2025-01-10, 03:25
Medlem
HyperboreanCREW-14s avatar
Bra betyg till alla som varit med sedan starten och krigat för att vidga overtonfönstret och radikalisera debatten.
Under Flashbacks första år så var vänsterextrema medlemmar och trådar i stark majoritet här inne och de få av oss som försökte diskutera problem med invandringen och liknande blev överösta med kritik och verbala attacker.
Vi får väl se hur det ser ut om ett par decennier, det är givetvis en ständigt pågående kamp om narrativet.
Citera
2025-01-10, 03:38
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Det beror på att kvinnor och minoriteter inte behöver hymla med sina åsikter ute i verkligheten. Det är helt okej att säga att kvinnor ska ha rätt att själva bestämma över sina kroppar i ett vanligt fikarum. Men prova att säga att Putin är en bra ledare. Eller att Jimmie borde vara statsminister. Inte riktigt lika många ryggdunkar då. Det är därför personer med den sortens äckliga åsikter gömmer sig online. På Flashback och numera även på Twitter.

Detta är hela sanningen oavsett om den gillas eller inte.
Det är precis samma som vad många andra sagt i tråden. Flashback ger de med åsikter som för tillfället befinner sig utanför vad som ibland kallas overtonfönstret eller åsiktskorridoren en plats där de kan uttrycka sig. Vilka som dväljs på ett sånt forum blir en omvänd spegelbild av vilka åsikter som inte tolereras i samhället i stort.

Ute i samhället blir det negativa konsekvenser för yttrande av vissa åsikter. Folk blir av med jobb, blir hindrade att få vissa kategorier av jobb, riskerar att utsättas för hot och hat från extrema aktivister. Eftersom jag är en sån där förhatlig medelålders människa är jag så gammal att jag minns när det var vänstern som primärt utsattes för repression ute i samhället för sina åsikter. Åsiktsregistrering, svepande säkerhetsklassningar, brottsprovokationer från SÄPO osv osv. Under andra tider har det varit folk som förespråkat allmän rösträtt eller lagliga aborter som varit jagade.

Personligen tycker jag att det är synd att samhället inte är mer tolerant mot de som har avvikande åsikter. Vi saknar inte exempel på att det var de med avvikande åsikt som faktiskt hade rätt eller att de åtminstone inte vara så galna och hemska som tidsandan ville få det till.
Citera
2025-01-10, 03:51
Avstängd
Quackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det är precis samma som vad många andra sagt i tråden. Flashback ger de med åsikter som för tillfället befinner sig utanför vad som ibland kallas overtonfönstret eller åsiktskorridoren en plats där de kan uttrycka sig. Vilka som dväljs på ett sånt forum blir en omvänd spegelbild av vilka åsikter som inte tolereras i samhället i stort.

Ute i samhället blir det negativa konsekvenser för yttrande av vissa åsikter. Folk blir av med jobb, blir hindrade att få vissa kategorier av jobb, riskerar att utsättas för hot och hat från extrema aktivister. Eftersom jag är en sån där förhatlig medelålders människa är jag så gammal att jag minns när det var vänstern som primärt utsattes för repression ute i samhället för sina åsikter. Åsiktsregistrering, svepande säkerhetsklassningar, brottsprovokationer från SÄPO osv osv. Under andra tider har det varit folk som förespråkat allmän rösträtt eller lagliga aborter som varit jagade.

Personligen tycker jag att det är synd att samhället inte är mer tolerant mot de som har avvikande åsikter. Vi saknar inte exempel på att det var de med avvikande åsikt som faktiskt hade rätt eller att de åtminstone inte vara så galna och hemska som tidsandan ville få det till.
Fast det är skillnad på att verka för allmän rösträtt och att sprida Putins propaganda och desinformation. Eller att aktivt försöka sabotera samhället genom att ställa till med politiskt kaos som SD gjort i snart tjugo år. I en tid som denna går det inte att betrakta detta som ”åsikter”. Det måste ses för vad det är, olika sätt att destabilisera samhället. För vems räkning? För vad har blivit bättre sedan Jimmie kom in i värmen? Är samhället starkare idag än exempelvis på åttiotalet? Vem tjänar på ett Sverige med svaga regeringar?

Här har Flashback en stor nota att betala. Genom att ge en plattform åt diverse nazister, rysstroll, desinformatörer och sabotörer har Flashback hjälpt till att driva Sverige i en riktning som försvagat vår demokrati. Det finns goda skäl till varför inte alla bör få komma till tals hursomhelst. Flashback är ett exempel på hur en enda plattform kan normalisera sånt som borde motarbetas för kollektivets bästa.
Citera
2025-01-10, 04:30
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Fast det är skillnad på att verka för allmän rösträtt och att sprida Putins propaganda och desinformation. Eller att aktivt försöka sabotera samhället genom att ställa till med politiskt kaos som SD gjort i snart tjugo år. I en tid som denna går det inte att betrakta detta som ”åsikter”. Det måste ses för vad det är, olika sätt att destabilisera samhället. För vems räkning?
Precis sådana argument användes mot rösträtt. Samhället skulle förfalla om det blev pöbelvälde. Det är likväl åsikter och att just du råkar tycka de är extra hemska åsikter betyder inte nödvändigtvis att det är rimligt att förbjuda dem.

Citat:
Det finns goda skäl till varför inte alla bör få komma till tals hursomhelst. Flashback är ett exempel på hur en enda plattform kan normalisera sånt som borde motarbetas för kollektivets bästa.
Den åsikten kan man ha och på Flashback får du ju faktiskt argumentera för att avskaffa grundläggande mänskliga rättigheter som yttrandefrihet. Vilka mänskliga rättigheter just du vill avskaffa och varför är dock i sig knappast topic i den här tråden.
Citera
2025-01-10, 08:44
Medlem
Mad monks avatar
För himlen är blå och björnen skiter i skogen.
Citera
2025-01-10, 08:45
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
Bra betyg till alla som varit med sedan starten och krigat för att vidga overtonfönstret och radikalisera debatten.
Under Flashbacks första år så var vänsterextrema medlemmar och trådar i stark majoritet här inne och de få av oss som försökte diskutera problem med invandringen och liknande blev överösta med kritik och verbala attacker.
Vi får väl se hur det ser ut om ett par decennier, det är givetvis en ständigt pågående kamp om narrativet.

Så är det i hög grad fortfarande man måste vara en envis jävel för att inte ge upp hoppet helt. TS är en del av dessa det märker man på sättet denna skriver på.
Citera
2025-01-10, 08:46
Medlem
Finns dock trådar där detta inte slår igenom. En handlar om "nyligen avlidna kändisar".
Ty alla dör ju, inte bara de som har en eller annan politisk uppfattning.
Citera
2025-01-10, 16:12
Medlem
Kiggzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Ser inget vevande mot väderkvarnar. Jag har onlinedebatterat sen BBS-tiden och mönstret med vänsterfolk som på olika vis skyller på debattklimatet* eller inte ens "nedlåter sig" till att bemöta argument känner jag också igen. Ledarskribenter tar förstås den konsten till nästan komiska höjder och det är sällan man ser dem försvara sig i öppna debatter. De håller sig främst till kontrollerade forum och format. Det brukade finnas en del på Twitter men när det blev mer yttrandefrihet där så flydde väl de sista.

*Under Usenets storhetstid på 90-talet var fenomenet med låtsat finkänslig skribent som, efter att ha fått "smörj i ringen" (som det kallades ibland), lämnade med hänvisning till debattklimatet så vanligt att det hade ett eget begrepp. "Tårfyllt farväl TM". Ganska kul att genom åren ha sett precis samma fenomen i forum efter forum. Nu senast när ändlöst med folk som inte klarar öppen debatt överger Twitter, beklagande att klimatet inte är bra osv. Samtidigt vet vi ju alla att om de var duktiga debattörer som trodde att de faktiskt kunde försvara sina åsikter med argument så skulle de göra det, vinna debatterna och inte sticka svansen mellan benen och fly fältet.

Fast det där är ju, precis som Helges inlägg, högst anekdotiskt. Svag argumentationsteknik har väl aldrig hindrat någon från att twittra, i såna fall hade ju hela plattformen som koncept varit dödfödd. Att slentrianmässigt referera till "vänstern", vilket oftast tycks innefatta allt mellan centerpartiet och RKP plus några liberala ledarskribenter är en så svepande generalisering att den blir poänglös. "Kommunistsosse" är en oxymoron.
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag tror inte det är svårare än att de flesta "vänstermänniskor" hatar Flashback för att här tillåts alla åsikter att föras fram (inom lagens gränser då - tyvärr!), och är det nåt vänstersidan i allmänhet inte accepterar så är det att se och höra åsikter som de inte håller med om.
När flashbackare uttrycker sig på det viset upplever jag det ofta som att de knappt ens själva vet vilka det egentligen är de pratar om. Det brukar framstå som något privat fantasifoster. En nidbild av diverse progressiva, liberala, feministiska, invandringspositiva, miljöfrämjande och HBTQpositiva element kombinerat med både välfärdspolitik OCH Marxism samtidigt. Men några människor som uppfyller allt ovan existerar ju knappt, annat än på psyket. Jag upplever det ofta som att flashbackarna mentalt fortfarande befinner sig under valet 2010, men det var ju nästan femton år sedan nu. De scrollar aftonbladet och tror att resten av Sverige högläser best of Anders Lindberg istället för julevangeliet. Misstaget som många användare gör är att ta en handfull dårar och betrakta dem som representanter för 80% av befolkningen. Det är just den sortens svepande anklagelser om att "vänstern vill ditten och datten" jag tycker är en rätt tröttsam "alla vet att det ligger till så"-argumentation som gjort att jag i mångt och mycket tröttnat på att delta i stora delar av Flashback forum. Om "vänstern" är en amorf massa som kan betyda lite vad som helst kan man också beskylla den för precis vad som helst.

Jag har också lämnat twitter, men knappast för att de har "infört yttrandefrihet". Jag tröttnade på att det efter Elons köp exploderade i antal porrbotar. Och att de jiddrade med algoritmerna för att premiera en viss sorts politiska inlägg, Ukrainavänliga användare såg exempelvis en stor nedgång i spridning på sina inlägg. Kombinerat med de gamla algoritmerna som premierar konfrontation gör det ju att det knappast är några stora tänkare som dyker upp i flödet. Det är Beckman som tror att hans bristande läsförståelse är en statlig konspiration och Elon Musk som shitpostar via sina alt-konton. Jag vet inte om jag skulle vilja kalla det för yttrandefrihet att premiera spridningen av vissa åsikter för att vinna val i Amerika, men inom högerns egna bubblor upplever man säkert en annan möjlighet att heila utan konsekvenser och det är väl... bra, antar jag. Men precis som här så handlar det väl knappast om att man inte vill diskutera, för det vill man väl. Men när en plattform fått en så pass tydlig högerprofil resulterar det ju ofta istället med att man blir brigadspammad med avpixlatlänkar och pedofilanklagelser, och då är det inte så himla givande att engagera sig på den plattformen.
Senast redigerad av Kiggzor 2025-01-10 kl. 16:23.
Citera
2025-01-10, 16:41
Medlem
TimelineTourists avatar
Citat:
Flashback är ett exempel på hur en enda plattform kan normalisera sånt som borde motarbetas för kollektivets bästa.

Vi är också kollektivet. Du vet inte vilka vi är. Du vet inte mitt bästa. Det var oerhört totalitärt skrivet. Det är pga människor som dig vi måste använda den här plattformen.
Citera
Igår, 01:30
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
Fast det där är ju, precis som Helges inlägg, högst anekdotiskt. Svag argumentationsteknik har väl aldrig hindrat någon från att twittra, i såna fall hade ju hela plattformen som koncept varit dödfödd.
Att få stryk i debatten brukar ha en högst avkylande effekt på folks vilja att delta i den. Även om det förstås finns undantag som kan bli nedgjorda gång efter gång och bara köra vidare. Själva argumentationsteknikens kvalitet skiljer sig sannolikt inte mellan de olika åsiktslägren varför andra förklaringar får sökas till varför just vänsterfolk flyr fältet så ofta.
Citat:

Att slentrianmässigt referera till "vänstern", vilket oftast tycks innefatta allt mellan centerpartiet och RKP plus några liberala ledarskribenter är en så svepande generalisering att den blir poänglös. "Kommunistsosse" är en oxymoron.
Man kan inte skriva en mindre uppsats varje gång man vill prata om något. Vilket du förstås fattar eftersom du själv bara ett par inlägg ovanför slentriananvände ordet höger. Eftersom vi båda pratar samma språk och med tillräcklig prescision förstår vad som avses i sammanhanget så kan vi kanske spara ordmärkeritramset till någon annan gång?

Jag har också lämnat twitter, men knappast för att de har "infört yttrandefrihet". Jag tröttnade på att det efter Elons köp exploderade i antal porrbotar. Och att de jiddrade med algoritmerna för att premiera en viss sorts politiska inlägg, Ukrainavänliga användare såg exempelvis en stor nedgång i spridning på sina inlägg. Kombinerat med de gamla algoritmerna som premierar konfrontation gör det ju att det knappast är några stora tänkare som dyker upp i flödet. Det är Beckman som tror att hans bristande läsförståelse är en statlig konspiration och Elon Musk som shitpostar via sina alt-konton. Jag vet inte om jag skulle vilja kalla det för yttrandefrihet att premiera spridningen av vissa åsikter för att vinna val i Amerika, men inom högerns egna bubblor upplever man säkert en annan möjlighet att heila utan konsekvenser och det är väl... bra, antar jag.
[/quote]
Att ta bort favoriseringen av vänsteråsikter är inte att favorisera högeråsikter. Att ta bort censuren av högeråsikter är inte att favorisera högern. Att Twitter både upplevs som och blev mer höger när Musk jämnade ut spelplanen är förstås samma fenomen som på Flashback och som den här tråden handlar om.

Mmmm, porrbotarna. Jo, säkert var porrbotarna viktiga för att just en massa vänstertyper skulle fly till Bluecry. Jag har förresten, på tal om inget, ett jättefint trehundrameters järntorn i Paris att sälja, intresserad?

BTW och OT. Ja, det är bra att folk som vill "heila" kan göra det. Finns ingen anledning till att det skall vara förbjudet och då är det bra att det är tillåtet. Yttrandefrihet är bra.

Citat:
Men precis som här så handlar det väl knappast om att man inte vill diskutera, för det vill man väl. Men när en plattform fått en så pass tydlig högerprofil resulterar det ju ofta istället med att man blir brigadspammad med avpixlatlänkar och pedofilanklagelser, och då är det inte så himla givande att engagera sig på den plattformen.
Avskrädespostande av den sorten är inget som utmärker högern mer än vänstern.

Alla större plattformar är fyllda med skit, som vi varit inne på ovan. Oneliners, dåliga skämt, poster från idioter och skränfockar. Spam, medvetna försök att spåra ut debatter. Osv. Det första man får lära sig om man vill ha något utbyte av forum är att sovra när man läser och att inte ge sig in i debatt med den sortens folk.
Citera
Igår, 06:24
Medlem
TimelineTourists avatar
Jag tycker fortfarande att reglerna i alla fall mailas ut tillsammans med Admins välkomstmail eller som en agreement med "agree"-skylt och inte bara en uppmaning att läsa dem.

Det finns flera orsaker till det. Admin gör allt regelföljande till eget ansvar vilket är trevligt, men utformar man välkomstmailet som en EULA så har användaren förbundit sig att följa reglerna.

Då kan man äntligen fråga varför folk bryter reglerna.

Enligt österländsk rättskipning måste brottsligen vara medveten om brottet.

Därför är det viktigt att tortera fram en bekännelse, typ tvinga folk att klicka på "agree" i EULA att de läst och förstått reglerna från rot.

Jag tycker återigen inte att skitposter är vänsterns problem, de har aldrig kunnat debattera normalt med folk utan det spårar bara ur med att de börjar skälla på en.

edit: och av det följer allt det andra 1.06-1.08

edit edit: sorry men jag är skittrött på vänsterns gnäll på den här sajten. De är för lågintelligenta för att ens läsa forumets regler. Orka.
Senast redigerad av TimelineTourist Igår kl. 06:39.
Citera
Igår, 07:24
Medlem
Citat:
Fast det är skillnad på att verka för allmän rösträtt och att sprida Putins propaganda och desinformation. Eller att aktivt försöka sabotera samhället genom att ställa till med politiskt kaos som SD gjort i snart tjugo år. I en tid som denna går det inte att betrakta detta som ”åsikter”. Det måste ses för vad det är, olika sätt att destabilisera samhället. För vems räkning? För vad har blivit bättre sedan Jimmie kom in i värmen? Är samhället starkare idag än exempelvis på åttiotalet? Vem tjänar på ett Sverige med svaga regeringar?

Här har Flashback en stor nota att betala. Genom att ge en plattform åt diverse nazister, rysstroll, desinformatörer och sabotörer har Flashback hjälpt till att driva Sverige i en riktning som försvagat vår demokrati. Det finns goda skäl till varför inte alla bör få komma till tals hursomhelst. Flashback är ett exempel på hur en enda plattform kan normalisera sånt som borde motarbetas för kollektivets bästa.
Tråkigt att andra åsikter än dina egna får uttalas.
Det är liksom syftet, att du inte kan acceptera det är tyvärr ingen annans problem.

Men dina inlägg fyller också en funktion.
Dom gör mig ännu mer uppmärksam på, och livrädd för just censur.
Så alla har ett syfte.
Senast redigerad av Dörren Igår kl. 07:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in