Citat:
Ursprungligen postat av
MurderOne
Jag gillar manuellt bl.a. för alla de rationella skälen som listades tidigare. Jag köar mindre än 5 timmar/år så den biten är inget jag behöver ta hänsyn till.
Fördelar med manuell:
Mindre transmissionsförlust
Väger mindre
Enklare konstruktion
Billigare att tillverka
Mindre underhåll krävs
Efter det har andra skrivit ytterligare fördelar.
Om du ÄLSKAR att köra manuellt så borde du förstå att det finns folk som vill ha kvar den manuella lådan för att kunna glädjas var dag och dessutom åka billigare.
Jag ser inte automatlådan som en förbättring, den har dock fördelar och jag förstår att den passar bättre under vissa premisser.
Rappa dubbelkopplingslådor är t.ex. som klippt och skurna för snabba varvtider på bana.
Om du föredrar automaten i vardagen så är inte det ett problem för mig. På samma sätt borde det inte vara några svårigheter för dig att förstå att andra tycker den manuella överträffar automaten i vardagen eftersom det finns fördelar men den manuella.
Obegripligt att detta ens kan vara något att diskutera...
Håller ju med dig och alla andra i saken, OM de lägger fram det som du gjorde nu. Det är skit samma för mig vad andra vill välja och varför. Det jag ogillar är att folk vittnar om sin egen idioti genom att börja smutskasta andra människor för deras val i livet. Typ varför i hele helvete ska människor som valt manuellt körkort (oavsett orsak) behöva utstå att kallas en massa nedvärderande tillmäle och påstås inte kunna köra bil etc…? Det är ta mig fan rent osmakligt hur många i tråden värderar människor efter vilket körkort de har eller tar, och helgonförklarar sin egen manlighet för att de själva minsann har manuellt körkort och kör manuellt. Det är ta mig fan groteskt.
Skulle jag göra så själv så skulle ju jag högst sannolikt vara en bättre förare, bättre intelligentare människa, än de allra flesta andra i tråden, för jag har ju ett körkort med FULL behörighet, alla bokstäver etc man över huvud taget kan ta och ha. Ett körkort som bara ca 0,6% av landets alla körkortsinnehavare har, NOLL KOMMA SEX PROCENT!!
Jag måste vara nära en GUD med växlandet och bilkörningen….
Men det skulle aldrig falla mig in att tycka så om andra, döma andra efter vad de har för körkort, att de skulle vara sämre människor eller förare än mig. Jag vet ju egentligen inget om dem och kan därför inte veta hur säkra och duktiga de är i trafiken, eller hur bra förare de är eller skulle kunna vara rent tekniskt.
Jag är helt övertygad om att myndigheterna som styr detta kommer att tillse att det finns körkort, och kommer att finnas körkort, som täcker de fordonstyper och varianter som finns i landets fordonspark. Och trots att jag nu postat en länk om detta två gånger, så verkar INGEN ha läst den…?
I den länken står det att det grunnas på ett förslag att de som har eller tar körkort för endast automat, ska kunna få behörighet även för manuell, OM de tar en tilläggsutbildning på 7 timmar. Med detta ser vi ju att myndigheterna jobbar med att anpassa körkorten efter hur situationen utvecklar sig med våra fordon. Och ser man nu på hur väldigt många i tråden skriver, att ”det är ju skiiiitenkelt att köra manuell och lära sig manuell, och kan man inte klara det lekandes lätt så har man inte i trafiken att göra” så borde det ju funka bra med bara ett antal timmars tilläggsutbildning för de som vill eller kommer på senare att det skulle behövas manuell.