Citat:
Ursprungligen postat av
nermal
Vi har alltså en diskrepans på 11000 här. Vem kommer med vilseledande information?
Vad tror du?
Sholem Alejchem!
Skulle inte säga att jag tror eftersom jag vet att siffrorna SVT rapporterat om stämmer överens med de siffror de hänvisat till vilket är Migrationverkets. Därmed har SVT uppenbart inte ljugit och det ska ju nämnas att SVT skrivit samma siffror som i stort sett samtliga media och myndigheter.
Varför det skiljer sig har säkert en logisk förklaring. I länken du tipsade om stod det bla att antalet "återvändare", alltså sådana som valt att tidigare flytta från Sverige för ett glassigt liv som pensionär i Spanien, ökar och för år 2024 uppgick till 7000pers. Det förklarar visserligen "bara" 7000pers men ändå personer jag med rätta inte tycker ska sammanblandas med det vi vanliga dödliga syftar på när vi talar om invandring och uppehållstillstånd. Inte fan syftar vi på Gunnar, 83 som skatteverket "råkade" registrera som utflyttad från Sverige efter att Gunnars biståndshandläggare missade att ändra Gunnars folkbokföringsadress vid flytten till vårdhemmet.
Vilken av de siffror SVT presenterat är det du menar inte stämmer? Det kanske är enklare att börja i den änden...