Citat:
Ursprungligen postat av
PainfulVacuum
Skönt att höra!
Intressant, det öppnar ju upp för lite nya banor i hur han kan ha tänkt innan dådet.
Jag vet inte om du har någon erfarenhet av det här..
Men med din kunskap och erfarenhet av tvångstankar, hur tror du att det skulle kunna bli om han hade en skolskjutning som en tvångstanke men upplevde att det inte fanns någon hjälp att få - så att han inte sökte hjälp och att han välkomnade den delen av tvångstanken som innefattade suicid?
Ingen hjälp för tanken, välkomnar suicidet i tanken, skräms av morden i tanken.
Hoppas frågan är begriplig.
Jag har ingen erfarenhet av någonting liknande men generellt skulle ingen med tvångssyndrom vilja göra något för att faktiskt utagers tvångstanken
På
https://medicine.yale.edu/psychiatry/ocd/aboutocd/faqs/ skriver dem såhär:
"Do the obsessions in OCD lead to aggressive or violent behavior?
Some obsessions can have disturbing violent content. Like all other obsessions, these are involuntarily experienced and completely unwanted. People with OCD typically do NOT seek to act out violent or aggressive obsessions; rather, they are highly disturbed by them, and experience them as separate and contrary to their sense of self (this is called “ego dystonic”).
Compulsions performed to combat such obsessions do NOT involve acting out the obsessions. On the contrary, the compulsions are based on efforts to neutralize or undo the obsessions, or checking to ensure that no person has been hurt.
The word ‘obsessed’ is sometimes used to describe someone with a single-minded preoccupation with a person or an idea, or even with stalking. This is very different from the obsessions seen in patients with OCD."
Utöver det kan man ha en depression också, ofta är det sammankopplat med tvångssyndromet som det är för mig till exempel