2025-02-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nej då, vi kan lära av misslyckade föräldrar. Bara dom kan prata lite istället för att gömma sig.

Breiviks pappa och Dylans mamma är två bra exempel. Även Adam Lanzas pappa berättade om sina misstag och tog ansvar.

Polisen pratar garanterat med föräldrarna, vilket är det viktiga. Sen lär det komma fram.
Vad du TROR, är oväsentligt.
Citera
2025-02-18, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Att föräldrarna köpte vapen till honom och är medskyldiga och kunde ha förhindrat detta. Vad vill du???

Läs mitt första inlägg istället så kanske du begriper vad jag vill?!

Och vilka belägg har för att föräldrarna köpte vapnen ?
Citera
2025-02-18, 16:57
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Först och främst, jag beklagar din diagnos!
Hoppas du får den hjälp du behöver och förtjänar.

Orkar du utveckla hur du menar med att man verkligen känner så?
Menar du att om han verkligen kände för att skjuta folk på en skola så skulle den tvångstanken växa och bli värre och värre?

Skulle det till slut kunna resultera i att han helt tappade kontrollen över sina egna tankar?
Det är under kontroll, jag har gått i bra terapi och är medicinerad.
För dem flesta med tvångssyndrom så vet man att det är oroväckande tankar som skrämmer en och man gör olika tvångshandlingar för att lösa det liksom. Att man aldrig skulle göra illa någon och man blir rädd för att man ens i sin vildaste fantasi ens kan tänka i sådana banor och då söker hjälp för man är rädd att just tappa kontrollen. Om man istället är helt med om att man vill göra någon illa, och verkligen vill göra detta och det inte är en tanke som direkt skrämmer dig är det större chans att man faktiskt växer med tanken och sen gör det vidriga och det kan man se i hans planering av att köpa ammunition och rökgranater.
Citera
2025-02-18, 17:04
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ny film nu från RA:s kök. Återigen läser han upp ekonomiska villkor som socialen har satt upp för honom.

Varför gör han dessa videoinspelningar??

https://www.expressen.se/nyheter/sve...v-om-ekonomin/
Jätte märkligt, undrar varför han spelade in videos och varför det finns album med hans bilder att tillgå. Tror lite att det kan vara någon form av "dagbok" som skrivits för jag får inte ihop någonting logiskt om man lägger ihop de former av media som finns med honom. Kanske var det bara tänkt till en familjemedlem eller eventuell god man och inte djupare än så
Citera
2025-02-18, 17:05
Medlem
Jag läser hela tiden om att hans försörjningsstöd "drogs in", men det dras inte in utan är ett bidrag som söks månad för månad. Blir man nekad en månad för att man inte uppfyller kraven kan man fortfarande söka nästa månad.

När man ser filmerna som RA spelat in verkar det handla om att socialen vill ha underlag för vad han söker om. Det kan väl ändå inte kallas höga krav och oöverstigliga hinder?

Han kunde uppenbarligen skicka in ansökan så att skicka in kontoutdrag borde inte vara svårare?
Nu vid årsskiftet så fick han kanske hyreshöjning varvid soc ville se hans hyresavi?

Han kanske började må så dåligt så han inte skickade in en ansökan överhuvudtaget och då är det inget soc kan göra. Det här med att socialen tvingade honom att söka jobb verkar inte vara bekräftat på något vis.
Citera
2025-02-18, 17:07
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathisfakenews
Symbolik och känslor styr människors handlingar: För att förstå Rickard måste man fokusera på hans inre värld, präglad av symbolism och emotionella drivkrafter, snarare än enbart objektiv analys.

Modersfigur som centralt tema: Rickards liv formas av ett beroende av en modersfigur, som förskjuts från hans biologiska mor till institutioner som skolan och socialen.

Namnbytet som förkastande: Genom att byta namn från Simón till Andersson markerar han ett avståndstagande från sin biologiska mor och söker en ny identitet kopplad till myndigheter.

Myndigheten som ersättningsmoder: Socialen blir en symbolisk modersfigur, och han internaliserar dess roll som källa till identitet och trygghet.

Upplevelse av orättvisa: Rickard upplever att myndigheten prioriterar andra framför honom, vilket skapar en känsla av utestängning och svek, liknande ett barn som känner sig övergivet.

Besluten som existentiell kris: När hans tillgångar indras och socialbidrag nekas, tolkar han detta som en existentiell dödsdom, en fullständig övergivenhet av modersfiguren.

Skolan som symbol för hinder: Skolan representerar det som hindrade honom från att uppnå kärlek och erkännande, både genom mobbning och betygssystem.

Valet att attackera skolan, inte socialen: Rickard väljer att rikta sitt våld mot skolan, inte mot socialen, eftersom skolan symboliserar det som förstörde hans symbiotiska beroende av modersfiguren.

Sökande efter symbios till det sista: Hans handlingar kan ses som ett försök att eliminera hindren för ett fortsatt beroende av modersfiguren, trots att detta är omöjligt.

Sammanfattningsvis handlar Rickards handlingar om en djup känslomässig och symbolisk konflikt kring modersfigurer, identitet och upplevelser av svek och utestängning.
Mycket rimlig analys, vi vet dock egentligen ingenting om hans relation till sina föräldrar mer än att de bidrog med pengar ibland
Citera
2025-02-18, 17:09
Medlem
Hoppas man får se hela videon. Det hela är intressant, det är som om han lämnat ledtrådar efter sig i flera år.

Att bli försörjd av sina föräldrar och närstående är helt ok, under en period.
Att vara 35 år och beroende av föräldrarna ekonomiskt är inget bra för självkänslan. Det är en skam.

Jag vet hur det är.

Kan ngn lägga upp hela videon om ni kommer över den.
Citera
2025-02-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är under kontroll, jag har gått i bra terapi och är medicinerad.
För dem flesta med tvångssyndrom så vet man att det är oroväckande tankar som skrämmer en och man gör olika tvångshandlingar för att lösa det liksom. Att man aldrig skulle göra illa någon och man blir rädd för att man ens i sin vildaste fantasi ens kan tänka i sådana banor och då söker hjälp för man är rädd att just tappa kontrollen. Om man istället är helt med om att man vill göra någon illa, och verkligen vill göra detta och det inte är en tanke som direkt skrämmer dig är det större chans att man faktiskt växer med tanken och sen gör det vidriga och det kan man se i hans planering av att köpa ammunition och rökgranater.

Skönt att höra!

Intressant, det öppnar ju upp för lite nya banor i hur han kan ha tänkt innan dådet.

Jag vet inte om du har någon erfarenhet av det här..
Men med din kunskap och erfarenhet av tvångstankar, hur tror du att det skulle kunna bli om han hade en skolskjutning som en tvångstanke men upplevde att det inte fanns någon hjälp att få - så att han inte sökte hjälp och att han välkomnade den delen av tvångstanken som innefattade suicid?

Ingen hjälp för tanken, välkomnar suicidet i tanken, skräms av morden i tanken.

Hoppas frågan är begriplig.
Citera
2025-02-18, 17:19
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Skönt att höra!

Intressant, det öppnar ju upp för lite nya banor i hur han kan ha tänkt innan dådet.

Jag vet inte om du har någon erfarenhet av det här..
Men med din kunskap och erfarenhet av tvångstankar, hur tror du att det skulle kunna bli om han hade en skolskjutning som en tvångstanke men upplevde att det inte fanns någon hjälp att få - så att han inte sökte hjälp och att han välkomnade den delen av tvångstanken som innefattade suicid?

Ingen hjälp för tanken, välkomnar suicidet i tanken, skräms av morden i tanken.

Hoppas frågan är begriplig.
Jag har ingen erfarenhet av någonting liknande men generellt skulle ingen med tvångssyndrom vilja göra något för att faktiskt utagers tvångstanken

https://medicine.yale.edu/psychiatry/ocd/aboutocd/faqs/ skriver dem såhär:
"Do the obsessions in OCD lead to aggressive or violent behavior?
Some obsessions can have disturbing violent content. Like all other obsessions, these are involuntarily experienced and completely unwanted. People with OCD typically do NOT seek to act out violent or aggressive obsessions; rather, they are highly disturbed by them, and experience them as separate and contrary to their sense of self (this is called “ego dystonic”).

Compulsions performed to combat such obsessions do NOT involve acting out the obsessions. On the contrary, the compulsions are based on efforts to neutralize or undo the obsessions, or checking to ensure that no person has been hurt.

The word ‘obsessed’ is sometimes used to describe someone with a single-minded preoccupation with a person or an idea, or even with stalking. This is very different from the obsessions seen in patients with OCD."

Utöver det kan man ha en depression också, ofta är det sammankopplat med tvångssyndromet som det är för mig till exempel
Senast redigerad av wrongdaytodie 2025-02-18 kl. 17:23.
Citera
2025-02-18, 17:21
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Exakt så.. Jag tror att hans oförmåga att utrycka känslor, bemöta kraven och be om hjälp skapat en oerhörd frustration/ilska hos honom som gör att man isolerar sig ännu mer och bara kokar tills det tillslut kokar över.

Du kan lägga till många aspekter. En vanlig grej är att man blir känslig för yttre intryck ( sådana man inte kan påverka eller välja själv ) Ljud ljus rörelser / En del inom spektrumet tycker att en helt vanlig dusch är obehaglig och att det känns som nålstick .

Nu är inte alla sådana men de finns .

En hel del upplevde coronapandemin och avståndet mellan människor som då rådde som något av det bästa som hänt dom .
Citera
2025-02-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Jag läser hela tiden om att hans försörjningsstöd "drogs in", men det dras inte in utan är ett bidrag som söks månad för månad. Blir man nekad en månad för att man inte uppfyller kraven kan man fortfarande söka nästa månad.

När man ser filmerna som RA spelat in verkar det handla om att socialen vill ha underlag för vad han söker om. Det kan väl ändå inte kallas höga krav och oöverstigliga hinder?

Han kunde uppenbarligen skicka in ansökan så att skicka in kontoutdrag borde inte vara svårare?
Nu vid årsskiftet så fick han kanske hyreshöjning varvid soc ville se hans hyresavi?

Han kanske började må så dåligt så han inte skickade in en ansökan överhuvudtaget och då är det inget soc kan göra. Det här med att socialen tvingade honom att söka jobb verkar inte vara bekräftat på något vis.

Jag tror inte att du ska utgå vad du tycker är jobbigt eller ansträngande, det ger inte en rättvisande bild överhuvudtaget.

Vi har att göra med en person med åtskilliga diagnoser och psykiatrisk problematik. För en sådan person kan det minsta lilla vara oövervinnligt, som tex betala en räkning.
Citera
2025-02-18, 17:23
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toad9995
Jag börjar nu fundera på om han spelat in dessa brev som nått slags bevis? Kanske har han sparat ner dem på sin mobil/dator för han kanske ansåg att breven var hot, orättvisa eller annat?
Ja det låter ganska troligt. Om han bara ville meddela någon om innehållet i breven hade han kunnat ta foton och mailat det till personen. Det hade väl varit mer naturligt för en skygg person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in