2025-02-11, 00:47
Medlem
Nu har han som filmat lagt upp hela filmen på 15 minuter. Vad vi pratar om i tråden efter 35 sekunder: https://youtu.be/Tl8sAzhGqoE?si=zssATqFW2eNavKLw

Svårt att säga, men för mig låter rösten långt ifrån toaletten där, medans skotten låter väldigt nära… Skotten låter definitivt längre bort i andra delar av filmen så han borde ju vara rätt nära där.

Men möjligt att en röst kan låta så långt bort medans skotten ekar så högt och nära?🤔 Jag har aldrig hört ett vapen i en skolkorridor så 😏
Citera
2025-02-11, 06:12
Medlem
SVT: "Ökänt islamistkonto gör propaganda av TV4:s ljudanalys"

Citat:
TV4 har publicerat en ljudanalys där de påstår att någon ska ha ropat ”Ni ska bort från Europa!” under den pågående masskjutningen i Örebro. Uppgiften har spridits internationellt – även av ett salafistiskt konto som var drivande bakom LVU-kampanjen mot Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/o...v4s-ljudanalys
Citera
2025-02-11, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
SVT: "Ökänt islamistkonto gör propaganda av TV4:s ljudanalys"

Med andra ord, TV4 ökar hat och hot mot SVENSKAR, och försvarar detta som "journalism", deras agenda kan omöjligtvis någon misstro längre.

Alla borde bojkotta kanalen!
Citera
2025-02-11, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Med andra ord, TV4 ökar hat och hot mot SVENSKAR, och försvarar detta som "journalism", deras agenda kan omöjligtvis någon misstro längre.

Alla borde bojkotta kanalen!
Ja, om de inte gör en ordentlig avbön tycker jag definitivt man bör bojkotta TV4. Rimligen bör de på bästa sändningstid göra ett inslag om att man gjort fel, att tidigare uppgifter inte stämmer och att man tar tillbaka sina påståenden. Det vore förstås bra om de också var självkritiska och funderade över på varför det blev fel och hur de kan göra för att inte upprepa misstaget. Men det kommer naturligtvis aldrig att ske.
Citera
2025-02-11, 08:09
Medlem
Har anmält TV4 till granskningsnämnden för sin godtyckliga tolkning av klippet, som nu sprids som propaganda av salafister. Gå in och gör samma sak om ni tycker att TV4 agerat fel: https://mediemyndigheten.se/anmala-program/
Citera
2025-02-11, 08:26
Medlem
WordWarriors avatar
Försöker TV4 provocera fram ett raskrig och samtidigt propagerar för att avväpna svenskar? TV4 fake news valsar tydligen runt i islamistiska kanaler just nu, och ökar risken för terrordåd mot svenskar. Inse att fienden finns inom landets gränser och inte i Ryssland.
Citera
2025-02-11, 11:25
Medlem
fernebos avatar
Så nu har TV4 bidragit till att hatet mot Sverige och svenskar har ökat och detta utan att ens veta vem som skriker eller vad som skriks:

Citat:
Samma dag publicerade TV4 en artikel, där de skriver att de låtit analysera ett klipp filmat på en toalett medan skjutningen pågick, där en röst ska höras ropa ”Ni ska bort från Europa!”.

– Det uppfattade talet är sannolikt en produkt av av låg ljudkvalitet, maskeringseffekter och perceptuell bias, säger Jonas Lindh, tidigare forensisk analytiker vid polisen.

Det är ”högst otillförlitligt” att dra slutsatser om talet utifrån klippet, menar han.

I sin artikel skriver TV4 att de ”inte kunnat verifiera vem som ropat det främlingsfientliga uttalandet”, om det var gärningsmannen eller någon annan.

Men när ljudanalysen fick internationell spridning blev i vissa fall den nyansen mindre tydlig.

Citat:
Till SVT skriver Myndigheten för psykologiskt försvar att man efter masskjutningen sett ”höga volymer från olika utländska aktörer”, och att det fokuseras på ”vilseledande information om motivet”.

Under torsdagen plockades ljudanalysen upp av ytterligare en aktör – ett konto med islamistiskt innehåll och över en miljon följare på Youtube.

Enligt terrorforskaren Magnus Ranstorp drivs kontot av en egyptisk salafist med stort inflytande, som var motorn i den muslimska världen när desinformationskampanjen mot socialtjänsten i Sverige satte igång.

– De dammsuger allt möjligt som passar in i deras propaganda som de vill förmedla, så den här ljudinspelningen har varit användbar, säger Magnus Ranstorp.

Citera
2025-02-11, 15:01
Medlem
Europes avatar
Jag tycker själv att det är ett otyg, men jag väljer ändå att citera mig själv angående det fetade:

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det är slående hur mycket skada TV4:s fejknyhet har åsamkat. Hur långlivad den kommer att bli märks på hur alla Flashbacktrådar kring dådet fylls med ändlöst och meningslöst idisslande om fejknyheten som om den hade informationsvärde. Samt även om den vederläggs en gång för alla, så kan jag lova att extremister kommer att nyttja den i sin propaganda. Samt i många länder har etablerad media framfört det som ett faktum att GM ropade ”ni ska bort från Europa”. Jag tvivlar på att det kommer framföras senare dementier, så på många håll i världen kommer fejknyheten bli ett etablerad faktoid hos allmänheten.

Det gnälls om hur illa det är med troll som sprider desinformation i sociala medier som Flashback. Visst, det är trist, men det har inte alls samma skadeverkningar som när gammelmedia sprider desinformation. Dels är det många som är mer sunt kritiska när det gäller påståenden i sociala medier, men saknar samma sunda kritiska hållning till gammelmedia, inklusive ökänd ljugmedia som TV4. Dels sprids trollinlägg sällan lika brett som gammelmedias fejknyheter gör. Dels står trollinlägg knappast oemotsagda i sociala medier som Flashback, medan det knappast hörs en massa skarp kritik offentligt inifrån TV4 mot kanalens egna fejknyheter, utan man håller en enad front utåt.

Givetvis har islamister redan börjat använda sig av fejknyheten i sin propaganda, precis som flera i tråden har påpekat. Samt rimligtvis var de på TV4 i likhet med alla andra helt på det klara med att deras fejknyhet skulle komma att nyttjas på det sättet, oavsett hur mycket användaren RutgerFuchs påstår att det är en "konspirationsteori".
Senast redigerad av Europe 2025-02-11 kl. 15:06.
Citera
2025-02-11, 15:18
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Nä, jag urholkar ingenting. Verifiera betyder att styrka något. Att du uppfattar ordet som om det betydde bevisa, får du lägga på din egen verbala okunskap.

Om media bara hade fått skriva om hådra bevis, hade vi fått en tunn rapportering. Sen kan man ju fundera på vem som skulle bestämma vad som är ett hårt bevis eller inte. I det här fallet räckte det ju inte ens för dig att två ljudtekniker verifierade uppgifterna.

Fast ingen hederlig och mentalt frisk människa anser att det är bevis, eller ens en indicie, att ur röven dra ett falskt påstående om vad som ropas i ett klipp, samt att med McGurk-effekten försöka lura i folk att det faktiskt är det som hörs. Och återigen ljög TV4 om hur de kom fram till sin fejknyhet, som jag flera gånger har påpekat för dig i tråden. Samt deras senare påstående om att två ljudtekniker har hört det kan givetvis vara lika mycket lögn som deras första påstående om att "flera personer" utan förkunskap hade hört samma sak.

Jag bjuder på ännu en artikel (utöver de som jag och andra redan har länkat till i tråden) om TV4:s fejknyhet som nu - precis som jag skrev - givetvis utnyttjas av extremister i deras propaganda:

Citat:
Efter att ha genomfört en ljudbearbetning hävdade TV4 Nyheterna att man lyckats isolera ljudet av en person som skriker ”ni ska bort från Europa” mellan skotten.

”Vi har låtit flera personer utan förkunskap om vad som hörs i inspelningen lyssna på ljudet – samtliga har kommit fram till samma sak” skrev kanalen.

I en artikel följande dag skrev TV4:s nyhetschef Fredrick Malmberg att de ”flera personer” som lyssnat på ljudet i själva verket var två ljudtekniker från TV4.
Citat:
TV4:s påstående fick hård kritik, bland annat av Sofia Strömberg, docent i logopedi på Karolinska institutet, som sade till Medierna i Sveriges Radio att det är väldigt svårt att höra vad som sägs i klippet TV4 publicerat, och att det finns en risk att man ”hör det man vill höra”.

Även Jonas Lindh, tidigare forensisk analytiker vid polisen, är kritisk till TV4:s publicering.

– Det uppfattade talet är sannolikt en produkt av av låg ljudkvalitet, maskeringseffekter och perceptuell bias, säger han till SVT Nyheter.
Citat:
Nu har påstående även spridits av ett ökänt islamistkonto, som tidigare varit drivande i desinfomationkampanjen mot den svenska socialtjänsten, rapporterar SVT Nyheter.

Under kampanjen mot den svenska socialtjänsten, som bedrevs av ett antal aktörer i den muslimska världen under 2021, 2022 och 223, påstods att den svenska socialtjänsten kidnappar muslimska barn med stöd av Lagen om vård av unga, LVU.

Kontot, som nu sprider vidare TV4:s påstående till sina 1,59 miljoner följare på Youtube och cirka 433 000 följare på plattformen X, skriver att ”den största skandalen är att Sveriges TV4 skaffade en inspelning av en man som gömde sig på toaletten under attacken, där den rasistiska mördaren hörs säga: ’Ni ska bort från Europa!’”.

Kontot hävdar att den svenska polisen ”döljer sanningen” när man uppgett att man ännu inte hittat ideoligiska motiv till massakern.
https://bulletin.nu/okant-islamistko...fEOHTs7_XzOFtg

Att som du försvara publicering av rena lögner och fejknyheter för att vi annars hade fått "en tunn rapportering" är inget starkt argument, då tunn rapportering är så klart att föredra framför att publicera rena lögner och fejknyheter som sedan kommer att användas av extremister och fientliga utländska makter för att piska upp hat mot svenskar och underminera förtroendet för Sveriges polismyndighet hos vissa grupper i samhället. Samt som precis som alla vi andra, så visste givetvis TV4 mycket väl att deras fejknyhet skulle kommas att nyttjas på det sättet, oavsett hur mycket du kallar det för en "konspirationsteori".
Senast redigerad av Europe 2025-02-11 kl. 15:41.
Citera
2025-02-11, 16:09
Medlem
Europes avatar
Citat:
Du är medveten om att flera betyder mer än en?

Svenska Akademiens ordlista:

Citat:
1flera el. fler adjektiv i plural
• större antal; ytterligare: ​flera deltagare än någonsin

2flera pronomen
• åtskilliga, många
https://svenska.se/saol/?hv=lnr20182

"Flera" betyder inte "två". När det gäller "två", så är det rimligare med "ett par", inte "flera".
Senast redigerad av Europe 2025-02-11 kl. 16:12.
Citera
2025-02-11, 16:42
Medlem
Europes avatar
Citat:
Att länka till vad annan media skrivit har naturligtvis ingen bäring för rimligheten i vad TV4 publicerat. Att du fortfarande duckar för din flagranta lögn; "TV4 väljer däremot att helt grundlöst hävda att den som ropar är gärningsmannen"; avslöjar din drivna agenda med all önskvärd tydlighet. När har du tänkt att ta tillbaka din lögn om detta? Att yra om att anställda ljudtekniker inte skulle kunna inneha expertkunskaper på ljud, är en fånig tes du driver. Att mena att beskriva att "flera" skulle vara lögnaktigt när man syftar på två, är direkt dråpligt. Du hittar helt enkelt på fejk-invändningar efter hand som du avslöjas med nya lögner.

Fundera på hur du hade uppfattat det om media hade mörkat kännedom om att GM var irakisk islamist. Hade du då sökt med ljus och lykta efter fejkade invändningar till att man underlät att publicera?

Jag har inte duckat något påstående. Det är helt korrekt att jag inte säkert minns om TV4 uttryckligen hävdade att det var GM, samt originalartikeln har sedan dess blivit redigerad, så det går inte heller att kontrollera. Det enda jag minns säkert är att de hävdade att ljudet hade bearbetats av "ljudexperter" och att "flera personer" påstod ha hört samma sak utan att ha känt till sammanhanget, något som även har påtalats i flera artiklar inom övrig gammelmedia.

Så visst, det kan vara ett osant påstående att de explicit har hävdat att det är GM som hörs, men som jag redan har svarat, så är det uppenbart att man från TV4:s håll i alla fall förespeglade det, samt det var redan från början uppenbart, samt nu efteråt bevisligen så, att folk kommer att tolka det som att det är GM som ropar, eftersom varför skulle någon annan ropa "Ni ska bort från Europa" mitt under en masskjutning i en skola? Varför skulle TV4 heller hitta på något sådant (för påståendet att någon skriker det är helt och hållet påhittat, då det inte styrks av klippet man hänvisar till), om de inte menade att det är GM som ropar? Om vi utgår ifrån att det är kanske någon annan som ropar, så är det ju rimligare att gissa att någon ropar något i stil med att alla måste bort därifrån (något som åtminstone en del hävdar att vittnen har sagt att en lärare gjorde).

Att diskutera eventuell kompetens hos "ljudteknikerna" och det rimliga med att först kalla dem "ljudexperter" är så klart en aning meningslöst (även om vi nog alla misstror att TV4 har forensiska analytiker eller några andra liknande experter anställda som ljudtekniker), då hela påståendet om dessa ljudtekniker kan vara lika påhittat som TV4:s första påstående om "flera personer" och för den delen många andra falska påståenden TV4 har spridit genom åren. Rimligtvis kan så klart allting kring fejknyheten vara påhittat. Endast en klenbegåvad tror blint på ostyrkta påståenden från en känd fejknyhetsspridare. Ja, rimligtvis bör man alltid vara misstänksam mot ostyrkta påståenden oavsett källa, men i vissa fall känns det ju minst sagt märkligt att inte vara det.

Samt även om just det påståendet inte skulle vara en lögn, så äger inte ljudtekniker en magisk förmåga att höra saker som andra inte kan höra. Hade några ljudtekniker på TV4 kunnat genom tekniskt kunnande och befintlig teknik få fram att det uppenbart ropas "Ni ska bort från Europa", så hade vi så klart också hört det i det publicerade ljudklippet, men det är inte alls uppenbart det som hörs.

Och som jag länkade till från SAOL, "flera" betyder "många", "åtskilliga", inte "ett par". Men i det här fallet behöver så klart detta "par" inte vara verkligare än de "flera" var.
Senast redigerad av Europe 2025-02-11 kl. 17:31.
Citera
2025-02-11, 16:55
Medlem
Porryhatters avatar
Jag vet inte hur gärningsmannens röst låter. Så efter att ha rådfrågat med flera experter och lyssnat på inspelningen så hör jag följande ord från inspelningen:

"TV4 drev mig till att göra detta"

Om detta stämmer så känns det väldigt oansvarigt av TV4 med sin publicering. Det korrekta hade givetvis att erkänna sin skuld i massakern och bett offrens familj om förlåtelse.

Här är förövrigt ett pareidoli-test. Kolla om ni kan höra Green Neddle / Brainstorm när ni visuellt fokuserar på respektive ord.
https://www.youtube.com/watch?v=lwFJ0pRi0G4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in