2025-01-13, 01:47
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Ett år efter inträdet i Nato är det kanske dags att dra några slutsatser. Har Sverige verkligen blivit tryggare? Har freden kommit till Europa?
Det känns som att allt går åt fel håll med sabotage, hybridkrig, avklippta kablar, spionage och annan misstänkt verksamhet. Var det inte lugnare innan vi gick med i Nato och därmed talade om för Ryssland att de nu var vår fiende?

Är det vodkan som talar? Vilka förväntningar hade du på Sveriges Nato-medlemskap? Fred i Europa?
Resten av ditt inlägg är inte värt att svara på, förutom att jag tycker att du borde läsa på om skillnaden mellan korrelation och kausalitet.
Senast redigerad av Drooid 2025-01-13 kl. 01:49. Anledning: Stavfel
Citera
2025-01-13, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du tror alltså att det blivit mer otryggt i Europa på grund av att Sverige (och Finland) gick med i Nato?
Ja. Det finns en konflikt mellan Nato och Ryssland. Genom att ansluta till Nato har vi gett oss in i den konflikten helt i onödan. Det är inte vårt krig, men nu har vi gjort det till vår sak att bekämpa Ryssland. Idiotiska krigshetsare i vår regering som lurat in oss i detta.
Citera
2025-01-13, 16:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ja. Det finns en konflikt mellan Nato och Ryssland. Genom att ansluta till Nato har vi gett oss in i den konflikten helt i onödan. Det är inte vårt krig, men nu har vi gjort det till vår sak att bekämpa Ryssland. Idiotiska krigshetsare i vår regering som lurat in oss i detta.
Det är dock inte sannolikt att Ryssland anfaller något Natoland. Däremot är läget mer osäkert för länder som står utanför Nato, som t.ex. Ukraina som inte var medlem i Nato. Hade Ukraina varit medlem i Nato hade Ryssland knappast vågat anfalla.
Citera
2025-01-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är dock inte sannolikt att Ryssland anfaller något Natoland. Däremot är läget mer osäkert för länder som står utanför Nato, som t.ex. Ukraina som inte var medlem i Nato. Hade Ukraina varit medlem i Nato hade Ryssland knappast vågat anfalla.
Det hade de säkert inte vågar göra. Å andra sidan hade det inte kommit ifråga, eftersom det var Ukrainas närmande till EU och Nato som fick ryssarna att anfalla.
Citera
2025-01-14, 01:55
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Det hade de säkert inte vågar göra. Å andra sidan hade det inte kommit ifråga, eftersom det var Ukrainas närmande till EU och Nato som fick ryssarna att anfalla.
Du svarade inte på mitt förra inlägg.... Jag försöker igen.
Har du en förklaring till varför Ryssland inte anföll sitt grannland Finland när de bestämde sig för att söka medlemsskap i Nato?
Om jag tolkar dig rätt, så förstår du nu fördelen för Sverige att vara en medlem i försvarsalliansen Nato?
Är argumentet om att skydda rysktalande samt att utrota 'nazister' inte ett skäl längre?
Tycker du verkligen att Ryssland har rätt att lägga sig i vad Ukraina beslutar?
Har Ukraina rätt att anfalla Transnistrien?
Har Turkiet, Armenien och Azerbajdzjan rätt att anfalla Georgien om de börjar närma sig Ryssland?
Senast redigerad av Drooid 2025-01-14 kl. 02:19.
Citera
2025-01-14, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Du svarade inte på mitt förra inlägg.... Jag försöker igen.
Har du en förklaring till varför Ryssland inte anföll sitt grannland Finland när de bestämde sig för att söka medlemsskap i Nato?
Om jag tolkar dig rätt, så förstår du nu fördelen för Sverige att vara en medlem i försvarsalliansen Nato?
Är argumentet om att skydda rysktalande samt att utrota 'nazister' inte ett skäl längre?
Tycker du verkligen att Ryssland har rätt att lägga sig i vad Ukraina beslutar?
Har Ukraina rätt att anfalla Transnistrien?
Har Turkiet, Armenien och Azerbajdzjan rätt att anfalla Georgien om de börjar närma sig Ryssland?
Finland är inte Ukraina. Ryssland och Ukraina har en lång relation och är sammanbundna kulturellt, språkligt och ekonomiskt. Ryssland har olja och gasledningar genom Ukraina. Finland har sedan länge hört till väst, medan Ukraina varit en del av Sovjetunionen.
Citera
2025-01-15, 01:48
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Finland är inte Ukraina. Ryssland och Ukraina har en lång relation och är sammanbundna kulturellt, språkligt och ekonomiskt. Ryssland har olja och gasledningar genom Ukraina. Finland har sedan länge hört till väst, medan Ukraina varit en del av Sovjetunionen.
OK. Tack för att du tog dig tid att svara på ett par av mina frågor.
Om jag förstår dig rätt, så tycker du att Ryssland har rätt att styra över/invadera före detta medlemmar av Sovjetunionen?

När det gäller gasledningarna så tillhör de Ukraina. Ryssland har fått betala för att få tillgång till dem. Det är väl inte så svårt att förstå att Ukraina inte längre längre vill hjälpa ryska gasexportörer?
Citera
2025-01-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
OK. Tack för att du tog dig tid att svara på ett par av mina frågor.
Om jag förstår dig rätt, så tycker du att Ryssland har rätt att styra över/invadera före detta medlemmar av Sovjetunionen?

När det gäller gasledningarna så tillhör de Ukraina. Ryssland har fått betala för att få tillgång till dem. Det är väl inte så svårt att förstå att Ukraina inte längre längre vill hjälpa ryska gasexportörer?
Ryssland har inte rätt att invadera Ukraina. Det handlar om internationell politik och militärstrategiska överväganden, man tar sig rätten att invadera för att skydda sina gränser. Ukraina i Nato vore ett allvarligt säkerhetshot mot Ryssland och Putin såg sig tvingad att agera. Han försökte förhandlingsvägen först, men när det misslyckades återstod bara ett militärt ingripande.
Citera
2025-01-16, 03:26
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ryssland har inte rätt att invadera Ukraina. Det handlar om internationell politik och militärstrategiska överväganden, man tar sig rätten att invadera för att skydda sina gränser. Ukraina i Nato vore ett allvarligt säkerhetshot mot Ryssland och Putin såg sig tvingad att agera. Han försökte förhandlingsvägen först, men när det misslyckades återstod bara ett militärt ingripande.
Återigen, tack för svar. Svaret var dock lite motsägelsefullt.
"Ryssland har inte rätt att invadera Ukraina."
"...man tar sig rätten att invadera för att skydda sina gränser"

Du får gärna förklara varför du menar att Ukraina skulle bli ett större hot mot Rysslands gräns? De baltiska länderna var inget problem. Kaliningrad är fortfarande ryskt, trots att de är grannar till Polen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in