Idag, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jag skulle gissa på att flera av personerna har laddat fullt under natten men att det är glest med laddare längs rutten mellan Sälen och Stockholm, och då behöver man fylla på i Malung för att klara sig hem. Jag vill minnas att detta var ett bekymmer hos flera elbilsägare för några år sen

Jag hade tagit mig hem från Sälen med ett 9minuters laddstopp i Trollhättan för att ha lite marginal. Real life data inklusive den lilla batteridegradering jag fått på 9000 mil. 48mil enkel resa. Man behöver inte ladda i Malung om man kör från Sälen om man destinationsladdat. Dålig planering
Citera
Idag, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Är det en sån du drömmer om? En gammal Nissan/Renualt-plattform tillverkad i Rumänien?

Nä. Men det är vad folk i Europa har råd med.
Själv kör jag bilar för 10 tusen och det har funkat bra i 40 år eftersom jag lagar och servar själv.
Men drömmen vore en beg Porsche eller Bentley för ca 250 000 kr 😃
Citera
Idag, 17:50
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Så det blev nu istället 1kw på 10m2(månne en minibuss).
Tack för att du trollar bort dig själv....

Nåja vid 50 minus, blev det ju faktiskt hälften av dina tyska ingenjörers siffror.....
😉

Kanske om vi kör ut bilen i yttre rymden?
Enbart taket på en normalstor bil är minst 1,5-2 kvadratmeter, pappskalle. Här har du en bil du kan orientera dig med, ifall du aldrig har sett en bil i verkligheten förut: https://www.automobiledimension.com/...wagon-2018.jpg

En normalstor bil är 1,5-2 meter bred. Taket något smalare, men inte mycket. Hur kort tror du nu taket är? En halvmeter? Framrutan är 1-1,5 kvadratmeter stor. Sidorna vardera 2-3 kvadratmeter, vilket ger ytterligare 4-6 kvadratmeter totalt. Golvet på kupén (kom ihåg att baggageutrymmet inte ligger utanför kupén) i Mazdan på bilden kommer vara minst 3 meter * 1,5 meter = 4,5 kvadratmeter. Nu är vi redan uppe i 11-13,5 kvadratmeter.

Bakrutan och baksidan lämnar jag till dig som övning. Att ens till rätt storleksordning uppskatta gränsnittsytan på en bilkupé borde till och med någon med din IQ-nivå du klara av, men uppenbarligen inte.

Och 1 kW avsåg uttryckligen enbart avstrålningen (genom Plancks lag, inte för att det lär säga dig något), den minsta av de tre stora faktorerna, (1) avstrålning, (2) värmeledning (Fouriers lag) och (3) friktion genom luftströmningen. Var jag inte tydlig nog när jag skrev det?

Och om du kör bilen i yttre rymden kommer du förlora mycket mindre värme till värmeledning, eftersom det råder närmast perfekt vakuum i yttre rymden. Nästan inga molekyler som är i kontakt med din bil alltså. Det är därför t.ex. ISS har enorma radiatorer för att stråla bort tillräckligt mycket värme för att inte överhettas. Och någon friktion mot en strömmande gas med tillhörande värmeförluster kommer du förstås inte få heller.

Har du ens den blekaste aning om hur värme överförs? Lär man sig inte det i typ mellanstadiet? Det plus att i yttre rymden råder vakuum?

Mer tid tänker jag inte slösa på en uppenbart efterbliven person som dig. Helt otroligt (eller inte) att man kan tro sig veta bättre än tyska bilingenjörer (och svenska bilexperter för den delen) när man 1) inte är läskunning, 2) begriper exakt noll om fysik eller ingenjörskonst, (3) inte ens kan göra grova uppskattningar av hur stor en jävla bil är.
Senast redigerad av Tjackmoster Idag kl. 17:52.
Citera
Idag, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Nä. Men det är vad folk i Europa har råd med.
Själv kör jag bilar för 10 tusen och det har funkat bra i 40 år eftersom jag lagar och servar själv.
Men drömmen vore en beg Porsche eller Bentley för ca 250 000 kr 😃
Så inte en 911 med andra ord…

Jag skruvar också allt själv, inklusive moderna bilar med elektronik, inklusive vår Tesla.

Min vinterholk är en 40 000kr bil som jag har kvar tills ungarna tagit körkort då det är den enda bilen med tre pedaler som jag inte är rädd om, men fan vad gött det är att sätta sig i en modern bil med garanti och autopilot.
Citera
Idag, 18:50
Medlem
Citat:
Så inte en 911 med andra ord…

Jag skruvar också allt själv, inklusive moderna bilar med elektronik, inklusive vår Tesla.

Min vinterholk är en 40 000kr bil som jag har kvar tills ungarna tagit körkort då det är den enda bilen med tre pedaler som jag inte är rädd om, men fan vad gött det är att sätta sig i en modern bil med garanti och autopilot.

Det går att hitta en 911 för 250 tusen 😃
Citera
Idag, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det går att hitta en 911 för 250 tusen 😃

Långmilad 996 med buskig historia eller nån trött 80-tals 2,7-targa kanske.
Citera
Idag, 19:38
Medlem
Edit felpost
Citera
Idag, 20:55
Medlem
Citat:
Långmilad 996 med buskig historia eller nån trött 80-tals 2,7-targa kanske.

Kronan är ju en pissvaluta nu tyvärr, förr gick det att hitta bilar billigare i Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in