• 8
  • 9
Igår, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan detta verkligen vara sant? Hur är folk funtade nu för tiden?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1323161

Det har hänt att jag har fått ett ryck och åkt iväg 8 mil enkelresa för att avnjuta blodpalt till lunch. Blodpalt med stekt fläsk, en klick smör och lingonsylt är väl en kulinarisk höjdpunkt? Kort sagt, mat för oss riktiga män!

Dom fick aldrig bedöma varken surströmming eller finsk memma.
Där har vi verkligen plats 1 & 2 som världens äckligaste maträtter.
Citera
Igår, 14:50
Medlem
Har inte fått chansen att äta blodpalt, men jag har fått för mig att det påminner om blodpudding (plats 49 på listan) , vilket jag anser är vansinnigt gott.

Här är listan från Aftonbladet, med de tio värsta maträtterna.
Topp tio värsta maträtterna i världen

1. Blodpalt, Finland (och Sverige)
2. Bocadillo de sardinas, Spanien
3. Calskrove, Sverige
4. Angulas a la cazuela, Spanien
5. Jellied eels, England
6. Ramen Burger, USA
7. Chapalele, Chile
8. Faves a la Catalana, Spanien
9. Thorramatur, Island
10. Kaen tai pla (Thai Fish Entrails Sour Curry), Thailand
Ursprunget till listan är https://www.tasteatlas.com/worst-rat...s-in-the-world

Titta gärna in där, första bilden som kommer upp är bland det vidrigaste jag sett, en Calskrove. Och varför hamnar en sardinmacka på andra plats? Jättegott med burksardiner av bra kvalitet.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 15:12.
Citera
Igår, 15:07
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Kul med en konnässör! Basmati eller jasminris är väldigt gott till fiskbullar. Jag brukar ibland köpa naturella fiskbullar, göra en klassisk currysås till, som jag finhackar rödpaprika och bryner först, slänger även i fint skuren purjolök sista trettio sekunderna så den behåller sin textur, väldigt gott! Balsam för själen, till skillnad mot blodmat.

Smarrigt

Även riven morot passar fint
Eller skivad tomat

Ska prova naturell , bra tips
Brukar köpa den med dill eller hummersås annars
Citera
Igår, 16:40
Medlem
Sladdarens avatar
Glömt å köpa den men inget för mig iaf sen senast jag provade att köpa den för länge sen, palt ska va utan blod för mig och godare alla ggr.. Blod är jag inte så mycket för alls men ska erkänna att jag äter iaf blodpudding tof när jag blir sugen. You bloody bastard ! jomen visst

Jag köper iaf palt varje gång.. finns ingen orsak och meka ihop det hemma anser jag. De är en köp rätt ifrån kyrkan eller butiken ;-)
Citera
Igår, 16:43
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har inte fått chansen att äta blodpalt, men jag har fått för mig att det påminner om blodpudding (plats 49 på listan) , vilket jag anser är vansinnigt gott.

Finns då väldigt lätttillgängligt där jag bor, men vette fanken om de går åt i butiken ifrån kända märken uppi Norrland ang chark och palt
Citera
Igår, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vart i Sverige serverar man haggis till mat för beväringar?

Eller menar du att du åt pölsa i fält?

Ber om ursäkt, menade pölsa och då måste det vara riktigt kallt ute.
Det finns även en form av haggis i nordafrika hos Berberfolk (kan vara kamelmage) som serveras med couscous som är fullt ätbar.
Bättre än den Skotska versionen som tyvärr växer i munnen.
Citera
Igår, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Ja det har hon. Även ägg och vatten. Trodde faktiskt det var så man gjorde. Men enligt henne så gjorde hennes mamma och mormor så. De är från skogen utanför Gällivare.

Man får en härlig luktfri smet sen tar man en rejäl sked och lägger i kokande vatten så får man en fin palt. Vet att morsan gör samma med klimp fast utan blodet då.

Vet också att gammelmormor körde med riven potatis i smeten också.

Har faktiskt aldrig ätit någon annan palt men det skulle vara kul att testa.

Hur ser receptet ut du brukar äta? Eller vad är det ”vanligaste” receptet?

Fan så sugen jag är på palt nu. Finns väl palterior där uppåt? Piteå har väl det?

Oj, jag har själv inte klarat av att äta blodpalt och minnet av mormor är tyvärr mycket begränsat.
Men jag har ett minne av att hon hade meltat korn och havre i smeten tillsammans med grisblod.

Mormor och morfar var väldigt fattiga och tog tillvara på allt, lite statarnivå på deras liv och de bodde i södra delen av Norrland.
Har i alla fall ett extremt starkt minne av grisslakten då mormor vispar en hink med blod och räcker över ett grisöra till oss ungar att leka med.
Själv är jag i gränsen till kroppkakeland och där är det den småländska modellen med kokt potatis isterbandssyrad färs som är rökt och sen friterad i olja.
Dessa måste göras mindre än vanliga, otroligt goda!!
Palterior, är det som en kafeteria??
Senast redigerad av Calvinol Igår kl. 23:20.
Citera
Igår, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det blir ju inte direkt fundamentalt annorlunda bara för att det är lite mer korn i haggis. Självfallet finns det vissa skillnader, men i grund och botten är det ungefär samma sak. Och sen finns det regionala variationer för båda.

Enligt Wikipedia är det ungefär som en korsning av korvkaka och pölsa.

Jo visst är det så, men det är de regionala variationerna som gör det så intressant.
Ibland tror jag att man blandar ihop pölsa med det gamla lungmoset som var vanligt förr, eller den fruktansvärda hackkorven.
Jag är nog ganska bortskämd tyvärr
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in