Igår, 01:33
Medlem
Elekensas avatar
Någon måste ha receptet på hur man gör. Jag har försökt att göra det ifrån tyska ebay med översättning osv. Men det är fan alltid frakten osv man fastnar på.

Är det någon här som lyckas sälja på ebay från Sverige och kan förklara steg för steg hur ni gör? Tack.

Det jag vill sälja är ganska nischat och marknaden är inte fet i Sverige (tradera) direkt och det absolut bästa stället för det jag vill sälja är ebay.
Citera
Igår, 03:45
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Någon måste ha receptet på hur man gör. Jag har försökt att göra det ifrån tyska ebay med översättning osv. Men det är fan alltid frakten osv man fastnar på.

Är det någon här som lyckas sälja på ebay från Sverige och kan förklara steg för steg hur ni gör? Tack.

Det jag vill sälja är ganska nischat och marknaden är inte fet i Sverige (tradera) direkt och det absolut bästa stället för det jag vill sälja är ebay.

Har också funderat på det, så ser gärna fram emot att några har bra svar här.
Tradera vekar gå framåt när det gäller inom EU och räknar fram rätt fraktpris, men utanför EU är det också meckigt att få till rätt frakt.
Citera
Igår, 03:55
Medlem
67arigGubbes avatar
Vad exakt vill du veta? Har rätt bra koll gällande ebay.
Citera
Igår, 04:30
Medlem
Trollet420s avatar
Ja har sålt tidigare på ebay och man måste gå in på en leverans firma typ UPS för att kolla vad frakten blir. Ja det är lite mycket men UPS är grym de kommer och hämtar paketet där du vill och levererar.
Citera
Igår, 09:58
Medlem
swebarbs avatar
Vad är det som inte fungerar då, du får bestämma vilken firma du ska skicka med, inte posten eller ? Sälja på ebay är precis samma som att sälja på tradera osv.

Lägg ut tydlig beskrivning med bra bilder och vad frakten kostar exakt beroende vilken firma som ska skicka.
Citera
Igår, 12:09
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Vad exakt vill du veta? Har rätt bra koll gällande ebay.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vad är det som inte fungerar då, du får bestämma vilken firma du ska skicka med, inte posten eller ? Sälja på ebay är precis samma som att sälja på tradera osv.

Lägg ut tydlig beskrivning med bra bilder och vad frakten kostar exakt beroende vilken firma som ska skicka.

Ska man göra det via tyska ebay? Eller inte?

När jag ska sätta frakt osv får jag bara felmeddelanden då min adress är i Sverige t ex. Sen när jag ska skriva in frakt då den tvingar mig att använda flat rate service. Det är ju helt ologiskt, jag vill ju använda baserat på var köparen är. Annars kan jag ju förlora en massa på frakten om jag väljer ett fast pris, och så visar det sig att frakten blir 300kr dyrare exempelvis.

Förklara gärna tydligt hur ni gör. Det skulle uppskattas.
Citera
Igår, 14:04
Medlem
Citat:
Ska man göra det via tyska ebay? Eller inte?

När jag ska sätta frakt osv får jag bara felmeddelanden då min adress är i Sverige t ex. Sen när jag ska skriva in frakt då den tvingar mig att använda flat rate service. Det är ju helt ologiskt, jag vill ju använda baserat på var köparen är. Annars kan jag ju förlora en massa på frakten om jag väljer ett fast pris, och så visar det sig att frakten blir 300kr dyrare exempelvis.

Förklara gärna tydligt hur ni gör. Det skulle uppskattas.

Jag blev galen av deras fraktinställningar ! Gjorde såhär tillslut;
Jag skrev i mina annonser att frakten var fri inom Sverige, x pris för EU, x för USA, x för Kina.

Nu sålde jag inte direkt en massa varor utan nischad elektronik, men det lilla jag sålde såldes omgående och köparna var med på frakten utan konstigheter...

Kom.också ihåg att ebay tar en hel del avgifter. Jag betalade runt 5 k för varor sålda runt 60k.. observera att detta var 5 6 år sen.
Citera
Idag, 12:51
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Jag blev galen av deras fraktinställningar ! Gjorde såhär tillslut;
Jag skrev i mina annonser att frakten var fri inom Sverige, x pris för EU, x för USA, x för Kina.

Nu sålde jag inte direkt en massa varor utan nischad elektronik, men det lilla jag sålde såldes omgående och köparna var med på frakten utan konstigheter...

Kom.också ihåg att ebay tar en hel del avgifter. Jag betalade runt 5 k för varor sålda runt 60k.. observera att detta var 5 6 år sen.

Använde du ebay.com eller ebay.de eller annan?

Jo, men som dig har jag nischade varor som är svårsålda här i Sverige. Så avgifterna får jag ta helt enkelt.
Citera
Idag, 13:08
Medlem
Citat:
Använde du ebay.com eller ebay.de eller annan?

Jo, men som dig har jag nischade varor som är svårsålda här i Sverige. Så avgifterna får jag ta helt enkelt.

Använde ebay.com. betalade också 20kr? Per annons för att de skulle synas överst. Gick segt först med en nyskapad profil.
Men efter första omdömet så såldes allt jävligt snabbt!
Citera
Idag, 17:11
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Använde ebay.com. betalade också 20kr? Per annons för att de skulle synas överst. Gick segt först med en nyskapad profil.
Men efter första omdömet så såldes allt jävligt snabbt!

Ok, tack ska prova. Som tur är har jag handlat lite med min profil så har några bra omdömen. Hoppas det hjälper.

Edit: Kan informera om att Sverige är nu på någon blockad lista så det går inte att sälja i visa kategorier längre:

https://export.ebay.com/en/tc/high-r...ipo-countries/
Senast redigerad av Elekensa Idag kl. 17:47.
Citera
Idag, 17:45
Medlem
Kirobas avatar
Om jag förstått det rätt så har de stora aktörerna fraktavtal som de erbjuder sina kunder Tex svenska tradera blocket osv erbjuder sina annonsörer fraktalternativ till de som säljer genom sajten.
När du går in på tyska Ebay och erbjuder varor får du inte något frakt alternativ. De andra utländska som erbjuder varor på Tyska Ebay kan vara stora nog att sluta egna avtal i sina respektive hemländer.
Citera
Idag, 17:54
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiroba
Om jag förstått det rätt så har de stora aktörerna fraktavtal som de erbjuder sina kunder Tex svenska tradera blocket osv erbjuder sina annonsörer fraktalternativ till de som säljer genom sajten.
När du går in på tyska Ebay och erbjuder varor får du inte något frakt alternativ. De andra utländska som erbjuder varor på Tyska Ebay kan vara stora nog att sluta egna avtal i sina respektive hemländer.

Jag löste det nu på ebay.de äntligen. Som jag skrev ovan så är ebay.com blockat för oss svenskar nu och sälja. I vissa kategorier i alla fall, för det var vad jag fick upp när jag försökte nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in