• 1
  • 2
2024-12-23, 01:27
Medlem
Vi valde mellan LF och historiska hem (stockholm)

LF: 49k fast, provision 12% på allt överstigande 2.65m
Historiska hem: 65k fast, 15% på allt överstigande 2.65m
Citera
2024-12-25, 20:15
Medlem
Kom ihåg att mäklaren inte är på din sida eller köper sin sida utan sin egen. De tar mycket längre tid att sälja sin egen lägenhet. Till exempel. om man kan få 100K mer för en lägenhet genom fler visningar kommer det att blockera en annan försäljning för agenten och du kan övertalas att sälja för tidigt.
Citera
2025-01-10, 18:04
Medlem
Den största fördelen med att gå till en mäklare är att de kan lägga ut objektet på Hemnet.

Det är inte alls lika effektivt att sälja objektet genom blocket/facebook/tradera/bovision/lapp på konsum/etc

Om man sälja skall objektet måste det spridas ut till alla potentiella kunder, därför tror ja inte det är optimalt att sälja privat om beloppet är så stort.

Mäklararvodet hamnar på ca 100 000 kr och det tror jag man i de flesta fall kan få igen
Senast redigerad av batshake 2025-01-10 kl. 18:08.
Citera
2025-01-11, 01:30
Medlem
Jag valde en bra mäklare som jag fick stort förtroende för!
Han hade 2 alternativ på arvode.
1 1.4%
2 1.15% + 10% över allt över 4.600 000kr.
Så snittet på 1.9% på objekt 4.5-5.5 mille stämde inte riktigt. :-)
Citera
2025-01-13, 11:14
Moderator
rotadents avatar
Jag sålde i våras och arvodet var 1,5 % med vissa incitament över en viss nivå (som vi inte nådde). Då ville jag den mäklaren specifikt eftersom hon sålt mycket i både området och huset där jag bodde. Arvodesnivån var i nivå med övriga mäklare jag stämde av med inför försäljningen.
Citera
2025-01-17, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag sålde i våras och arvodet var 1,5 % med vissa incitament över en viss nivå (som vi inte nådde). Då ville jag den mäklaren specifikt eftersom hon sålt mycket i både området och huset där jag bodde. Arvodesnivån var i nivå med övriga mäklare jag stämde av med inför försäljningen.
Vilken nivå var det på priset? Det skiftar ju rätt stort på provisionen vad priset är...
Citera
2025-01-17, 11:53
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vilken nivå var det på priset? Det skiftar ju rätt stort på provisionen vad priset är...

Förväntat försäljningspris var cirka 4,5 miljoner och det var också däromkring det landade.

Edit. Och incitamentsnivån var ökat arvode om vi gick över 4,5 vilket vi inte gjorde.
Senast redigerad av rotadent 2025-01-17 kl. 12:03.
Citera
2025-01-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Förväntat försäljningspris var cirka 4,5 miljoner och det var också däromkring det landade.

Edit. Och incitamentsnivån var ökat arvode om vi gick över 4,5 vilket vi inte gjorde.
Då hade du alltså 2 alternativ att välja på som jag fick. Ett lägre arvode med extra provision över ett visst pris.
Citera
Igår, 09:32
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Då hade du alltså 2 alternativ att välja på som jag fick. Ett lägre arvode med extra provision över ett visst pris.

Jag har nästan alltid haft någon form av incitament när jag sålt, men det har sällan blivit aktuellt utan det har legat på nivån som har inneburit att priset har dragit iväg om det blir aktuellt. Vilket jag också tycker är poängen, det är där det ska ligga. Om mäklaren lyckas få ut mer pengar än vad jag hade rätt att förvänta mig så är det rimligt med extra arvode. Sen kan man ju alltid diskutera hur mycket som är mäklarens förtjänst i såna lägen, ofta tror jag mest att det är tur, men en duktig mäklare kan ju se till att det kommer mycket folk på visning och att jaga de som är tveksamma. Det kan ju skapa turen att man får ett par stycken som är intresserade nog att bjuda emot varandra och driva upp priset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in