Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-18, 07:13
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubyTuesday
Här ovan konstateras ju att hon misshandlat honom, jag vet inte hur den personen tycker det skall hanteras men misshandel är förstås inte acceptabelt och är ett brott med en straffskala från böter upp till två års fängelse. Jag menar ju att ni överdriver, och att någon tar ut sin frustration i att exempelvis kasta en påse bullar på en, är för mig inte något att böla över som ni gör här. Folk är olika och hanterar gräl olika, så länge ingen tar skada så är det väl inom samlivets gränser, tycker jag. Men det är helt omöjligt från utsidan att ha en åsikt om hur ett par grälar, tycker jag då alltså. Att hon delar med sig av det är inte ett tecken på att hon är helt sjuk i huvudet, snarare mänsklig. det är ett tecken på att hon är medveten om det men kanske inte är så stolt över sitt fåniga beteende, och inte att hon faktiskt har för avsikt att skada sin partner när orden inte räcker till i ett bråk. Det finns människor som tappar humöret och konsekvenstänket när de blir upprörda, menar ni att ni aldrig varit med om det, eller att ni gjort slut när ni stött på det? Jag har varit med om det med flera partners, enligt er mening har jag då
blivit förnedrad och kränkt av flera partners, men jag känner inte igen mig i det. Folk som tappar sin sans har ofta en stark ånger efteråt, men om man har ett hett temperament så kan det lika gärna vara glömt till nästa gång det brinner i skallen. I min värld är det det bara en fråga om personlighet och temperament, inte en fråga om
man älskar varandra.
”Böla över”, ”folk är olika”, ”inom samlivets gränser”, ”är mänsklig”…
Känns bisarrt att vuxna människor försvarar att andra vuxna kastar saker på folk när de bli arga.
Nej, det är inte normalt. Alls. Jag är grundskolelärare och de allra, allra flesta barn har växt ifrån det beteendet redan på lågstadiet. Björn verkar inte heller vara ok med det, han krävde att hon skulle sluta.
Skulle du tycka samma sak om Björn kastade saker på henne?
Skulle du tycka att det är ok om hon kastar saker på Didrik också?
Eller handlar det om det du skrev ovan att Sandra bara väger 50 kilo, man får alltså angripa de som är större än en själv?
Klart att jag hellre skulle bli attackerad av en chihuahua än en ovtjarka men det betyder inte att inte båda hundarna har oacceptabelt och gränslöst beteende.
Men om det handlar om liten vs stor i vuxenrelationer har alltså kvinnor frikort (för kvinnor är ju oftast mindre) att svina runt hur som helst utan konsekvenser. Vad mer kan vi små kvinnor begära? Kanske inte samma rättigheter om vi inte tänker ha samma skyldigheter, dock.
Och att det skulle handla om hett temperament och dålig impulskontroll... Jag har båda delarna. Så trött på folk som bortförklarar svinigt beteende och lagöverträdelses för det. Jag kastar inte saker på folk ”när orden inte räcker till”. För jag går inte över vissa gränser hur förbannad jag än är. Att fysiskt angripa någon är totalt över gränsen.
Är man vuxen på riktigt och inte, trots hett temperament, kan ta ut sin frustration på annat sätt än att kasta saker på folk HAR man problem. Om det problemet är stor omogenhet eller annat vet inte jag.
Misshandel? Jag vet inte. Kanske måste man bli fysiskt skadad för det? (Även om nog många kan intyga att psykisk misshandlad kan vara ännu värre och påverka en ännu mer, under väldigt många år.)
Oklart vad Sandra har kastat i övrigt, muffinspaketet var ju det senaste. Förhoppningsvis inte hårda eller vassa saker i övrigt.
I min mening är det en solklar våldshandling även om föremålen är mjuka och den angripne inte kan bli fysiskt skadad. Ansatsen bakom är aggressivitet och att kasta saker på någon gör man väl antingen för att skada eller förödmjuka eller båda delarna?
Men fine, då vet vi att det finns vuxna människor som tar ut sin ”ordlösa frustration” genom att kasta saker på folk och att det finns folk som trots att det inte ”brinner i skallen” på dem helt nytert sitter och försvarar det.
Beklämmande. Både det jag skrev ovan och att Sandra, som jag, som tidigare påpekat, tycker väldigt mycket om, uppvisar detta beteende. Eller uppvisade, då. Uppenbarligen hade hon förmågan, trots hett temperament, brinnande i skallen och vad nu mer angetts som legitima bortförklaringar, förmågan att sluta när Björn sa till henne att låta bli.
(Han tyckte alltså tydligen inte att det var något man måste acceptera inom ett förhållande. Dålig stil, Björn! Sandra väger ju bara 50 kilo!) Hade varit klädsamt om hon själv kommit på det. Typ 35 år tidigare.
Och som sagt var: jag gillar Sandra som fan. Men det gör ju min besvikelse ännu större. Har jag slutat gilla henne? Nej. Hade däremot önskat att hon inte haft det här beteendet.
Ps. Tror visst att hon tycker mycket om Björn. Känner sig troligen även helt trygg med honom och räknar med deras kärlek, därför hon vågar attackera honom, både visa den sidan av sig själv och har tillräckligt med insikt att veta att han kommer stanna hos henne ändå.
Björn anges ju ofta ”simpa” för Sandra, jag är glad att han satte ner foten. Och uppenbarligen hyser hon tillräckligt med respekt för honom för att faktiskt sluta när han bad henne. Förhoppningsvis efter första tillsägelsen! Men vidhåller att beteendet var klart över gränsen. Inte gulligt pga petite kvinna eller acceptabelt nånstans.
Citera
2025-01-18, 07:21
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotack
Nu har jag inte lyssnat på avsnittet, men enligt användaren som skrev om det var det ju knappast en engångsföreteelse utan något Björn krävt att hon ska sluta med. Konstigt beteende att försvara. Också tröttsamt att skylla våldsamhet på att man har HeTt TeMpErAmeEnT.
Och nej, skulle aldrig acceptera att min partner hade för vana att kasta saker på mig under gräl, oavsett om han känner ånger eller ej efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Nej det är inte försvarbart att tappa vett och sans pga hett temperament för att sedan ha stark ånger. Tyvärr är det risk för att den personen gör en mer och mer illa fysiskt och psykiskt ju längre förhållandet fortgår. Men ja det är vanligt och det är svårt att separera från någon man älskar där man sett det beteendet, påtalat problemet men sett att det inte blir bättre.

Vissa temperamentsfulla hävdar säkert att det är en personlighetsgrej men nej våldsamhet och tappa sansen under gräl är ingen personlighetsgrej utan ett beteende som personen behöver jobba med och få bort.

Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Jag har gjort slut med alla partners som kastat saker på mig, eller haft sönder saker under gräl, eller blivit orimligt arga ja. Det är absolut inte ok med det ”temperamentet”.
Håller med till 100%, och ja, precis Dishy, risken för eskalering.
Men iaf väldigt bra att Sandra faktiskt verkar ha slutat med detta beteende när Björn bad henne!
Jag hade också hundra procent dumpat en partner som kastade saker på mig. Dels hade jag varit rädd för eskalering och vad gränslösheten skulle innebära i övrigt men också - det hade verkligen räckt i sig.

Edit: och att hon själv glatt berättar om det tyder väl på att hon håller med Ruby här ovan, ”sånt som förekommer i relationer”, ”väger bara 50 kilo”, er c. Visst, gulliga lilla kvinna, men kom inte och kräv samma lön och samma rättigheter bara, om vår petite gullighet ska ge oss egna juridiska och moraliska frikort.
Senast redigerad av cleolina 2025-01-18 kl. 07:26.
Citera
2025-01-18, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Känns bisarrt att vuxna människor försvarar att andra vuxna kastar saker på folk när de bli arga.
Nej, det är inte normalt. Alls. Jag är grundskolelärare och de allra, allra flesta barn har växt ifrån det beteendet redan på lågstadiet. Björn verkar inte heller vara ok med det, han krävde att hon skulle sluta.
Skulle du tycka samma sak om Björn kastade saker på henne?
Skulle du tycka att det är ok om hon kastar saker på Didrik också?
Eller handlar det om det du skrev ovan att Sandra bara väger 50 kilo, man får alltså angripa de som är större än en själv?
Klart att jag hellre skulle bli attackerad av en chihuahua än en ovtjarka men det betyder inte att inte båda hundarna har oacceptabelt och gränslöst beteende.
Men om det handlar om liten vs stor i vuxenrelationer har alltså kvinnor frikort (för kvinnor är ju oftast mindre) att svina runt hur som helst utan konsekvenser. Vad mer kan vi små kvinnor begära? Kanske inte samma rättigheter om vi inte tänker ha samma skyldigheter, dock.
Och att det skulle handla om hett temperament och dålig impulskontroll... Jag har båda delarna. Så trött på folk som bortförklarar svinigt beteende och lagöverträdelses för det. Jag kastar inte saker på folk ”när orden inte räcker till”. För jag går inte över vissa gränser hur förbannad jag än är. Att fysiskt angripa någon är totalt över gränsen.
Är man vuxen på riktigt och inte, trots hett temperament, kan ta ut sin frustration på annat sätt än att kasta saker på folk HAR man problem. Om det problemet är stor omogenhet eller annat vet inte jag.
Misshandel? Jag vet inte. Kanske måste man bli fysiskt skadad för det? (Även om nog många kan intyga att psykisk misshandlad kan vara ännu värre och påverka en ännu mer, under väldigt många år.)
Oklart vad Sandra har kastat i övrigt, muffinspaketet var ju det senaste. Förhoppningsvis inte hårda eller vassa saker i övrigt.
I min mening är det en solklar våldshandling även om föremålen är mjuka och den angripne inte kan bli fysiskt skadad. Ansatsen bakom är aggressivitet och att kasta saker på någon gör man väl antingen för att skada eller förödmjuka eller båda delarna?
Men fine, då vet vi att det finns vuxna människor som tar ut sin ”ordlösa frustration” genom att kasta saker på folk och att det finns folk som trots att det inte ”brinner i skallen” på dem helt nytert sitter och försvarar det.
Beklämmande. Både det jag skrev ovan och att Sandra, som jag, som tidigare påpekat, tycker väldigt mycket om, uppvisar detta beteende. Eller uppvisade, då. Uppenbarligen hade hon förmågan, trots hett temperament, brinnande i skallen och vad nu mer angetts som legitima bortförklaringar, förmågan att sluta när Björn sa till henne att låta bli.
(Han tyckte alltså tydligen inte att det var något man måste acceptera inom ett förhållande. Dålig stil, Björn! Sandra väger ju bara 50 kilo!) Hade varit klädsamt om hon själv kommit på det. Typ 35 år tidigare.
Och som sagt var: jag gillar Sandra som fan. Men det gör ju min besvikelse ännu större. Har jag slutat gilla henne? Nej. Hade däremot önskat att hon inte haft det här beteendet.
Ps. Tror visst att hon tycker mycket om Björn. Känner sig troligen även helt trygg med honom och räknar med deras kärlek, därför hon vågar attackera honom, både visa den sidan av sig själv och har tillräckligt med insikt att veta att han kommer stanna hos henne ändå.
Björn anges ju ofta ”simpa” för Sandra, jag är glad att han satte ner foten. Och uppenbarligen hyser hon tillräckligt med respekt för honom för att faktiskt sluta när han bad henne. Förhoppningsvis efter första tillsägelsen! Men vidhåller att beteendet var klart över gränsen. Inte gulligt pga petite kvinna eller acceptabelt nånstans.
👏👏👏👏👏
Citera
2025-01-18, 12:02
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sopkvastensskaft
👏👏👏👏👏

Exakt så Cleo, väldigt bra uttryckt.
+1 på 👏👏👏👏👏
Citera
2025-01-18, 14:03
Citat:
Håller med till 100%, och ja, precis Dishy, risken för eskalering.
Men iaf väldigt bra att Sandra faktiskt verkar ha slutat med detta beteende när Björn bad henne!
Jag hade också hundra procent dumpat en partner som kastade saker på mig. Dels hade jag varit rädd för eskalering och vad gränslösheten skulle innebära i övrigt men också - det hade verkligen räckt i sig.

Edit: och att hon själv glatt berättar om det tyder väl på att hon håller med Ruby här ovan, ”sånt som förekommer i relationer”, ”väger bara 50 kilo”, er c. Visst, gulliga lilla kvinna, men kom inte och kräv samma lön och samma rättigheter bara, om vår petite gullighet ska ge oss egna juridiska och moraliska frikort.

Jag hade och har definitivt förlåtit både kastade saker (om det var saker som en kartong och inte något mer farligt), och även knytnävsslag, om det efter det lyssnas på när jag säger ifrån på skarpen.

Speciellt knytnävsslag från en 50 kg tjej är mest skrattretande, och kanske en av pusselbitarna i att män tolererar kvinnor som slår lite för länge. De rakbladsvassa elakheterna som kom ur munnen samtidigt gjorde betydligt mer ont i mitt fall åtminstone.

Klart ingen ska ha frikort, men vi stora och starka får finna i oss att det är mer skrämmande, det är samma sak för en stor kulstöterska och en liten spenslig man på 1.60 cm.

Sen handlar det väl hur man upplever potentialen till eskalering, vissa psychos har man ju känt på sig att hon bara är ett litet steg från att börja vifta med sax eller kniv eller något sånt, eller så har hon faktiskt gjort det (urk!). Då har man ju dragit fort som blixten.

Men med det sagt är ditt resonemang hur vettigt som helst, kvinnor får och tar sig en massa konstiga frikort även på andra plan (som inte har med våld att göra).
Citera
2025-01-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarfjaerden
Jag hade och har definitivt förlåtit både kastade saker (om det var saker som en kartong och inte något mer farligt), och även knytnävsslag, om det efter det lyssnas på när jag säger ifrån på skarpen.

Speciellt knytnävsslag från en 50 kg tjej är mest skrattretande, och kanske en av pusselbitarna i att män tolererar kvinnor som slår lite för länge. De rakbladsvassa elakheterna som kom ur munnen samtidigt gjorde betydligt mer ont i mitt fall åtminstone.

Klart ingen ska ha frikort, men vi stora och starka får finna i oss att det är mer skrämmande, det är samma sak för en stor kulstöterska och en liten spenslig man på 1.60 cm.

Sen handlar det väl hur man upplever potentialen till eskalering, vissa psychos har man ju känt på sig att hon bara är ett litet steg från att börja vifta med sax eller kniv eller något sånt, eller så har hon faktiskt gjort det (urk!). Då har man ju dragit fort som blixten.

Men med det sagt är ditt resonemang hur vettigt som helst, kvinnor får och tar sig en massa konstiga frikort även på andra plan (som inte har med våld att göra).

.... Att du hade förlåtit får stå för dig men det är ju helt bisarrt att behöva bo och leva med en person som tar till dessa våldshandlingar. Särskilt hur du beskriver de här "psychosarna", att du har dragit fort som blixten, det är väl en sak om det handlar om någon man har casual sex med (fortfarande oacceptablet förstås) men Björn och Sandra LEVER ihop, de har sina liv tillsammans, de har ett barn, det är inte något man ska behöva leva med, varken pågående våld eller hot om att partnern faktiskt kan ta till det (har man gjort det tidigare, så finns ju alltid "hotet" där trots att den slutat när man sagt till, har man gått över den gränsen kan man göra det igen). Dessutom utesluter fysiskt våld inte psykiskt våld (dessa sylvassa elakheter du hänvisar till), det är väl inte uteslutet att Sandra tar till detta också, om nu "kasta saker" är normalt för henne.
I övrigt väldigt bra skrivet av @cleolina
Citera
2025-01-18, 15:46
Citat:
Ursprungligen postat av axiome
.... Att du hade förlåtit får stå för dig men det är ju helt bisarrt att behöva bo och leva med en person som tar till dessa våldshandlingar.

Min poäng är att jag inte skulle ta ut skilsmässa förrän personen fått en chans att sluta kasta muffinskartonger på mig efter en skarp tillsägelse.

Citat:
I övrigt väldigt bra skrivet av @cleolina

Håller med.
Citera
2025-01-18, 21:11
Medlem
Många ömma tår här å andras vägnar. Vad är det ni menar egentligen? Björn har ”bett henne sluta kasta saker på honom” och hon har delat det offentligt (vilket tyder på att hon tycker det är rimligt av honom och orimligt av henne själv att ta till det som grälteknik), det är alltså en detalj i deras relation som är en fullkomlig red flag och skäl för utomstående att hetsa upp sig så pass att de menar att det är MISSHANDEL(!!!) och att hennes partner borde fly.

Jag menar att det är omöjligt att veta hur olika par grälar. Mig har det hänt flera gånger att jag sagt så pass elaka saker i gräl att min partner helt enkelt inte haft ord som räcker till för att kontra. Det har säkert sårat mer än att jag fått en kudde kastad på mig. 30 min senare har det varit överspelat. Har ni aldrig sett ett filmgräl där saker flyger i luften? Har ni sett det som totalt orealistiskt i en sund relation? Allt är ju personliga preferenser men personligen skull jag knappast göra slut baserat på hur en person grälar, det hör väl till grälets natur att man säger (eller gör) saker som man när stundens hetta lagt sig, ångrar.
Citera
2025-01-18, 22:34
Medlem
Citat:
Många ömma tår här å andras vägnar. Vad är det ni menar egentligen? Björn har ”bett henne sluta kasta saker på honom” och hon har delat det offentligt (vilket tyder på att hon tycker det är rimligt av honom och orimligt av henne själv att ta till det som grälteknik), det är alltså en detalj i deras relation som är en fullkomlig red flag och skäl för utomstående att hetsa upp sig så pass att de menar att det är MISSHANDEL(!!!) och att hennes partner borde fly.

Jag menar att det är omöjligt att veta hur olika par grälar. Mig har det hänt flera gånger att jag sagt så pass elaka saker i gräl att min partner helt enkelt inte haft ord som räcker till för att kontra. Det har säkert sårat mer än att jag fått en kudde kastad på mig. 30 min senare har det varit överspelat. Har ni aldrig sett ett filmgräl där saker flyger i luften? Har ni sett det som totalt orealistiskt i en sund relation? Allt är ju personliga preferenser men personligen skull jag knappast göra slut baserat på hur en person grälar, det hör väl till grälets natur att man säger (eller gör) saker som man när stundens hetta lagt sig, ångrar.

Håller med dig. Detta har varit en diskussion som helt saknat nyanser.
Citera
2025-01-19, 00:02
Medlem
Citat:

Mitt svar gällde inte så mycket Sandras relation som det gjorde om dina märkliga påståenden/försvar. Skrev att det inte verkar ha varit en engångsföreteelse och att jag inte lyssnat på avsnittet. Mer än så vet jag inte. Men jag vidhåller att det inte är en sund relation när ”saker flyger i luften” vid gräl, även om det återkommer i vissa filmscener. Att din partner inte har ord till att kontra, är det ett skäl till att hen utför våldshandlingar? Jag kanske missförstår dig, men i min värld låter det helt galet. Visst att man grälar och kan säga elaka saker till varandra, men för mig (och min partner) finns det ju gränser man aldrig överskrider. I synnerhet när barn finns med i bilden.
Senast redigerad av jotack 2025-01-19 kl. 00:09.
Citera
2025-01-19, 07:54
Medlem
Citat:

Att behöva be en vuxen människa sluta kasta saker på en är helt sinnesjukt. Punkt slut. Vuxna människor gör inte så, oavsett gräl, bråk, oavsett känslostorm, oavsett om orden inte räcker till, oavsett om man känner sig missförstådd eller är arg. Det är inte ok. Varför är det så svårt att fatta för dig? Film är inte verklighet, det fattar alla över 8 år.
Citera
2025-01-19, 07:55
Medlem
Citat:

Skulle du verkligen tycka det var ok om Sandra berättade att hon hade bett Björn sluta kasta saker på henne när han är arg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in