Citat:
Ursprungligen postat av
priamos2014
Så det blev nu istället 1kw på 10m2(månne en minibuss).
Tack för att du trollar bort dig själv....
Nåja vid 50 minus, blev det ju faktiskt hälften av dina tyska ingenjörers siffror.....
😉
Kanske om vi kör ut bilen i yttre rymden?
Enbart taket på en normalstor bil är
minst 1,5-2 kvadratmeter, pappskalle. Här har du en bil du kan orientera dig med, ifall du aldrig har sett en bil i verkligheten förut:
https://www.automobiledimension.com/...wagon-2018.jpg
En normalstor bil är 1,5-2 meter bred. Taket något smalare, men inte mycket. Hur kort tror du nu taket är? En halvmeter? Framrutan är 1-1,5 kvadratmeter stor. Sidorna vardera 2-3 kvadratmeter, vilket ger ytterligare 4-6 kvadratmeter totalt. Golvet på kupén (kom ihåg att baggageutrymmet inte ligger utanför kupén) i Mazdan på bilden kommer vara minst 3 meter * 1,5 meter = 4,5 kvadratmeter. Nu är vi redan uppe i 11-13,5 kvadratmeter.
Bakrutan och baksidan lämnar jag till dig som övning. Att ens till rätt storleksordning uppskatta gränsnittsytan på en bilkupé borde till och med någon med din IQ-nivå du klara av, men uppenbarligen inte.
Och 1 kW avsåg uttryckligen
enbart avstrålningen (genom Plancks lag, inte för att det lär säga dig något), den minsta av de tre stora faktorerna, (1) avstrålning, (2) värmeledning (Fouriers lag) och (3) friktion genom luftströmningen. Var jag inte tydlig nog när jag skrev det?
Och om du kör bilen i yttre rymden kommer du förlora mycket
mindre värme till värmeledning, eftersom det råder närmast perfekt
vakuum i yttre rymden. Nästan inga molekyler som är i kontakt med din bil alltså. Det är därför t.ex. ISS har enorma radiatorer för att stråla bort tillräckligt mycket värme för att inte
överhettas. Och någon friktion mot en strömmande gas med tillhörande värmeförluster kommer du förstås inte få heller.
Har du ens den blekaste aning om hur värme överförs? Lär man sig inte det i typ mellanstadiet? Det plus att i yttre rymden råder vakuum?
Mer tid tänker jag inte slösa på en uppenbart efterbliven person som dig. Helt otroligt (
eller inte) att man kan tro sig veta bättre än tyska bilingenjörer (och svenska bilexperter för den delen) när man 1) inte är läskunning, 2) begriper exakt noll om fysik eller ingenjörskonst, (3) inte ens kan göra grova uppskattningar av hur
stor en jävla bil är.