2025-01-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för ditt tålamod.
Tyvärr står det istället i den röda rutan min mobil ” logga in för att fortsätta läsa”.

Jag har följt flera rättegångar online tidigare och känner därför till ” den där röda rutan” för att läsa vidare.

Tänkte att ev dn skulle skriva en artikel möjligen, då de tidigare följt fallet med flera lite längre artiklar, bl a en från åklagarens sakframställan. Den artikeln är värdefull på det vis att man inte kan lyssna på den i efterhand om rättegången kommer ut på YouTube.

https://www.dn.se/sverige/37-arige-ako-hade-misstankar-mot-kvinnan-fore-mordet/

Wajiha är nyckelperson i den tragiska historia som slutar med mord. Hon är nyckeln till att mordet sker.

Även om ingen av de inblandade berättar hela sanningen (förmodligen), visar Wajiha på en otäckt iskall sida redan innan mordet. Hon skriver öppet till sin syster om att hon tänker mjölka pengar ur Ako. Hon iscensätter ett stort pådrag inför våltäcktsanmälningarna och till rågs på det drar rövarhistorier om Akos våldskapital. Hon är som djävulens manusförfattare och regissör.

Hon uppvisar en oblyg orädsla, skyr inga medel för att få det hon vill.

När hon förhörs avslöjar hon sig genom att måla med detaljer som inte är trovärdiga. Inga bevis, men sådant som hon kan konfronteras med.

Vet inte nu om Wajiha har nämnt skorna i tidigare förhör. Hon kan ha kommit på detta, eftersom hon säkerligen vet om att dessa är borta från lgh?

Mer trovärdigt hade det låtit om hon frågat/ tänkt hur skadad han var, eller om hon skulle ringa till honom ( i smyg) för att höra om han behövde hjälp. Att hon oroade sig för hur det gått. Om hon skulle kalla på hjälp. Men nej, hon är på alerten och ser att skorna är borta och drar slutsatsen att ” han sprang” därifrån.

Wajiha återger att hon gråter, men i förhör verkar hon aldrig som att hon blir upprörd över något. Inte ens när hennes barn kommer på tal… dessa små som hon inte sett på länge. En moders hjärta, finns det?

Hennes vittnesmål är oerhört intressant, men en direktrapportering kan aldrig återge ett helt förhör.

Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Om du inte har ett konto hos Schibsted måste du skapa ett Schibstedkonto för atr kunna läsa allt i liverapporteringen.

Tryck på Logga in för att läsa mer ovanför bilden med polisbilarna.

Schibsted öppnas och nu kan du logga in om du har ett konto annars måste du skapa ett för att läsa allt i liverapporteringen.
Citerar Braskamin ovan som också svarade dig

Var så god!

Jag har inget betalande "Plus-abonnemang" på AB.
Jag har ett gratis Schibsted Mediakonto som jag inte betalar något för.
Jag ställer in detta strikt med att tacka nej till allt utom just de "funktionella cookies" på AB som gäller sådana liknande funktioner som detta...

Självklart kan inte journalisten transkribera allt som sägs, det märkte man ju bara i den korta ljudinspelningen att det kom fram fler "nya" aspekter som inte nämnts i rapporteringen.
Men bättre än ingenting alls tänker jag...

Frågan är varför det bortprioriterades på AB att inte längre följa denna rättegång...

Aktuell reportern har skrivit om Jordbro (låst Plusartikel) och de dömda där om man tittar på hens historiska artiklar i närtid.
https://www.aftonbladet.se/av/mariela-quintana-melin

Hoppas som du att fler medier rapporterar något matnyttigt framöver.
Har dock inte access till prenumerationer på DN, SvD.
Så om du ser något därifrån får du gärna spara det om möjligt...

Har du tillgång till sakframställan som du nämner från DN, är det denna artikel du menar?
Citera
2025-01-23, 00:22
Medlem
Citat:
Det med atr WK ljuger beror troligtvis på att hon skyddar sig själv.

- Nej, jag har inte haft något med mordet på Ako att göra. Men så är det faktiskt inte alls.

Ja säkert uteslutande för sig själv och ”sina” pengar, vilka jag tror är egentligen hela drivkraften bakom hennes beteende.

Hennes karaktär är kallhamrad och utstuderad. Sex och otrohet är verktyg som hon använder för att nå ekonomiska mål. Hon själv är centrumfiguren allt kretsar kring, dominant och manipulativ. Lägg därtill teatralisk och gränslös i sitt beteende så klickar det i många boxar precis som hos ”Möllerskan”.
Citera
2025-01-23, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Ja det var jag. WKs egna uppgifter är att hon lämnar Farid i Mexico city för att åka till Tijuana (som är lååångt därifrån). Tijuana är staden med gränsövergång in till San Diego i södra Kalifornien.

De valde verkligen rätt land om de gjort sig av med Farid där.

Rätt märkligt att WK och barnen lyckas ta sig in i USA medan SK försöker ta en annan väg och åker dit. Medvetet, som han uttrycker det i förhör, för att få en resa hem till Sverige..
Citera
2025-01-23, 09:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det var verkligen tråkigt att man inte kan följa rättegången ”live” längre.

Åklagaren har det nog i vart fall lite svårt med bevisläget hela vägen men samtidigt, av det som hittills framkommit i TR, kan man se att mycket är lögner och ändrade utsagor i jämförelse mot FUP. Där finns det mycket tekniskbevisning som kommer fälla dem.

Som tur är finns bla dokumentation kring hur WK ekonomiskt har utnyttjat Ako över tid. Även att hon lurar in honom i fällan den 7/3.

Lögnerna hon nu försöker inplantera om hur rädd hon var för Ako, att han hota henne mm finns inga bevis för. Snarare är det hon själv som ber om ursäkt för sitt beteende i text.

WK erkände det förfalskade islamska giftemålskontraktet med sin kusin utan omsvep i TR.

Det fick mig att fundera om hon även lurat in Ako i giftemål för att få tillgång till hans ekonomi? I hans material finns en förlovningsring för män..

Hon erkände även det falska faderskapet där syftet var att ordna pass åt sonen.

Mycket pekar på att det i stort är planerat och drivs av WK då hon tycks återfinnas i alla ”trådar”.

Indiciumen flödar minst sagt.

Jag är lite pessimistisk, medan du är mer optimistisk.

Hennes små erkännanden, är som det brukar med personligheter som Wajiha. I det falska faderskapsbrottet finns det överväldigande bevisning, svart på vitt. Ingen idé att ljuga. Däremot brukar dessa personer passa på att verka ärliga, genom att erkänna något, passligt skrivs oss på näsan hur ärliga de är. T o m kanske använda situationen för att visa att syftet var gott ( rädda sonen).

Att ljuga under förhör och i rätten ser inte bra ut. Men även om åklagar en kan visa detta, behöver det finnas tillräckligt med bevis/ indicier för fällande dom. Ändrade utsagor är ett tecken på att något vill döljas, det är nog de flesta ense om.

Men vad är det som vill döljas? Det behöver då vara viktigt för brottet, motivet, uppsåtet. Det är viktigt att åklagaren kan visa detta med indicier/ bevis.

Jag tänker att det lätt kan bli en mängd löst hängande indicier, som åklagaren kan få svårt att knyta ihop.
Att utnyttja någon ekonomiskt, behöver ju inte betyda att man vill att någon ska dö, eller att man är involverad i mordet. Inte heller att man avslöjas i en falskt fastställande av faderskap. En otrohet i en hederskultur behöver inte involvera Wajiha som medbrottsling och lever Wajiha som en person där hederskulturen är av vikt?

Steg för steg behöver dessa lösa fragment vävas samman efter att de har bevisats. Jag tror inte att åklagaren kommer att trassla in sig för mycket i Wajihas möjliga och förmodligen mångfacetterade motiv, utan gå ganska rakt in i hedersmotivet, vilket troligen är det slutgiltiga skälet till mordet.

Därför lägger åklagaren nu krut på ( jag misstänker) att visa att man riktigt tidigt, direkt efter våldtäktsanmälan, träffas och påbörjar en plan som ska leda till mord. Och våldtäktssnmälan, den kommer som ett brev på posten när Wajiha riskerar att avslöjas, både på det ena och andra sättet. Och hon risker kanske själv sitt eget liv?

Utan att kunna kolla FUP, får jag en känsla av att man har haft planer på att tidigare få till det, men misslyckats?

Vi vet ju hur olika domslut kan se ut, det är omöjligt att sia om det nu.
Citera
2025-01-23, 09:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om du inte har ett konto hos Schibsted måste du skapa ett Schibstedkonto för atr kunna läsa allt i liverapporteringen.

Tryck på Logga in för att läsa mer ovanför bilden med polisbilarna.

Schibsted öppnas och nu kan du logga in om du har ett konto annars måste du skapa ett för att läsa allt i liverapporteringen.

Tack för tipset.
Ska begrunda det…vad det innebär och om jag tycker att det är värt det.
Citera
2025-01-23, 10:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norea
Citerar Braskamin ovan som också svarade dig

Var så god!

Jag har inget betalande "Plus-abonnemang" på AB.
Jag har ett gratis Schibsted Mediakonto som jag inte betalar något för.
Jag ställer in detta strikt med att tacka nej till allt utom just de "funktionella cookies" på AB som gäller sådana liknande funktioner som detta...

Självklart kan inte journalisten transkribera allt som sägs, det märkte man ju bara i den korta ljudinspelningen att det kom fram fler "nya" aspekter som inte nämnts i rapporteringen.
Men bättre än ingenting alls tänker jag...

Frågan är varför det bortprioriterades på AB att inte längre följa denna rättegång...

Aktuell reportern har skrivit om Jordbro (låst Plusartikel) och de dömda där om man tittar på hens historiska artiklar i närtid.
https://www.aftonbladet.se/av/mariela-quintana-melin

Hoppas som du att fler medier rapporterar något matnyttigt framöver.
Har dock inte access till prenumerationer på DN, SvD.
Så om du ser något därifrån får du gärna spara det om möjligt...

Har du tillgång till sakframställan som du nämner från DN, är det denna artikel du menar?

Ja, tack!

Jag har tidigare citerat något enstaka drycker från artikeln. Jag har tillgång till både Dn, SvD och Expressen.

Felaktigt av mig att framställa det som att jag har tillgång till åklagarens sakframställan, men man får en viss inblick i hur hon kommer att lägga fram bevisningen.

Jag har aldrig sett en hel sakframställan. Det närmaste jag kommit är fallet Lena Wesström, där åklagaren hade en mycket detaljerad stämningsansökan, där det tydligt framgick vilka bevis, indicier och/ eller vittnesförhör skulle bevisa vad.

Det fallet var också komplicerat genom att det saknades bevisning som knöt gm till brottsplatsen, mordvapen och tydligt motiv. Friande dom i TR, fällande dom HR.

Hör har åkl bevis på att samtliga 4 har varit på mordplatsen ( lgh) vid tiden för brottet, men vem har gjort vad? Mordvapnet saknas. Här har åklagaren att bevisa uppsåt för var och en. Man behöver inte hålla i kniven för att bli dömd om uppsåt kan bevisas kan uppgiften att passa barnen vara tillräckligt för att i ” råd och dåd” Vara medhjälpare.
Citera
2025-01-23, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är lite pessimistisk, medan du är mer optimistisk.

Hennes små erkännanden, är som det brukar med personligheter som Wajiha. I det falska faderskapsbrottet finns det överväldigande bevisning, svart på vitt. Ingen idé att ljuga. Däremot brukar dessa personer passa på att verka ärliga, genom att erkänna något, passligt skrivs oss på näsan hur ärliga de är. T o m kanske använda situationen för att visa att syftet var gott ( rädda sonen).

Att ljuga under förhör och i rätten ser inte bra ut. Men även om åklagar en kan visa detta, behöver det finnas tillräckligt med bevis/ indicier för fällande dom. Ändrade utsagor är ett tecken på att något vill döljas, det är nog de flesta ense om.

Men vad är det som vill döljas? Det behöver då vara viktigt för brottet, motivet, uppsåtet. Det är viktigt att åklagaren kan visa detta med indicier/ bevis.

Jag tänker att det lätt kan bli en mängd löst hängande indicier, som åklagaren kan få svårt att knyta ihop.
Att utnyttja någon ekonomiskt, behöver ju inte betyda att man vill att någon ska dö, eller att man är involverad i mordet. Inte heller att man avslöjas i en falskt fastställande av faderskap. En otrohet i en hederskultur behöver inte involvera Wajiha som medbrottsling och lever Wajiha som en person där hederskulturen är av vikt?

Steg för steg behöver dessa lösa fragment vävas samman efter att de har bevisats. Jag tror inte att åklagaren kommer att trassla in sig för mycket i Wajihas möjliga och förmodligen mångfacetterade motiv, utan gå ganska rakt in i hedersmotivet, vilket troligen är det slutgiltiga skälet till mordet.

Därför lägger åklagaren nu krut på ( jag misstänker) att visa att man riktigt tidigt, direkt efter våldtäktsanmälan, träffas och påbörjar en plan som ska leda till mord. Och våldtäktssnmälan, den kommer som ett brev på posten när Wajiha riskerar att avslöjas, både på det ena och andra sättet. Och hon risker kanske själv sitt eget liv?

Utan att kunna kolla FUP, får jag en känsla av att man har haft planer på att tidigare få till det, men misslyckats?

Vi vet ju hur olika domslut kan se ut, det är omöjligt att sia om det nu.

Lätt är det inte men jag har en väldig förhoppning iallafall

Ja det är klassiskt beteende att erkänna det som man blir överbevisad om men inget annat. WK tycks följa den linjen samt anpassa sig efter vad som framkommit i fup.

På tal om rapportering och artiklar så finns även en ny sevärd kort dokumentär på tv4 play där även visst nytt (för mig iaf) material från bla TR förekommer:

https://www.tv4play.se/program/57e705936367080e6af1

Genom försvaret får man känsla av att allt skylls på Farid.

Det här med tidigare planer har jag missat, får ta en återblick i FUP vid tillfälle.
Citera
2025-01-23, 13:57
Medlem
b00b00s avatar
Jävla snyftstory på TV4 precis. Hade Ako ens rätt att tillbringa sin tid i Sverige ?
Citera
2025-01-23, 14:04
Medlem
Hade nästan glömt detta fall
Fruktansvärt
Också barnen indragna fy! Och ljuga så hon räddade väl sitt liv! Och såna ska bo i Sverige 😠
Ako ser så snäll ut så hemskt!
Hoppas hans exfru och släkt får upprättelse och kan sörja klart
Citera
2025-01-23, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Jävla snyftstory på TV4 precis. Hade Ako ens rätt att tillbringa sin tid i Sverige ?
Ja
Men han verkade snäll och störde ingen
Dessutom gift med svensk kvinna ett tag
Den andra släkten däremot med såna medeltida värderingar borde inte bo här!
Citera
2025-01-23, 14:27
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja
Men han verkade snäll och störde ingen
Dessutom gift med svensk kvinna ett tag
Den andra släkten däremot med såna medeltida värderingar borde inte bo här!

Tveksamt. Han gifte väl sig för att få medborgarskap.

Hoppas de har tagit DNA på snubben. Kan säkert kopplas till diverse sexualbrott runt omkring Stockholm senaste åren.
Senast redigerad av b00b00 2025-01-23 kl. 14:47.
Citera
2025-01-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Tveksamt. Han gifte väl sig för att få medborgarskap.

Hoppas de har tagit DNA på snubben. Kan säkert kopplas till diverse sexualbrott runt omkring Stockholm senaste åren.
Nu är han ju inte i detta liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in