Lite saxat från E-tuna kuriren (plusartikel)
Citat:
En bil som drar iväg i hög fart och mindre än en minut senare detonerar en sprängladdning i ett villakvarter i Stenby.
– Det känns fortfarande chockerande och det snurrar av obesvarade frågor, säger egenföretagaren och brottsoffret George Hanna, 65.
Citat:
Familjen har bott i villan i Stenby i drygt 20 år och George Hanna beskriver området som både lugnt och tryggt.
Citat:
George Hanna är ett bekant ansikte för många Eskilstunabor. Han är egenföretagare sedan många år och driver en klockaffär på gågatan.
– Jag har många vänner och ännu fler kunder. Förutom ett rånförsök mot butiken för några år sedan har jag aldrig upplevt någon form av hot. Jag har inga fiender, utan god relation med alla
Citat:
George Hanna har funderat mycket på orsaken till händelsen och misstänker att han och familjen blivit förväxlade – att det var ett misstag.
– Jag undrar om gärningsmännen tog fel på person – eller på bil, säger han till Eskilstuna-Kuriren på fredagseftermiddagen.
https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/george-65-fick-sin-bil-sprangd-da-hade-jag-panik/lzz0np2l
Så vad ligger bakom dådet tro? Är det ett misstag helt och hållet eller rör det någon annan i familjen?
Kan det vara så enkelt som att han fått frågan att sälja sin butik men tackat nej och efter det fått en varning i form att en sprängning mot bilen?
Jag hade grannar som drev en verksamhet här i Eskilstuna och de hade fått frågan att sälja den till en person men tackat nej. Strax efteråt tömde man ner någon brännbar vätska i brevlådan och tände på. De små barnen som var hos en släkting var livrädda för att vara hemma efter det.