Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-10, 22:29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
o1 ger mig bara idiotiskt nonsens men oavsett det är inte ens ett svårt problem.
Detta var bara något jag hittade på som i alla fall jag såg som ett banalt problem men som jag visste de inte hade i sin träningsdata.
Även om man ställer en följdfråga så missar modellen det för människan uppenbara mönstret.

Q: Men även x och q var relevanta att gissa!
A:
[MEGAPLADDER]

Påminner lite om en kille som var smartast på teknisk fysik på Chalmers när jag var liten. När jag hade blivit tonåring slutade det med att han satt sluskig och kedjerökte på ett café, arbetslös. Med hjärnan på övervarv, tänkande. Men nu antropomorfiserar jag.
Citera
2025-01-10, 23:43
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Även om man ställer en följdfråga så missar modellen det för människan uppenbara mönstret.

Q: Men även x och q var relevanta att gissa!
A:
[MEGAPLADDER]

Tycker det till största del är tragiska resonemang.
Citera
2025-01-14, 20:02
Medlem
neomunaas avatar
gpt-4o är helt klart den mysigaste och bästa gpts de gjort.

gpt3.5 var intressant men inte så användbar när det väl kom till kritan
gpt3.5-turbo hallucinerade så mycket att den var oandvändbar
gpt-4 var sådär egentligen sådär och gav för korta svar, eller för långa listor med svar

men gpt-4o.. ja den är väldigt bra den!
Citera
2025-02-09, 22:19
Medlem
Extremeflys avatar
Om man frågar vem som är president i USA säger den Biden. Hur kommer det sig?
Citera
2025-02-10, 06:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
gpt-4o är helt klart den mysigaste och bästa gpts de gjort.

gpt3.5 var intressant men inte så användbar när det väl kom till kritan
gpt3.5-turbo hallucinerade så mycket att den var oandvändbar
gpt-4 var sådär egentligen sådär och gav för korta svar, eller för långa listor med svar

men gpt-4o.. ja den är väldigt bra den!

Jag instämmer i att ChatGPT4o, fortfarande, är en väldigt trevlig och användbar modell, om man inte är inriktad på avancerad kodning och naturvetenskaplig forskning. Modellen har en förmåga att kunna komma med förslag på utmanande frågeställningar som man kan ställa till andra mer rationellt tänkande modeller som dess inte tänkt på. ChatGPT-4o är med andra ord kreativ parat med visst logiskt tänkande och social anpassningsbarhet.

Så småningom kommer jag, givetvis, emigrera till en ny modell. Men vilken det blir och när, återstår att se.
Senast redigerad av Ola Schubert 2025-02-10 kl. 07:14.
Citera
2025-02-10, 07:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Om man frågar vem som är president i USA säger den Biden. Hur kommer det sig?

ChatGPT-4o har sitt kunskapsstopp, jag tror dec 2023, dvs modellens grundträning var färdig då. Men ChatGPT-4o kan ju söka på internet. Klicka på jordgloben om den inte, självmant, söker på internet, så kan du få hjälp med aktuella frågor.
Citera
2025-02-10, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
ChatGPT-4o har sitt kunskapsstopp, jag tror dec 2023, dvs modellens grundträning var färdig då. Men ChatGPT-4o kan ju söka på internet. Klicka på jordgloben om den inte, självmant, söker på internet, så kan du få hjälp med aktuella frågor.
Precis. För nyare information ska man använda sökfunktionen
Citera
2025-02-10, 19:01
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Ja nu funka det ju faktiskt när man tryckte på den. Vad betyder den andra symbolen som ser ut som en lampa?
Citera
2025-02-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ja nu funka det ju faktiskt när man tryckte på den. Vad betyder den andra symbolen som ser ut som en lampa?
??
Det står ju på knappen?
Det betyder att den kommer att "resonera" sig fram till det "bästa svaret" snarare än att bara spotta ut sig det första som genereras.
Citera
2025-02-11, 07:10
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
??
Det står ju på knappen?
Det betyder att den kommer att "resonera" sig fram till det "bästa svaret" snarare än att bara spotta ut sig det första som genereras.

Tack det syns inte när jag kollar via telefon. Står bara att man måste logga in för att använda de.
Citera
2025-02-11, 13:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Tack det syns inte när jag kollar via telefon. Står bara att man måste logga in för att använda de.

Tilläggas skall att gratisanvändare då använder o3 mini-medium med färre antal förfrågningar per vecka, jämfört med plus-användare som kan använda 150 förfrågningar per veckan med o3 mini-high, som har snäppet bättre förmåga.
ChatGPT-4o har, fortfarande bättre hollistiskt och kreativt tänkande än o3 mini som ändå är en förbättring jämfört med o1-prewiew. ChatGPT-4o ligger också något bättre till än DeepSeek-V3 och R1 vad gäller detta.
Citera
2025-02-11, 16:15
Medlem
Citat:
Okej, det syns för mig på telefon, men jag är inloggad också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in