2025-02-17, 08:30
Medlem
Eromars avatar
Dom flesta människor kan räkna ut själva genom observera att man fokuserar och lyssnar betydligt mycket bättre på något eller någon med humor, dessutom minns allting extremt mycket bättre och längre.
Dock är detta vetenskapligt bevisat dessutom , men tycker de är bättre att gå efter vad folk kan relatera till.

Hur som helst jag förstår inte riktigt varför faktaböcker och kursmatrial undviker humor som ett verktyg, så frågan är varför?

Och varför skall utbildning och kunskaper undvika humor till varje pris?

Allt verkar enormt misslyckat om tricket till att ta in fakta är amfetamin eller ritalin.
Några tankar?
Citera
2025-02-17, 08:49
Medlem
Sereenas avatar
Saker som humor är det väl läraren/föreläsaren som ska bidra med, inte faktaböcker/kurslitteratur mm?
Citera
2025-02-17, 08:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker din idé är bra, men svår - då humor kan skilja. Skulle kunna ha två syften, (1) att inte den studerande tröttnar, och (2) underlätta repetition och att innehållet sitter. Mest funktion på minnet bör det bli om direkt kopplat till det man skall minnas, tex en ramsa för något, typ Hallands floder. Att så kul, att man repeterar den. Detta i motsats till nån lustigkurre som gör diverse irrelevanta (men kul) stickspår ej kopplade till sakinnehållet, vilket kan funka för koncentration men ej för minnet.
Citera
2025-02-17, 08:56
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Saker som humor är det väl läraren/föreläsaren som ska bidra med, inte faktaböcker/kurslitteratur mm?

Varför då och vadå ska?
Det fungerar ju skitdåligt som det är idag, så om du hänvisar till nuvarande läget så är det bristande förståelse hos dig.

Jag tror att böckerna är där den mesta delen kunskap är hänvisad till att lära sig just där och därför bör det finnas mest humor där också.
Det är väl knappast som man studerar något sak-index eller en telefonkatalog.
Citera
2025-02-17, 09:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Varför då och vadå ska?
Det fungerar ju skitdåligt som det är idag, så om du hänvisar till nuvarande läget så är det bristande förståelse hos dig.

Jag tror att böckerna är där den mesta delen kunskap är hänvisad till att lära sig just där och därför bör det finnas mest humor där också.
Det är väl knappast som man studerar något sak-index eller en telefonkatalog.

Att många lärare är tämligen kassa ändrar ju inte saken...

Böckernas uppgift är att förmedla kunskap/information, det mesta utöver det faller på läraren, och i viss mån även eleven.
Citera
2025-02-17, 09:06
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tycker din idé är bra, men svår - då humor kan skilja. Skulle kunna ha två syften, (1) att inte den studerande tröttnar, och (2) underlätta repetition och att innehållet sitter. Mest funktion på minnet bör det bli om direkt kopplat till det man skall minnas, tex en ramsa för något, typ Hallands floder. Att så kul, att man repeterar den. Detta i motsats till nån lustigkurre som gör diverse irrelevanta (men kul) stickspår ej kopplade till sakinnehållet, vilket kan funka för koncentration men ej för minnet.

Ja alltså om jag tänker efter lite vad man skulle kunna ha för inslag av humor som exempel.

Personerna som ges i scenario exempel kallas inte för person A och person B, utan istället så väljer man namn på dessa och de skall vara något komiskt kopplat till ämne och situation, de kan vara ordvitsar eller referenser.

Även själva scenariot kan försöka att vara så underhållande som möjligt.

Inte ens när man gick i grundskolan kunde de hitta på roliga scenarion, de var alltid någon Lasse som man skulle ha koll på hans äpplen.
Dock skulle man kunna skoja om den sortens exempel som något easter-egg.
Citera
2025-02-17, 09:09
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Att många lärare är tämligen kassa ändrar ju inte saken...

Böckernas uppgift är att förmedla kunskap/information, det mesta utöver det faller på läraren, och i viss mån även eleven.

Skärp till dig nu, det finns forskning som sagt om att humor är typ de bästa sättet naturligt för inlärning.
Du kan försvara varför man bör undvika humor vid inlärning av fakta och utbildning eller så kan du faktiskt ta en stund och tänka varför i helvete böckerna saknar humor.
Citera
2025-02-17, 09:17
Avslutad
Därför att humor är subjektivt och fungerar bättre muntligt i en sal där alla andra skrattar åt skämtet. Du börjar automatiskt skratta själv för att passa in i gruppen.

Läser du en bok kommer din subjektiva inställning till humor in och är skämtet dåligt så blir du mindre engagerad att läsa resten. Jämför med att titta på ett bra YouTube-klipp vs. dåligt.
Citera
2025-02-17, 09:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Skärp till dig nu, det finns forskning som sagt om att humor är typ de bästa sättet naturligt för inlärning.
Du kan försvara varför man bör undvika humor vid inlärning av fakta och utbildning eller så kan du faktiskt ta en stund och tänka varför i helvete böckerna saknar humor.

Har inte sagt att humor ska undvikas, jag säger att det är inte studiematerialets uppgift att leverera den, utan den uppgiften faller på personen som leder undervisningen.
Citera
2025-02-17, 09:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Har inte sagt att humor ska undvikas, jag säger att det är inte studiematerialets uppgift att leverera den, utan den uppgiften faller på personen som leder undervisningen.
Det där kan jag hålla med om. För hundra år sedan hade skolböcker för grundskola inte ens bilder. Idag har de knappt fakta, men fluff inlindat i prat. Det bästa vore en väl avvägd balans, där man återinförde mer fakta, skalade bort dravlet, och tipsade fröknarna om hur undervisa på ett personligt (kul) sätt istället.

Jag tror till och med att dagens undervisningsmaterial är kontraproduktivt och sänker respekten för fakta, inlärning och t.o.m läraren. Så här går det när de som skrivit läroböckerna glömt sin uppgift, och börjar leka andras roll (lärarens) i systemet. Hjälp pedagogerna med utlärandet istället.

Försöker fortfarande komma på nåt kul exempel, men kommer inte riktigt på nåt. Ta ramsan "An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen". Förr fick man lära sig rabbla. Senare kallat tandborstningsramsan. Kanske inte jättekul, men tänker grundskoleeleven på den varje tandborstning bör den ju sitta snart.
Citera
2025-02-17, 10:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det där kan jag hålla med om. För hundra år sedan hade skolböcker för grundskola inte ens bilder. Idag har de knappt fakta, men fluff inlindat i prat. Det bästa vore en väl avvägd balans, där man återinförde mer fakta, skalade bort dravlet, och tipsade fröknarna om hur undervisa på ett personligt (kul) sätt istället.

Jag tror till och med att dagens undervisningsmaterial är kontraproduktivt och sänker respekten för fakta, inlärning och t.o.m läraren. Så här går det när de som skrivit läroböckerna glömt sin uppgift, och börjar leka andras roll (lärarens) i systemet. Hjälp pedagogerna med utlärandet istället.

Försöker fortfarande komma på nåt kul exempel, men kommer inte riktigt på nåt. Ta ramsan "An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen". Förr fick man lära sig rabbla. Senare kallat tandborstningsramsan. Kanske inte jättekul, men tänker grundskoleeleven på den varje tandborstning bör den ju sitta snart.

Finns en uppsjö ramsor för planeterna iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in