Citat:
Ursprungligen postat av
rovmun
När och varför används halvautomatiska vapen vid jakt? Finns det specifika typer av jakt där de är mer fördelaktiga jämfört med traditionella jaktvapen?
Jag upplever att vissa jägare idag verkar efterlikna actionhjältar som Rambo eller James Bond snarare än den klassiska jägaren. Det är inte ovanligt att se jaktutrustning och klädstil som påminner mer om militär utrustning än traditionell jaktklädsel.
När jag deltog i älgjakt för många år sedan märkte jag att vissa jägare var mer intresserade av prylar än själva jakten. Är det samma typ av personer som föredrar halvautomatiska vapen, eller finns det andra skäl till att dessa vapen blivit populära inom jakten?
Kan bara hålla med dig, en del av de jägare man känner verkar exremt prylfixerade, och helst skall det vara halvautomatiska vapen med mörkersikten eller andra mycket dyra sikten.
Att lägga 100000 på en ny bössa och sikte verkar högst rimligt för vissa.
Jagar man vildsvin kanske det kan vara befogat med havautomat, då de springer fort och är låga.
Men skall man jaga älg och rådjur får man väl helt enkelt vänta på bra skutläge istället för att panga iväg 10 skott och hoppas att något är dödande.