Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Har inte sagt att humor ska undvikas, jag säger att det är inte studiematerialets uppgift att leverera den, utan den uppgiften faller på personen som leder undervisningen.
Det där kan jag hålla med om. För hundra år sedan hade skolböcker för grundskola inte ens bilder. Idag har de knappt fakta, men fluff inlindat i prat. Det bästa vore en väl avvägd balans, där man återinförde mer fakta, skalade bort dravlet, och tipsade fröknarna om hur undervisa på ett personligt (kul) sätt istället.
Jag tror till och med att dagens undervisningsmaterial är kontraproduktivt och sänker respekten för fakta, inlärning och t.o.m läraren. Så här går det när de som skrivit läroböckerna glömt sin uppgift, och börjar leka andras roll (lärarens) i systemet. Hjälp pedagogerna med utlärandet istället.
Försöker fortfarande komma på nåt kul exempel, men kommer inte riktigt på nåt. Ta ramsan "An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen". Förr fick man lära sig rabbla. Senare kallat tandborstningsramsan. Kanske inte jättekul, men tänker grundskoleeleven på den varje tandborstning bör den ju sitta snart.