Citat:
Ursprungligen postat av
RutgerFuchs
Att länka till vad annan media skrivit har naturligtvis ingen bäring för rimligheten i vad TV4 publicerat. Att du fortfarande duckar för din flagranta lögn; "TV4 väljer däremot att helt grundlöst hävda att den som ropar är gärningsmannen"; avslöjar din drivna agenda med all önskvärd tydlighet. När har du tänkt att ta tillbaka din lögn om detta? Att yra om att anställda ljudtekniker inte skulle kunna inneha expertkunskaper på ljud, är en fånig tes du driver. Att mena att beskriva att "flera" skulle vara lögnaktigt när man syftar på två, är direkt dråpligt. Du hittar helt enkelt på fejk-invändningar efter hand som du avslöjas med nya lögner.
Fundera på hur du hade uppfattat det om media hade mörkat kännedom om att GM var irakisk islamist. Hade du då sökt med ljus och lykta efter fejkade invändningar till att man underlät att publicera?
Jag har inte duckat något påstående. Det är helt korrekt att jag inte säkert minns om TV4 uttryckligen hävdade att det var GM, samt originalartikeln har sedan dess blivit redigerad, så det går inte heller att kontrollera. Det enda jag minns säkert är att de hävdade att ljudet hade bearbetats av "ljudexperter" och att "flera personer" påstod ha hört samma sak utan att ha känt till sammanhanget, något som även har påtalats i flera artiklar inom övrig gammelmedia.
Så visst, det kan vara ett osant påstående att de explicit har hävdat att det är GM som hörs, men som jag redan har svarat, så är det uppenbart att man från TV4:s håll i alla fall förespeglade det, samt det var redan från början uppenbart, samt nu efteråt bevisligen så, att folk kommer att tolka det som att det är GM som ropar, eftersom varför skulle någon annan ropa "Ni ska bort från Europa" mitt under en masskjutning i en skola? Varför skulle TV4 heller hitta på något sådant (för påståendet att någon skriker det är helt och hållet påhittat, då det inte styrks av klippet man hänvisar till), om de inte menade att det är GM som ropar? Om vi utgår ifrån att det är kanske någon annan som ropar, så är det ju rimligare att gissa att någon ropar något i stil med att alla måste bort därifrån (något som åtminstone en del hävdar att vittnen har sagt att en lärare gjorde).
Att diskutera eventuell kompetens hos "ljudteknikerna" och det rimliga med att först kalla dem "ljudexperter" är så klart en aning meningslöst (även om vi nog alla misstror att TV4 har forensiska analytiker eller några andra liknande experter anställda som ljudtekniker), då hela påståendet om dessa ljudtekniker kan vara lika påhittat som TV4:s första påstående om "flera personer" och för den delen många andra falska påståenden TV4 har spridit genom åren. Rimligtvis kan så klart allting kring fejknyheten vara påhittat. Endast en klenbegåvad tror blint på ostyrkta påståenden från en känd fejknyhetsspridare. Ja, rimligtvis bör man alltid vara misstänksam mot ostyrkta påståenden oavsett källa, men i vissa fall känns det ju minst sagt märkligt att inte vara det.
Samt även om just det påståendet inte skulle vara en lögn, så äger inte ljudtekniker en magisk förmåga att höra saker som andra inte kan höra. Hade några ljudtekniker på TV4 kunnat genom tekniskt kunnande och befintlig teknik få fram att det uppenbart ropas "Ni ska bort från Europa", så hade vi så klart också hört det i det publicerade ljudklippet, men det är inte alls uppenbart det som hörs.
Och som jag länkade till från SAOL, "flera" betyder "många", "åtskilliga", inte "ett par". Men i det här fallet behöver så klart detta "par" inte vara verkligare än de "flera" var.