat:
Det skulle inte förvåna mig om Rickard blev fysiskt mobbad i skolan och inte ens gjorde motstånd, han kanske inte har skadat en annan person i hela sitt liv och sen ringer en reporter och säger att han dödat 10 personer! Klart som fasen att man skulle utbrista "Det kan inte vara möjligt!".

Det sägs ju att han har varrt mobbad i skolan, men vi vet inte hur och i vilken grad. Tror att det var det som var avgörande för honom. Allt verkar ju ändå fungera fram till mellanstadiet / högstadiet sen "plötsligt" så "försvann" hann.

Citat:
Så kan det vara, men på Flashback brukar det alltid komma fram någon information. I det här fallet är det knäpptyst, inte ens deras arbetsplatser verkar ha framkommit.

Det är märkligt ja, därför tror jag att det är något med familjen som inte stämmer, något döljs, ingen verkar våga yttra sig. KANKE att folk vet men inte vågar i nuläget då det är för nära inpå och för känsligt. Finns nog många scenario till det...
Citera
2025-02-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Man undrar egentligen varför inte kommuner kan erbjuda lite mer enklare jobb för personer med nedsättningar och andra behov typ Samhalls jobb?

De behöver ofta en trygg miljö med praktiskt arbete med en stöttande handledare.

Det här med diagnoser, inga betyg, startat mattekurs 3 gånger talar sitt tydliga språk. Ändå ska man mer eller mindre tvinga inkapabla människor i fållan. Varför? För att man inte kan erbjuda något annat och dra ner arbetslöshetsstatistiken?

Det tog nog knäcken på både honom och med han alla oskyldigt drabbade.

Enklare jobb idag finns knappt idag, det ingår i andra arbetsuppgifter. Sedan har du AI som tar över mer och mer för sådana jobb tyvärr.

Systemet tar inte hänsyn till individer som hamnar utanför idag, är du utanför systemet då är det svårt att komma in igen. Systsemet är till för dom som klarar sig, inte dom som hamnar utanför. Konkurrensen är stenhård -Tyvärr!
Citera
2025-02-19, 14:33
Medlem
Soc vill se hyresavi och kontoutdrag, varje månad. Utan undantag.
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Jag läser hela tiden om att hans försörjningsstöd "drogs in", men det dras inte in utan är ett bidrag som söks månad för månad. Blir man nekad en månad för att man inte uppfyller kraven kan man fortfarande söka nästa månad.

När man ser filmerna som RA spelat in verkar det handla om att socialen vill ha underlag för vad han söker om. Det kan väl ändå inte kallas höga krav och oöverstigliga hinder?

Han kunde uppenbarligen skicka in ansökan så att skicka in kontoutdrag borde inte vara svårare?
Nu vid årsskiftet så fick han kanske hyreshöjning varvid soc ville se hans hyresavi?

Han kanske började må så dåligt så han inte skickade in en ansökan överhuvudtaget och då är det inget soc kan göra. Det här med att socialen tvingade honom att söka jobb verkar inte vara bekräftat på något vis.
Citera
2025-02-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Enklare jobb idag finns knappt idag, det ingår i andra arbetsuppgifter. Sedan har du AI som tar över mer och mer för sådana jobb tyvärr.

Systemet tar inte hänsyn till individer som hamnar utanför idag, är du utanför systemet då är det svårt att komma in igen. Systsemet är till för dom som klarar sig, inte dom som hamnar utanför -Tyvärr!

Ja i stort är det nog ett elitistisk samhällssystem som växt fram de senaste decennierna men vissa kommuner verkar ändå ha vissa platser att erbjuda dessa individer med särskilda behov.

Kanske inte Örebros kommun dock.
Citera
2025-02-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Det stod i nån av tidningarna men kom inte ihåg vilken... Tror det kan vart DN elle Expressen, Polisen hade inte sett några spår av honom på sociala medier eller att han hade konto på nån av plattformarna. Kan dock har ändrats efter jag såg det, har inte hängt med i allt.

Mycket förståligt!

Frågan är den om han överhuvudtaget kände sin son på djupet? Om han såg signalerna? Jag får som sagt känslan att dom har visat en fasad utåt ställt emot varandra utåt. RA kanske hade press på att leva upp av en bild även ifrån föräldarnas sida. Som sagt, vi vet ingenting...

Det är vad jag tror med, samhället, socialen och dess krav och systemet kring det, gjorde att han inte kunde hålla för trycket. Det är smärtsamt i sig att vara arbetslös,gå på socialen (den skammen att ens behöva göra det), samt den problematiken han har med socialt samspel, två diagnoser osv.

Det sägs ju att han har varrt mobbad i skolan, men vi vet inte hur och i vilken grad. Tror att det var det som var avgörande för honom. Allt verkar ju ändå fungera fram till mellanstadiet / högstadiet sen "plötsligt" så "försvann" hann.

Det är märkligt ja, därför tror jag att det är något med familjen som inte stämmer, något döljs, ingen verkar våga yttra sig. KANKE att folk vet men inte vågar i nuläget då det är för nära inpå och för känsligt. Finns nog många scenario till det...

Okej, det har jag missat! Det är inte lätt att hänga med i varenda detalj som framkommer om det här fallet. Jag tycker dock att det är för tidigt att utesluta att de skulle haft någon kontakt alls.

Det är inte alls säkert att han kände sin (vuxna) son på djupet, men hur många föräldrar gör det egentligen? Jag tror att jag bara kan komma på en enda människa i min närhet som har en helt transparant relation med sina föräldrar. Mina föräldrar känner absolut inte mig på djupet men vi har ändå ingen dålig relation, jag ser inget avvikande i det.

Exakt, jag tror det här är en explosionsartad reaktion och inte en i grunden ond människa.

Nej vi vet inte till vilken grad, men det är inte ovanligt att barn i den åldern är fysiska vid mobbning. Det var startskottet för hela hans misslyckande i framtiden. Först blir människor mobbade och sen blir de "straffade" av skolan (som inte kunnat få stopp på mobbningen) med att gå skola ytterligare ett år (IV) pga skolans misslyckande. Det blir i princip 3 straff efter varandra mot en (oftast) oskyldig individ. Att lyckas samla ihop spillrorna av sig själv och prestera under året på IV så att man kommer in på den linje man vill, är en riktig utmaning som inte alla klarar av. Det är ändå något som Rickard verkar ha fixat någorlunda med de betyg som framgått i media, men uppenbarligen så räckte inte den prestationen och han hamnade utanför samhället trots det av någon anledning.

Kan vara så, jag reagerade också hur lång tid det tog innan vi fick en bild på Rickard själv. Skolfotona som framkommit i media borde finnas i hundratals om inte tusentals hem runtom i Örebro men ändå dök det aldrig upp några i tråden. Men vi får väl ha tålamod och se vad som framkommer via media.
Citera
2025-02-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja i stort är det nog ett elitistisk samhällssystem som växt fram de senaste decennierna men vissa kommuner verkar ändå ha vissa platser att erbjuda dessa individer med särskilda behov.

Kanske inte Örebros kommun dock.

Har det framkommit varför han slutade på biluthyrningen?
Han hade ju uttryckt att han trivdes med det jobbet och arbetsuppgifterna.

"Han uppgav även att han trivdes bra med sin tidigare praktikplats på en biluthyrning och att han ville arbeta med det. Han arbetade mest själv och trivdes med att köra bil jämt i arbete. Han trivs med att arbeta ensam”, står det i dokumenten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...oro-och-radsla
Citera
2025-02-19, 14:45
Medlem
rubbergirls avatar
Ikväll kommer GW prata i ”Veckan” 21:00 om skolskjutningen samt de vapen Rickard använde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in