Citat:
Ursprungligen postat av
viruse
Jag förstår inte riktigt hur du menar att det är ologiskt att det finns dem som har stabil inkomst, och dem som har volatil inkomst.
Du kanske inte tittar tillräckligt noga eller omedvetet avfärdar sånt som inte passar in. Det är ett vanligt beteende.
I mitt fall har jag gjort bra affärer en period, köpt ett hus och bildat familj. Mycket svårare att få till liknande affärer med en skock småbarn och i ett annat ekonomiskt klimat. Inga problem med utgifterna som de är. Flera är i liknande situation. De flesta pratar inte om det dock.
Jag gillar mitt område just för att det är så varierat, men samtidigt ligger väldigt bra till i Stockholm. Det är inte ett villaghetto fyllt av löneslavar som knappt syns till.
Vi kommer aldrig ha samsyn om detta. De områden du pratar om har jag järnkoll på och i princip alla där, utom möjligen de äldre, har stabila höga inkomster.
Du som egenföretagare/privat klippare borde verkligen inte klaga. På dina affärer/utdelningar så betalar du en låg och platt skatt. Detta medan överläkaren på Karolinska får behålla kanske 30% av en bruttolönen (den riktiga innan avgifter) på allt hen tjänar över ynka 53k i månaden.
En slopad statlig skatt är inget annat än rättvist och rimligt.
Om du tjänar stora summor vissa perioder finns det inget som säger att de är mer skyddade för att du lägger dem i ett hus istället för på ett bankkonto.
I förlängningen åker du på samma skatt oavsett. Om du köper en villa för 10 msek åker du först på 150k i lagfartsskatt. Säg att den ökar i värde med 4% per år vilket är rimligt så är den värd 22 msek om 20 år när du flyttar. Då åker du på en reavinstskatt på 2msek för din villa ink lagfarten. Då har du likväl betalat i snitt 100k per år i fastighetsskatt. Detta förutsätter att du cashar din bostad med 10 msek och inte haft någon bostadskarriär alls innan vilket är rätt osannolikt så egentligen lär du nog betala mer skatt än så.
Flyttar du till ett nytt hus så är det ny lagfart igen.
Det enda du gör är att skjuta samma skatt till pensionen och slaktar värdet på ditt eget dödsbo och arvet till dina barn. Kostnaden för att du och alla ska ha den möjligheten är en totalt dysfunktionell bostadsmarknad. Jag kan förstå att man skiter i det när man är barnlös men har man barn är det direkt märkligt.