2025-02-13, 16:41
Medlem
serotonins avatar
Vad tror ni om det här? Spontant tycker jag de försöker laga något som i mening inte varit trasigt och det är tillräckligt svårt att sätta en sjua som det är, jag behöver inte ett lopp till.

Citat:
Nu blir planerna på V85 verklighet.

V85 ersätter V75 på lördagarna. Det klubbades igenom på ATG:s styrelsemöte under torsdagen, enligt uppgifter till Trav365, och någonting som även Travronden rapporterar om.

Det nya spelet V85 kommer innehålla åtta lopp i stället för sju och ha fyra vinstpooler mot dagens tre.

Radpriset ligger på 50 öre, precis som V75 och kommer ha en återbetalning på 65 procent – precis som i dag, något som Travronden tidigare rapporterat om.

Premiären sker på Jägersro den 25 oktober – exakt 32 år efter att det första V75-loppet kördes.

Citat:
– Rent spontant är jag lite tveksam. Det är så bra det vi har, sa kusken och tränaren Peter Untersteiner.

– Jag är väldigt skeptisk till just det. Man ska vara öppen för förändringar, men jag vet inte om jag är så öppen på att byta ut V75. Det har varit så starkt i alla år, sa tränaren Daniel Redén.

Men men, jag ger det en chans. Det är svenskt travspels flaggskepp det handlar om.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/a/7316J4/atg-valjer-att-lagga-ner-v75-ersatts-av-nya-spelet-v85-pa-lordagar
Citera
2025-02-13, 16:46
Avstängd
Negercps avatar
ATG har väl räknat ut att det blir mer lönsamt för dom att roffa åt sig pengar från speltorskar på det här viset...
Citera
2025-02-13, 16:49
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
ATG har väl räknat ut att det blir mer lönsamt för dom att roffa åt sig pengar från speltorskar på det här viset...

Kanske det. Återbetalningsprocenten förändras inte men det kommer bli fler jackpotomgångar att skryta med och sånt lockar ju folk.
Citera
2025-02-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp

Det är fortfarande återbetalning på 65 procent.
Citera
2025-02-13, 16:51
Bannlyst
V75 är enkelt att manipulera och är inte matematiskt tätt. Med ytterligare en dimension täpper man till luckan.
Citera
2025-02-13, 16:51
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Det är fortfarande återbetalning på 65 procent.

Men ATG räknar nog med högre omsättning när högsta vinsterna blir högre.
Citera
2025-02-13, 16:52
Medlem
Loikkaris avatar
Vilken dum förslag. det har funkat bra med V75 och ibland har de kört V86, låt dem vara olika spel som idag.
Citera
2025-02-13, 16:56
Medlem
serotonins avatar
I samband med detta tycker jag man skulle ändra på söndagarnas GS75 också och skifta radpris från 1 krona till 50 öre, då hade vi haft kvar V75.
Citera
2025-02-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Men ATG räknar nog med högre omsättning när högsta vinsterna blir högre.

Hoppas dom har "skitit i det blå skåpet". Tror inte på högre omsättning, snarare tvärt om. Däremot blir det naturligtvis högre vinster på 8 rätt och aldrig utdelning på 5 rätt. Har spelat i princip varje lördag sedan V65 kom 1974 men nu är det nog dags att lägga av.
Citera
2025-02-13, 16:59
Medlem
laughingducks avatar
Låter rätt lika v86 när jag ”skumläst ” igenom detta
Citera
2025-02-13, 17:01
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Låter rätt lika v86 när jag ”skumläst ” igenom detta

Radpriset är inte samma och det är viktigt i sammanhanget. Men jag hade hellre sett att V86 förvandlats till V85 än det här.
Citera
2025-02-13, 17:30
Bannlyst
Travet är redan förstört av catchdriversystemet som gör loppen händelselösa och i allmänhet förutsägbara, så att lägga till ett lopp kommer inte att förändra något. Det enda som kan rädda travet är handicapplopp, men det finns väl inga sportchefer som kan handicappa hästar längre.

Och spelet V75 är ju redan förstört av varvade butiksandelar och utländska spelsyndikat så det gör nog ingen större skillnad. Några seriösa småspelare, som får ännu svårare att sätta ihop ett vettigt system, kanske går över till Stryktipset. Men deras insatser är bara kaffepengar för ATG så inte heller det spelar någon roll för Skraplotten.

Så här tror jag det blir: Folk kommer att gnälla lite till en början men fortsätta lämna in sina system. Speltorskarna fortsätter som vanligt, Harry Boy-spelarna fortsätter som vanligt för de vinner ju så sällan ändå och ett lopp mer spelar ingen roll, andelsläggarna fortsätter så länge provisionen kommer in (och de får kanske fler kunder när småspelarna inte längre får ihop vettiga system) och syndikaten spelar ju för så stora summor att ett lopp till heller spelar någon roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in