• 3
  • 4
2025-01-10, 10:50
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
" En T-Ford lämnade sammansättningsbandet var 24:e sekund, vilket medförde att priset sjönk. År 1908 kostade bilen 950 dollar, men 1927 hade priset sjunkit till 290 dollar. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Henry_Ford

"$290 in 1927 is equivalent in purchasing power to about $5,258.22 today,"

borde inte bilarna bli billigare när tekniken utvecklas?
eller måste vi vänta på ai?
Jag tvivlar på att det skulle kosta mycket mer än 55000:- att massproducera en T-Ford idag.
Citera
2025-01-10, 11:24
Medlem
discofunks avatar
Var det så himla mycket bättre förr då?

Jag fick mormors gamla S60, en 2002 med 3000mil på mätaren. Har kört 2000mil med bilen.

Jag har idag tappat räkningen på allt jag fått byta på bilen trots de låga milen.

Krägningshämmare, ac, termostat, bensinpump, drivrem, plus vanlig service så klart och jag har säkert glömt nåt.
Plus att det är något som klonkar när jag kör över gupp men det skiter jag i för nån måtta får det vara.

Så att gå tillbaka 23 år tiden verkar inte räcka för att få kvalitet.
Citera
2025-01-10, 14:16
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Var det så himla mycket bättre förr då?

Jag fick mormors gamla S60, en 2002 med 3000mil på mätaren. Har kört 2000mil med bilen.

Jag har idag tappat räkningen på allt jag fått byta på bilen trots de låga milen.

Krägningshämmare, ac, termostat, bensinpump, drivrem, plus vanlig service så klart och jag har säkert glömt nåt.
Plus att det är något som klonkar när jag kör över gupp men det skiter jag i för nån måtta får det vara.

Så att gå tillbaka 23 år tiden verkar inte räcka för att få kvalitet.

Åren tar ju ut sin rätt även om bilen inte är brukad.
Citera
2025-01-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förr i tiden fanns det bilar som höll.
På 80-talet var bilar från Volvo, Saab, BMW och Mercedes stryktåliga, hade god kvalitetskänsla. Gick något trots detta sönder gick det att reparera.

Dagens bilar är till stor del tillverkade av plast och kostar multum att reparera. Alla märken är i stort sett samma skit!

Insugsrör, oljetråg, ventilkåpor, kamaxeltransmissioner, oljepumpar, ac-,kompressorer, kylare , you name it. Allt är tillverkat i plast. Bilarna är så välpackade att det är mycket svårmekat.

Bilar från 2012-2014 skickas på skroten efter motorhaveri. Lager och toleranser lirar inte. Underleverantörer från Kina. Verkstadstimmar på 2000 kr timmen är inte ovanligt.

De flesta av de bilar som säljs nya idag skulle jag aldrig vilja köpa begagnade.
Jag har inte råd att ta risken. Leasar istället en ny bil. Har gjort så i några år och det har varit recalls och en del elbehymmer trots att de är nya.

Tror bonus malus har lett till att det säljs mycket nya skitbilar.

Vad skulle ni köpa för någon ny bil om nu fick välja? Varför?
Bilar var dyra då också i förhållande till lönerna man hade då och dom var definitivt inte så bra som du påstår. Mekade en hel del på 90 talet och det var då många 80 tals bilar som knappt höll ihop trots få mil på mätaren.
Citera
2025-01-10, 18:19
Medlem
Sent 90 tal eller tidigt 00 tal är nog bilars "sweetspot" enligt min erfarenhet. Har själv en aygo från -05 som jag kört ca 12000(totalt 22000 mil) mil på 9 år.
Olja och filter varje år som man byter själv på 10 min på den.

Bytt avgas systemet en gång, bytt batteri, bromsbackar fram, annars så bara rullar den år efter år och är den driftsäkraste bil jag någonsin haft.
Jag tycker faktiskt den BORDE gått sönder mer men det verkar den aldrig göra. Rent papper på besiktningen varje gång.

Problemet idag med bilar är såklart priset, både beggat och nytt och när något sedan går sönder så är det nästan komiskt dyrt att laga eftersom det oftast inte går att göra själv utan rätt dator och programvara.

Köpte min för 20000kr...hitta en bil idag i samma skick är helt omöjligt.
Citera
2025-01-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Sent 90 tal eller tidigt 00 tal är nog bilars "sweetspot" enligt min erfarenhet. Har själv en aygo från -05 som jag kört ca 12000(totalt 22000 mil) mil på 9 år.
Olja och filter varje år som man byter själv på 10 min på den.

Bytt avgas systemet en gång, bytt batteri, bromsbackar fram, annars så bara rullar den år efter år och är den driftsäkraste bil jag någonsin haft.
Jag tycker faktiskt den BORDE gått sönder mer men det verkar den aldrig göra. Rent papper på besiktningen varje gång.

Problemet idag med bilar är såklart priset, både beggat och nytt och när något sedan går sönder så är det nästan komiskt dyrt att laga eftersom det oftast inte går att göra själv utan rätt dator och programvara.

Köpte min för 20000kr...hitta en bil idag i samma skick är helt omöjligt.

Har själv ägt en saab som gick 43000 mil med bara byte av slitdelar.
Har faktiskt aldrig varit med om att en bil "gått sönder".
Rostat sönder, ja, men aldrig något allvarligt plöttsligt haveri av den typen bilar på 50-70 talet brukade ha stora verktygsset i bagaget för att hantera.
Då har jag ägt minst 10 bilar under 25år och kört ca 80k mil.
Så nej, bilar är bättre idag än någonsin.
Att volvo 240 och jenkare "håller för evigt" beror på hur de vårdas, bilarna som sådana är skitkvalitet jämfört med moderna bilar.
Citera
2025-01-10, 23:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förr i tiden fanns det bilar som höll.
På 80-talet var bilar från Volvo, Saab, BMW och Mercedes stryktåliga, hade god kvalitetskänsla. Gick något trots detta sönder gick det att reparera.

Dagens bilar är till stor del tillverkade av plast och kostar multum att reparera. Alla märken är i stort sett samma skit!

Insugsrör, oljetråg, ventilkåpor, kamaxeltransmissioner, oljepumpar, ac-,kompressorer, kylare , you name it. Allt är tillverkat i plast. Bilarna är så välpackade att det är mycket svårmekat.

Bilar från 2012-2014 skickas på skroten efter motorhaveri. Lager och toleranser lirar inte. Underleverantörer från Kina. Verkstadstimmar på 2000 kr timmen är inte ovanligt.

De flesta av de bilar som säljs nya idag skulle jag aldrig vilja köpa begagnade.
Jag har inte råd att ta risken. Leasar istället en ny bil. Har gjort så i några år och det har varit recalls och en del elbehymmer trots att de är nya.

Tror bonus malus har lett till att det säljs mycket nya skitbilar.

Vad skulle ni köpa för någon ny bil om nu fick välja? Varför?

Varken hus, lägenheter eller bilar var bättre kvalitetsmässigt förr, det var rent skrot.
Citera
2025-01-10, 23:24
Medlem
eatmypoos avatar
Fult design och tråkigt interiör men Toyotas bilar är ändå inte skit. Samma gäller Honda.
Citera
Igår, 01:34
Medlem
SwizzerNöts avatar
Det är alldeles för mycket skit i dagens bilar. Jag efterlyser en billig bra bil. Inte en bil som har 27 kameror och 16 servon i förarstolen utan en bil som man själv kör och ställer in manuellt. Skulle kanske kosta 150k ny istället för 400k.
Citera
Igår, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Har själv ägt en saab som gick 43000 mil med bara byte av slitdelar.
Har faktiskt aldrig varit med om att en bil "gått sönder".
Rostat sönder, ja, men aldrig något allvarligt plöttsligt haveri av den typen bilar på 50-70 talet brukade ha stora verktygsset i bagaget för att hantera.
Då har jag ägt minst 10 bilar under 25år och kört ca 80k mil.
Så nej, bilar är bättre idag än någonsin.
Att volvo 240 och jenkare "håller för evigt" beror på hur de vårdas, bilarna som sådana är skitkvalitet jämfört med moderna bilar.
200/700/900 serien av volvo är ganska kända för att speciellt motorerna är extremt tåliga. Finns en anledning till att många rullar än idag och känner själv en snubbe med en 740 där han kört runt 70k mil med bilen och bytt koppling en gång samt slit delar.
Däremot brukar han spruta olja under den med jämna mellanrum så det är oftast rost som tar 90-00 bilar och inte så mycket maskinellt fel på dem.
Fördelen är att dom är ganska lätta att laga och billiga när något väl går sönder.
Han ska nu efter 35+år byta bromsarna fram då slangarna börjar se lite risiga ut och oken har haft bättre tider.
slangar, nipplar, rör, koningsverktyg, skivor, bromsok, nya tillbehör till allt detta, belägg, och så klart lite nya fina bultar och ABS givare när han ändå är där och bökar så landade allt detta på ca 7500kr. Tror det är svårt med moderna bilar ÄVEN om man gör det själv.

Få se hur många av dagens bilar som rullar om 35+ år, ska verkligen bli intressant. misstänker att "servrarna" stängt ned då så bilarna kanske inte startar längre
Citera
Idag, 10:14
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
När det gäller nyare bilar av idag så tycker jag nog att det handlar om mycket elektronikproblem och mycket problem med mjukvara, även på fossilbilar, inte bara på elbilar.
Givare, sensorer och styrenheter, dåliga lödningar i kretskort som inte vilken mek som helst klarar av att hitta. Oerhört mycket problem med avgasrening på dieselbilar. EGR, Adblue, DPF, NOx givare med mera på 5-10 år gamla bilar.
Sånt där existerade ju inte direkt förr.

Förr kunde däremot en typ 8-10 år gammal bil bli utdömd på bilbesiktningen på grund av rostskador.

Sant. Åker man till en bilskrot i dag så finns där många bilar som ser felfria ut utvändigt. Förr var första intrycket av bilar på skroten en massa rost. Rosten har man kommit tillrätta med, men elektroniken är det som lägger av. Egentligen är ju en elbil i grunden en mycket enkel konstruktion: Batteri och elmotor. Det verkar inte vara någon prioritet att tillverka enkla och driftsäkra bilar idag, snarare att proppa dem fulla med en massa krimskrams som ställer till problem efter några år, där reparationskostnaderna blir orimliga. Förr kunde man köpa en gammal bil för under 10 000, ibland bara hälften av det, någon gång för ett par tusenlappar, och därefter byta typ ett batteri, ett avgassystem och ett däck och sedan åka i fem år. I dag behöver en bil plötsligt en reparation på 30 000 för att kunna köra vidare.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in