2025-01-10, 21:28
Medlem
Vit-spades avatar
Det är något jag funderat på. För att göra en lång historia kort:

All forskning säger att ju färre elever det finns i varje klass, ju mer tid kan läraren ägna åt att hjälpa varje elev. Följaktligen skulle kunskapstappet i den svenska skolan minska med mindre klasser. Samma sak med lärarnas tid för för- och efterarbete, skulle de få mer tid att förbereda lektionerna skulle lektionerna bli mer högkvalitativa.

Som sagt var, "alla" vet detta, så det är ingen rymdforskning. ÄNDÅ tar rektorerna in jättemånga elever i varje klass, klasstorlekarna har snarare ökat än minskat över tid, och lärarna får mindre tid för förberedelser av lektioner.

Gör man sådant fast alla vet att det vore bättre för elevernas kunskapsresultat att göra annorlunda kan man ju inte vara så, eh smart.

Och kom inte och säg att rektorerna pressas till detta av sina överordnade. Ingen tvingar en person att bli rektor, det är ett fritt val, och har man accepterat att bli det så är man också moraliskt ansvarig för de beslut man fattar.
Citera
2025-01-10, 21:38
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Och kom inte och säg att rektorerna pressas till detta av sina överordnade. Ingen tvingar en person att bli rektor, det är ett fritt val, och har man accepterat att bli det så är man också moraliskt ansvarig för de beslut man fattar.

FFS! Du tror inte pengar är en stor spelfaktor. Det som är bra är ofta inte samma som att det är ekonomiskt. Ännu mera utifrån politik, det som är bra, vilket du beskriver, är inte samma som att styrande över en skola tycker det. Det är säkert sants om du skriver men pengar + politik omöjliggör den saken.
Citera
2025-01-10, 21:47
Medlem
Klasstorlek är ingen hemlig genväg till goda resultat inom skolan.

Finland har exempelvis stora klasser men levererar bäst studieresultat återkommande i undersökningar.
Citera
2025-01-10, 21:49
Medlem
Genomsnittssvensken är gymnasieutbildade

Behöriga lärare som blir Rektorer har universitetsexamen

Kan en genomsnittlig Svensk klara av att ta en lärarexamen?

Tror inte det
Citera
2025-01-10, 22:43
Medlem
SvenHelsings avatar
Det är en ekonomisk fråga. Fler lärare kostar pengar och alla rektorer har en begränsad budget.

Citat:
Jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra. IQ och moral är två helt olika saker. Exempel på det är dessa 11 seriemördare med en IQ på 144 och uppåt https://www.ranker.com/list/serial-k...lea-rose-emery

Vad jobbar du själv med förresten?
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-01-10 kl. 22:46.
Citera
2025-01-10, 23:39
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är en ekonomisk fråga. Fler lärare kostar pengar och alla rektorer har en begränsad budget.

Jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra. IQ och moral är två helt olika saker. Exempel på det är dessa 11 seriemördare med en IQ på 144 och uppåt https://www.ranker.com/list/serial-k...lea-rose-emery

Vad jobbar du själv med förresten?

Vet inte vad det har med saken att göra, men om du ska veta så kör jag truck på ett lager.

Dock har jag tidigare jobbat inom skolan, men inte som lärare utan som vaktmästare, men flera av mina bekanta är lärare så det är därifrån jag har fått höra detta.
Citera
2025-01-10, 23:45
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Vet inte vad det har med saken att göra, men om du ska veta så kör jag truck på ett lager.

Dock har jag tidigare jobbat inom skolan, men inte som lärare utan som vaktmästare, men flera av mina bekanta är lärare så det är därifrån jag har fått höra detta.
Inte för att vara sådan, men hur tror en genomsnittlig truckförare ligger till beträffande IQ?

Det är relevant för att mindre intelligenta tenderar att tro att det bara är dumhet som gör att de högre upp i hierarkin fattar de beslut de gör.
Citera
Igår, 01:52
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Det är något jag funderat på. För att göra en lång historia kort:

All forskning säger att ju färre elever det finns i varje klass, ju mer tid kan läraren ägna åt att hjälpa varje elev. Följaktligen skulle kunskapstappet i den svenska skolan minska med mindre klasser. Samma sak med lärarnas tid för för- och efterarbete, skulle de få mer tid att förbereda lektionerna skulle lektionerna bli mer högkvalitativa.

Som sagt var, "alla" vet detta, så det är ingen rymdforskning. ÄNDÅ tar rektorerna in jättemånga elever i varje klass, klasstorlekarna har snarare ökat än minskat över tid, och lärarna får mindre tid för förberedelser av lektioner.

Gör man sådant fast alla vet att det vore bättre för elevernas kunskapsresultat att göra annorlunda kan man ju inte vara så, eh smart.

Skolpengen är i sin nuvarande utformning uppbyggd kring ett visst antal elever per klass. Att ha färre elever än låt säga 25 per klass innebär att skolan går back. Det innebär i sin tur att rektor blir av med jobbet.

De exakta förutsättningarna beror på de lokala förhållandena. Vissa kommuner har intern omfördelning som gör att mer krävande elever ger mycket högre skolpeng.

Det finns ingen koppling mellan “forskning” och de förutsättningar som varje rektor har. De förutsättningarna sätts på systemnivå.
Citera
Igår, 08:03
Medlem
Nu är det inte rektorer som får bestämma om gruppstorlekar utan det är huvudman som har en budget. Budget sätts av kommunpolitiker för kommunala skolor och huvudmän för friskolor.

I den kommun där jag arbetar bestämmer Gymnasienämnden hur stora klasser det ska finnas på olika program, så jag antar att det är så det fungerar även i andra delar av landet.

Ekonomi och politisk ideologi är vad som styr.

Om du ska anklaga någon för lägre IQ så kanske det är kommunpolitikerna (eller dig själv kanske, som inte hade koll innan du skrev tråden?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in