2025-01-09, 22:39
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Den enda gången man kör linux är när man behöver programmera för linuxsystem.

Annars är Linux rätt värdelöst som arbetsmaskin. Seriösa program finns mest bara för Windows.
Citera
Igår, 01:05
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Som nämnts tidigare är Linux inte lika resurskrävande, utan fungerar oftast bra även med äldre hårdvara. Idag, när majoriteten av system utvecklas för att (endast) användas online behöver man bara en webbläsare. Att få en webbläsare att fungera smidigt med Linux på en gammal dator som hade fått Windowsanvändare att ringa självmordslinjen är inte så svårt!

Andra saker som fungerar bra med Linux är t ex HTPC och NAS.

Citat:
Annars är Linux rätt värdelöst som arbetsmaskin. Seriösa program finns mest bara för Windows.

Det beror ju helt och hållet på vilka program man behöver för sin yrkesutövning. Dom "seriösa" programmen jag använder idag har (på gott och ont) blivit helt webbaserade.
Citera
Igår, 01:07
Medlem
Liberationfronts avatar
Jag har båda. Men kör linux på ena för att det är kul att kunna förändra och utveckla. Windows eller Apple är ju fasta bestämda mjukvaror. Men alla har sina för och nackdelar.
Citera
Idag, 03:38
Medlem
smickras avatar
Jag har aldrig använt Windows i någon form eller färg överhuvudtaget.
-Jo, en gång på ett hotell på nittiotalet när jag behövde komma åt min mail när jag bodde i Asien.
Det lär varit någon variant av Windows på den lånedatorn där i receptionen.

That’s it

Jag föredrog Gentoo Linux när det begav sig, men använder MacOS sedan jag minns inte när.
I MacOS kan jag göra det mesta kommandorelaterat jag behöver.
Citera
Idag, 10:15
Medlem
TimelineTourists avatar
För att jag behöver ingen Leatherman Wave+ det går bra med min vanliga verktygslåda. Klart jag har en men det är mest en dildo.

Internet är ändå bara text.
Citera
Idag, 13:45
Medlem
Finns massor med obskyra program som inte portats til windows-vem orkar det. windowsanvändare för dessa finns knappast.
Är anledningen til att jag kör linux.
Citera
Idag, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Väldigt många programmerare använder Linux/Mac OS (Unix).

Visst - det GÅR att jobba i Windows också men det finns så mycket verktyg/tooling till Linux/Unix att det är svårt att få samma på Windows.

Färdiga program - typ Photoshop, AutoCad osv fungerar nog bäst och är enklast att använda på Windows.

Men att utveckla dessa program? Bättre och smidigare på Linux/Unix.
Citera
Idag, 21:42
Medlem
Mysquos avatar
När Commodore och Amiga gick in konkurs 1994 letade man efter alternativ, och varken Windows 3.11 eller MacOS 7 kändes alls lockande. Så det blev först MINIX en kort tid och sedan Linux. Ett tag i symbios med Solaris.

Förr behövde man kolla så att det fanns drivrutiner i Linux för hårdvaran man skaffade, men sedan ett antal år tillbaka så finns stöd direkt för nästan allt i Linux. Ny hårdvara och dess drivrutiner utvecklas oftast i Linux miljö först. Det går lättare att utveckla hårdvara om man har tillgång till all källkod i hela operativsystemet.

För levebrödet och jobbet, så blir det ofta Windows på jobbdatorn. Får man bara installerat Cygwin eller Windows Subsystem for Linux (WSL) så går det att överleva i Windows miljö också utan att känna sig handikappad utan alla verktyg man vill ha tillgång till utan att ideligen fastna i irriterande Windows freeware som oftast visar sig vara shareware som skall betalas för att kunna användas.
MacOS sög så stenhårt för 25 år sedan så jag får fortfarande kväljningar av att se Appleloggan. Även om det sägs vara UNIX i botten, så känns det som om Apple skäms för det och försöker gömma det bakom en massa dynga. Deras moderna hårdvara måhända har snabb CPU, men för min del har de för lite RAM och disk för att ens vara ett alternativ. Min PC har 6 TB M2 disk och 192 GB RAM. Går det ens att köpa en sådan Mac idag? Om jag behöver något från Windows kan jag köra lätt det i en virtualbox.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in