7 800 besökare online
1 074 040 medlemmar • 56 241 575 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Övrigt Arkiverade forum Integration och invandring [arkiverad version]
Ämnesverktyg
jaha jovisst
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHill
Man har gjort vissa beräkningar på hur resusrskrävande invandringen är, och det rör sig om ofantliga kostnader för de invandrare som försörjs av Sveriges välfärdssystem.
Men vi vill ju ha en offentlig och statligt sanktionerad utredning som ingen kan välja bort, de som spenderar våra pengar bör rimligtvis kunna redovisa vad de används till och i vilken omfattning. Den bilagan till självdeklarationen vore intressant, frågan är hur det skulle påverka skattemoralen.

MrHill
Medlem
MrHills avatar
Om man bara räknar de direkta kostnaderna för invandringen uppgår dessa till mer än 20% av de totala årliga skatteintäkterna på 1200 Miljarder.

I direkta kosnaderna ingår (2006):
Migrationsverket står för 5,5 miljarder
Socialbidrag
Bostadsbidrag
Barnbidrag
Studiebidrag
Pensioner
Tolkar
Hemspråksundervisning
SFI
Ökade vårdskostnader
Utlänningspolisen

lobo69
Medlem
lobo69s avatar
Ett litet förslag ang kostnader

Har funderat en tid på detta.

Om man ser till vårt samhälle så är vi rätt duktiga att räkna ut vad saker kostar i Sverige. Gäller även för staten och skulle det finnas incitament så är jag helt övertygad om att skattemyndigheten skulle klara av att räkna ut vad flyktingmottagandet kostar. Finns med säkerhet en uppsjö modeller för detta men det går säkert att kompromisa sig fram till en rimlig summa.

Mitt förslag är att på deklaration skall finnas en ruta att kryssa i om man vill betala för flyktingmottagandet eller man inte vill. Sen är det upp till varje individ att själv besluta om man vill betala.

Kostnaden skall för flyktingmottagandet skall alltså fördelas med de som är villiga att betala.

Liknande system finns redan i tex Tyskland. Där får man ange vilken kyrka man tillhör och då går pengarna till den. Man kan också ange att man konfesionslös och då slipper man betala.

Intressant att höra synpunkter på förslag

MrHill
Medlem
MrHills avatar
Kolla denna länk
http://www.flashback.org/showthread.php?t=447124

Kaiser Chief
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobo69
Har funderat en tid på detta.

Om man ser till vårt samhälle så är vi rätt duktiga att räkna ut vad saker kostar i Sverige. Gäller även för staten och skulle det finnas incitament så är jag helt övertygad om att skattemyndigheten skulle klara av att räkna ut vad flyktingmottagandet kostar. Finns med säkerhet en uppsjö modeller för detta men det går säkert att kompromisa sig fram till en rimlig summa.

Mitt förslag är att på deklaration skall finnas en ruta att kryssa i om man vill betala för flyktingmottagandet eller man inte vill. Sen är det upp till varje individ att själv besluta om man vill betala.

Kostnaden skall för flyktingmottagandet skall alltså fördelas med de som är villiga att betala.

Liknande system finns redan i tex Tyskland. Där får man ange vilken kyrka man tillhör och då går pengarna till den. Man kan också ange att man konfesionslös och då slipper man betala.

Intressant att höra synpunkter på förslag

Jämförelsen med kyrkskatt haltar ju något, då du faktiskt kan slippa den i Sverige också genom att gå ur svenska kyrkan.

I övrigt undrar jag vilka mer saker man ska kunna kryssa bort i såna fall och slippa betala för; Kungahuset? Försvaret? Vägarna? Polisen? Äldreomsorgen? Politikers löner?

Tror personligen att integrations- och invandringspolitiken måste lösas på annat sätt. Tycker även jag att det är synd att det inte ens får debatteras i det offentliga rummet utan att det ska börja skrikas om rasism. Det finns en gräns för allt, och det är dags att våga ta debatten på riktigt nu.

Fast iofs, efter att ha sett många av "realisterna" här så kanske det är detsamma. Måste ju vara skitjobbigt för de som verkligen har intressanta och kritiska inlägg i invandringsfrågor att ständigt dras med och jämföras med dessa idioter. (På samma sätt som det måste vara skitjobbigt för alla trevliga och hederliga invandrare att dras med och jämföras med de invandrare som är kriminella idioter.)

Falkenhayn
Medlem
Falkenhayns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
I övrigt undrar jag vilka mer saker man ska kunna kryssa bort i såna fall och slippa betala för; Kungahuset? Försvaret? Vägarna? Polisen? Äldreomsorgen? Politikers löner?
Utan berikarna så skulle nog polisen kunna dra ner ganska mycket, och kriminalvården.

Kaiser Chief
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falkenhayn
Utan berikarna så skulle nog polisen kuna dra ner ganska mycket, och kriminalvården.

Ehh... Menar du att du inte förstår en principiell diskussion? Om det är så att du inte förstår, kan du inte bara säga det i så fall? Då kan man ju få chansen att förklara i alla fall.

Jecke
Moderator
Jeckes avatar
Det har tagits upp innan, kom framförallt en uppsjö av sådana trådar efter att en republikan skrivit nåt inlägg i Aftonbladet (eller om det var Expressen eller någon annan av Sveriges skräptidningar) om att han/hon inte ville betala för svenska kungahuset och föreslog samma som du, att man skulle få kryssa i en ruta om man ville betala eller inte.

Topp Dela