• 1
  • 2
2025-01-05, 11:45
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ah, nej det r inte skert den stackars flickan, eller kvinnan som hon kunde ha blivit, skulle haft s mycket emot det senare. Hade hon levt nr och om boken kommit ut, r det inte omjligt hon skulle haft ett tankestt mer anpassat efter tiden d.

Fast man vet aldrig... tminstone d tyckte hon vl det mesta med ngot sexuellt alls var helt tabu. Bara det r kanske en anledning det inte borde varit med eller tagit s stor plats i den grafiska novellen?

Anne Frank var ju ganska modern nr hon uttrycker ngot i stil med att det r rubbat kvinnor inte ska kunna ha vissa yrken och att det borde ndras. Eller om det var om studier. Jag minns inte...

Men jag gillar hon lser eller "studerar" klassiska verk och bcker om historiska epoker nr hon gmmer sig i ett annex. Tyder p hon mste ha varit en vldigt smart tjej... andra sidan fanns inte s mycket annat att gra dr...
Hade hon verlevt lgret och kriget, hade vi aldrig hrt talas om hennes dagbok, hon skulle istllet ha skrivit om lgrets fasor, sklart!

Jag har lst boken, den som kom fr ett par r sedan, den som fanns innan var lite cencurerad, frmst de passager dr hon beskriver sin avsky fr sin mamma!
Citat:
Jag kom in p detta fr lnge sen faktiskt innan jag lste hennes bok i ngon form. Det togs faktiskt till rtten i Tyskland ven om det var s knsligt efter kriget. Sen rn att delar av originalet skrivits med kulspetspenna som inte ens var uppfunnen nr dagboken lr ha skrivits. Detta ska dock ha debunkats...

Sen detta att hennes frmga att uttrycka sig ligger ver vad det borde gra fr en 13-rig tjej. Ok, har hon verkligen skrivit vissa fraser och formulering vid s ung lder, mste hon ha varit mycket begvad, snudd p genialisk...

Men hennes stt att uttrycka sig blir bttre senare, desto ldre hon blir. Det indikerar det r kta... Sen ven berttelsen frn en av de hollndska "hjlpare" som har berttat hur hon hittade dagboken efter att Annes och hennes familjs gmstlle hittats. Hon gick allts tillbaka dit eftert... Hon medgav dock att hon nog skulle kastat manuskriptet om hon vetat vad det innehll. Kanske fr det mjligen frsatte henne och andra i fara, trots Anne anvnde synonymer.

S r det en bluff r det en mycket avancerad sdan. Huset finns nnu kvar och r idag ett museum. Dessutom dog en flicka med namnet Anne Frank och hennes syster i ddslger. Hon dog dock av sjukdom men troligen orsakat av de dliga frhllandena i lgret.

Konsensus bland de flesta som studerat det r att det inte r en bluff och det var vl ocks vad den tyska rttegngen kom fram till...
Boken r inte skriven med en penna som uppfanns sedan, utan hennes pappa antecknade i den med en modern penna under arbetet med att gra den till bok.

Boken r inte heller ett genialiskt msterverk, utan en hgst privat dagbok med de funderingar en tonrsflicka har.
Citera
2025-01-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hade hon verlevt lgret och kriget, hade vi aldrig hrt talas om hennes dagbok, hon skulle istllet ha skrivit om lgrets fasor, sklart!

Jag har lst boken, den som kom fr ett par r sedan, den som fanns innan var lite cencurerad, frmst de passager dr hon beskriver sin avsky fr sin mamma!

Antagligen men jag kommer ihg hon beskrev i den versionen hon lste, att hon inte kunde lska sin mamma. ven ngot med frhllandet till pappan som jag inte minns, men var anstrngt eller ngot. verlag beskriver hon mycket om hur hon knner och knslor infr andra mnniskor...

Citat:
Boken r inte skriven med en penna som uppfanns sedan, utan hennes pappa antecknade i den med en modern penna under arbetet med att gra den till bok.

Boken r inte heller ett genialiskt msterverk, utan en hgst privat dagbok med de funderingar en tonrsflicka har.

Ja, det var vl frklaringen som uppgavs. Hon skriver bttre n mnga 13-riga tjejer och enligt vad jag lst, blir hon mot slutet allt bttre p att uttrycka sig.
Senast redigerad av Snobird 2025-01-05 kl. 17:39.
Citera
2025-01-05, 19:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Antagligen men jag kommer ihg hon beskrev i den versionen hon lste, att hon inte kunde lska sin mamma. ven ngot med frhllandet till pappan som jag inte minns, men var anstrngt eller ngot. verlag beskriver hon mycket om hur hon knner och knslor infr andra mnniskor....

Detta med pappan. Det var ju han som gjorde henne knd. Sedan censurerade ocks de frsta versionerna av dagboken s de inte dels skulle innehlla ngon sexuellt eller ngot negativt om honom. S de versioner man fick lsa p 80-talet i skolan var ju strikt censorerade. Inte alls hennes faktiska dagbok.
Citera
2025-01-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Detta med pappan. Det var ju han som gjorde henne knd. Sedan censurerade ocks de frsta versionerna av dagboken s de inte dels skulle innehlla ngon sexuellt eller ngot negativt om honom. S de versioner man fick lsa p 80-talet i skolan var ju strikt censorerade. Inte alls hennes faktiska dagbok.

Ok, och det r nnu mer som talar emot att det skulle vara fejk...

Funderar du frresten p att lsa den illustrerade versionen (eller serien om man s vill)? Jag har bara lst den och sen lite vrig info men tycker mig ha en ganska bra knsla fr vad dagboken berttar...
Citera
2025-01-05, 19:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ok, och det r nnu mer som talar emot att det skulle vara fejk...

Funderar du frresten p att lsa den illustrerade versionen (eller serien om man s vill)? Jag har bara lst den och sen lite vrig info men tycker mig ha en ganska bra knsla fr vad dagboken berttar...

Nej man har vl ftt fram det mesta. Sedan man ju fortsatt inte rligt om allt det hon skrev faktiskt finns bevarat. Pappan kan ju ha brnt upp en viss del.
Citera
2025-01-05, 19:34
Medlem
Citat:
Nej man har vl ftt fram det mesta. Sedan man ju fortsatt inte rligt om allt det hon skrev faktiskt finns bevarat. Pappan kan ju ha brnt upp en viss del.

I fr sig men han brnde inte sidorna med hennes sexuella funderingar och fantasier, vilket kanske tyder p han inte brnde ngot?
Citera
2025-01-05, 19:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
I fr sig men han brnde inte sidorna med hennes sexuella funderingar och fantasier, vilket kanske tyder p han inte brnde ngot?

Hller med. Frmodligen r det hennes riktiga ord och hela av det ocks. Som nu finns att lsa.

Tror ju inte att det egentligen fanns med "Min pappa brjade att g in i mitt rum frn jag var 6 r..." Osv.
Citera
2025-01-05, 19:46
Medlem
Citat:
Hller med. Frmodligen r det hennes riktiga ord och hela av det ocks. Som nu finns att lsa.

Tror ju inte att det egentligen fanns med "Min pappa brjade att g in i mitt rum frn jag var 6 r..." Osv.

Absolut inte och hon lskade nog verkligen sin pappa men knde sig kanske lite distanserad frn honom. Hade inte det ngot med mamman att gra som hon inte kunde med?

Intressant ocks men sorgligt att de hade flyttat frn Tyskland till Holland, men det hjlpte inte. Pappan var hyfsat rik och var chef fr sitt eget frslag. Det hjlpte ett tag...
Senast redigerad av Snobird 2025-01-05 kl. 19:48.
Citera
2025-01-05, 20:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Absolut inte och hon lskade nog verkligen sin pappa men knde sig kanske lite distanserad frn honom. Hade inte det ngot med mamman att gra som hon inte kunde med?

Intressant ocks men sorgligt att de hade flyttat frn Tyskland till Holland, men det hjlpte inte. Pappan var hyfsat rik och var chef fr sitt eget frslag. Det hjlpte ett tag...

Det r vl detta lilla d man kan ha sina reservationer med. Det finns med allt hon ogillade med sin mamma (hon dog ju innan). Medan allt som finns r hur mycket hon lskade sin pappa. Som var den som redigerade hela alltet innan publicering.

Jo extra tragiskt d hon dog i det absolut sista ocks. Ett par mnader till bara.
Citera
Igår, 12:18
Medlem
Skulle grna lsa den.
Citera
Idag, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Classichansen
Skulle grna lsa den.

Varfr inte lsa den? Den r hyfsat kort fast lng nog att ge en bra frstelse fr situationen och handlingen i dagboken...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in