Citat:
Ursprungligen postat av
SKiTSUR
Ja det har hon. Även ägg och vatten. Trodde faktiskt det var så man gjorde. Men enligt henne så gjorde hennes mamma och mormor så. De är från skogen utanför Gällivare.
Man får en härlig luktfri smet sen tar man en rejäl sked och lägger i kokande vatten så får man en fin palt. Vet att morsan gör samma med klimp fast utan blodet då.
Vet också att gammelmormor körde med riven potatis i smeten också.
Har faktiskt aldrig ätit någon annan palt men det skulle vara kul att testa.
Hur ser receptet ut du brukar äta? Eller vad är det ”vanligaste” receptet?
Fan så sugen jag är på palt nu. Finns väl palterior där uppåt? Piteå har väl det?
Oj, jag har själv inte klarat av att äta blodpalt och minnet av mormor är tyvärr mycket begränsat.
Men jag har ett minne av att hon hade meltat korn och havre i smeten tillsammans med grisblod.
Mormor och morfar var väldigt fattiga och tog tillvara på allt, lite statarnivå på deras liv och de bodde i södra delen av Norrland.
Har i alla fall ett extremt starkt minne av grisslakten då mormor vispar en hink med blod och räcker över ett grisöra till oss ungar att leka med.
![Rolleyes](https://static.flashback.org/img/smilies2/rolleyes.gif)
Själv är jag i gränsen till kroppkakeland och där är det den småländska modellen med kokt potatis isterbandssyrad färs som är rökt och sen friterad i olja.
Dessa måste göras mindre än vanliga, otroligt goda!!
Palterior, är det som en kafeteria??