Idag, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag har sagt flera gnger att jag vet att det ligger till p det sttet. Det betyder inte att man tvunget mste se det som att det r den anstllde som betalar fr det.
Beroende p ln s betalar fretaget olika fr den anstllde.

Skatten man betalar via arbetsgivaren beror p lnen.
Citera
Idag, 19:53
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Beroende p ln s betalar fretaget olika fr den anstllde.

Skatten man betalar via arbetsgivaren beror p lnen.
Jag har sagt flera gnger att jag vet att det ligger till p det sttet. Det betyder inte att man tvunget mste se det som att det r den anstllde som betalar fr det.
Citera
Idag, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, d hade jag skickat ett DM istllet. Detta r ju ett ppet forum dr alla, inte bara du, kan lsa.det som skrivs.

Du kan se det som en komplettering eller kommentar till ditt inlgg.
Adresserade det d till dessa.
Senast redigerad av Stiffinger Idag kl. 19:57.
Citera
Idag, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Vad r det man sger, man ska ha s mycket buffert att man klarar tre mnader utan inkomst? Att man har till ovntade stora utgifter? Jag har idag lyckats spara ihop s jag klarar fyra mnader enkelt och kanske ett halvr med nd och nppe om jag skulle frlora min inkomst. Jag behver inte oroa mig fr om bilen gr snder eller om jag skulle behva en ny tvttmaskin. Trodde att det var s de flesta gjorde som har en normal inkomst och lever vanlig svensson-liv. Srskilt de med tv inkomster. Sjlv r jag ensamstende med tv barn p heltid och lever rtt normalt utan massor med lyx men r inte von-Anka-snl heller. Jag tnker bara till tv gnger extra innan jag kper nt som kanske inte behvs just d.

Har pratat med kollegor och bekanta som inte alls verkar gra p samma stt och beklagar sig ver att de inte har rd att unna sig saker. Som att de skulle behva en ny diskmaskin men har inte rd, eller att det hr med att ha en buffert kan de bara drmma om. Det gr mig lite fundersam fr de jag pratat med har tv inkomster och p ytan verkar de inte leva srskilt slsaktigt. Jag fr helt enkelt inte ihop matematiken i huvudet.

Jag har ingen hg ln och fr ut ungefr 33000 efter skatt. Lite beroende p mnaden s har jag mellan 4000 till 8000 kvar den 24:e varje mnad. Skulle jag flytta ihop med ngon med samma ln fr vi ut 66 000 i mnaden. Boende, mat och njen blir ju dyrare frsts men borde ju ltt kunna spara undan mer n 30 000 i mnaden. Tar ju inte ens ett r innan man ftt en ansenlig buffert d. Eller rknar jag helt fel?

Folk gr ju som de vill och jag kanske lever i min egen lilla skyddade vrld, men jag blir lite nyfiken nr folk som jag vet tjnar mer n jag sger att de inte har rd eller oroar sig nr hushllsapparaterna brjar bli gamla.

Hur ser ekonomin ut egentligen fr en vanlig tvbarnsfamilj med normal inkomst, villa p 3-4 milj, tv bilar och barn som har aktiviteter? Det kanske r betydlig mer n jag fattar?
S fort folk har lite pengar ver s anvnder de dessa till en resa eller ny TV. Det tror jag r det vanligaste. Helt enkelt.
Citera
Idag, 20:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du inte frska dig till att frklara fr oss korkade hur ngon kan f betala mer n hundra procent i skatt.

Inte ens Astrid Lindgren behvde betala 100 procent i skatt. Det frekommer inte, och har aldrig frkommit.

Jo hon betalafe ju faktiskt 102% marginalskatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in