2024-03-20, 20:16
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabelson123
Har fått tag på en dux 5812 vinyl spelare. Undrar om det är någon som vet något om den?

Är inte det skivspelare + receiver hopbyggt?

På en så pass modern apparat är väl allt tillverkat av Philips. Tror inte Dux hade någon egen tillverkning då.
Citera
2024-10-30, 15:43
Medlem
Hej.
Hoppas nån kan rådge en nybörjare inom vinyl.
Är ingen audiofil på något sätt men gillar musik med brett register och tänker mig börja lyssna lite analogt då jag inbillar mig att jag kommer gilla den lite mer naturliga tonen.
Idag har jag en yamaha wxa-50 som jag kör Spotify på, samt en del mp3or/flac. Har två b&w dm601 som jag är rätt nöjd med.

Har även en gammal denon pma 500ae som står i källaren då den började byta input source lite slumpmässigt.

Frågor: har kollat på Rega Planar 1 och Pro Ject T1 som första skivspelare, känns lagom budget som instegsmodeller. Åsikter åt något håll?
Blir det bättre med de inbyggda förstärkarna i "+"/phono modellerna tillsammans med min yamaha, eller utan RIAA steg och köra med den gamla Denon(kanske får rengöra för att bli av med source-felet).

Tacksam för input
Citera
2024-11-20, 14:14
Medlem
Jag ser lite då och då reklam för en kombinerad skivspelare, kassett, cd och radio - ex : Wagner 910 eller Denver MCR-50 eller liknande eller https://exuberantr.com/products/vintage-record-player . Den kostar ca 500:- inkl frakt. Kan det vara något att ha? Eller bara skräp?
Inte samma fina ljud som i min gamla Dynaco med Lenco skivspelare, men alltid något!
OK, Nu får jag kanske svar att jag måste satsa ca 5-10 000 för en bra anläggning!
Citera
2024-11-21, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Jag ser lite då och då reklam för en kombinerad skivspelare, kassett, cd och radio - ex : Wagner 910 eller Denver MCR-50 eller liknande eller https://exuberantr.com/products/vintage-record-player . Den kostar ca 500:- inkl frakt. Kan det vara något att ha? Eller bara skräp?
Inte samma fina ljud som i min gamla Dynaco med Lenco skivspelare, men alltid något!
OK, Nu får jag kanske svar att jag måste satsa ca 5-10 000 för en bra anläggning!

Det beror nog helt på vad du vill ha ut av din musikupplevelse. Om du inte har en stereo eller aktiva högtalare som du kan koppla in en LP-spelare i och du bara vill lyssna på dina gamla LP-skivor, så kan en billig "kombispelare" säkert vara ett alternativ.
Om du har en stereo eller aktiva högtalare så rekommenderar jag att du köper en LP-spelare (och eventuellt RIAA-steg) av högre kvalitet. Ofta kan man hitta begagnade LP-spelare ganska billigt.

Här är en video som har en hel del poänger angånde billiga spelare som liknar den du länkade till https://www.youtube.com/watch?v=06wBwVkw9xU
Citera
2024-11-21, 14:44
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR

Webbutiken du länkar till är 100 % garanterat en scam. 100 %

Samma produkt kostar 5270,32 kr på Aliexpress
https://www.aliexpress.com/i/1005004328069006.html
Lite billigare på Amazon, sök på Enkel Trehastighets Vinylfonografmaskin

Köp tusen stycken på Alibaba så blir de dina för 85 dollar styck. Sälj sedan resterande 999 st på Blocket och Tradera för femtonhundra spänn styck och du har plötsligt en halv miljon att köpa tung hifi för.

Scamsajten är som sagt uppenbart scam medan Aliexpress och Amazon tycker jag verkar dyra med tanke på grossistpriset. Säg att du hittar produkten hos en någorlunda seriös återförsäljare för 2000 - 2500 kr, då kanske det kan värt det men vänta dig ingen hifi-upplevelse.
Citera
2024-11-26, 09:36
Medlem
Vad sägs om denna?
Vagner 940S Premium 7-i-1
kr4,195.00 Det ursprungliga priset var: kr4,195.00.kr2,795.00Det nuvarande priset är: kr2,795.00.

FM radio, DAB radio, vinylskivor, kassetter, CD, bluetooth och USB.
Citera
2025-01-10, 23:28
Medlem
En tråkig insikt

Köpte en SONY PS-LX310BT vinylspelare med bluetooth förra sommaren. Var väldigt nöjd och älskade att gå på loppisar och hitta skivor man aldrig hört talas om för 5 kr st. Det jobbiga var dock att rengöra skivorna innan spelning, men har köpt lite rengöringsprodukter som gör jobbet lättare.

Efter ett tag började jag dock märka att vissa låtar inte lät så bra. De fanns en distortion i mellanregistret framför allt. Detta gällde även nya, helt ospelade skivor.
Det visade sig att innerspåret på skivan är svårt för skivspelaren att spela upp bra. Så ljudet blir förstört på de låtar som är längst in på skivorna. Så efter lite koll visar det sig att man måste ha en ny, dyrare pickup för att bli av med det problemet. Någon rekommenderade en ny för 4500 kr. Alltså mer än vad hela skivspelaren kostade.

När jag spelade upp problemet för en kunnig reagerade han också på att låten gick lite för fort. Jag lyssnade på en låt jag kan väldigt bra, och ja - den går ju också aningen för fort. Då visar det sig att man måste justera drivremmen också, för att det ska bli rätt. Detta kan man lämna in på service för att få fixat.

Och så där håller det på. Är det inte skivorna så är det pickupen. Är det inte pickupen så är det drivremmen. Är det inte drivremmen är det nåltrycket. Är det inte det är det anti-skatingen som behöver ställas in. Och så vidare, och så vidare..

Känner nu att det har blivit lite väl mycket meck för detta. Alla säger att vinyl låter såååå mycket bättre än streaming. Men är det verkligen värt allt detta extra meck för denna skillnad i ljud??
Handen på hjärtat, skulle man ens höra nån skillnad på vinyl eller en bra HiFi-setup med en streaming-enhet? Tveksamt! Dessutom spar man ju då också en massa plats, och slipper ha massa skivor med bara 1-2 låtar på som man gillar.

Nej... Jag vill att mitt liv ska vara enkelt. Jag gillar vinyl men är nog inte beredd att låta detta bli en heltids-hobby som ska ta upp all min tid och hela min budget.

Har väl hunnit samla på mig ett 500-tal skivor. Men blir nog att sälja av samlingen detta år.
Senast redigerad av Kaustiksodan 2025-01-10 kl. 23:32.
Citera
Igår, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
En tråkig insikt

Köpte en SONY PS-LX310BT vinylspelare med bluetooth förra sommaren. Var väldigt nöjd och älskade att gå på loppisar och hitta skivor man aldrig hört talas om för 5 kr st. Det jobbiga var dock att rengöra skivorna innan spelning, men har köpt lite rengöringsprodukter som gör jobbet lättare.

Efter ett tag började jag dock märka att vissa låtar inte lät så bra. De fanns en distortion i mellanregistret framför allt. Detta gällde även nya, helt ospelade skivor.
Det visade sig att innerspåret på skivan är svårt för skivspelaren att spela upp bra. Så ljudet blir förstört på de låtar som är längst in på skivorna. Så efter lite koll visar det sig att man måste ha en ny, dyrare pickup för att bli av med det problemet. Någon rekommenderade en ny för 4500 kr. Alltså mer än vad hela skivspelaren kostade.

När jag spelade upp problemet för en kunnig reagerade han också på att låten gick lite för fort. Jag lyssnade på en låt jag kan väldigt bra, och ja - den går ju också aningen för fort. Då visar det sig att man måste justera drivremmen också, för att det ska bli rätt. Detta kan man lämna in på service för att få fixat.

Och så där håller det på. Är det inte skivorna så är det pickupen. Är det inte pickupen så är det drivremmen. Är det inte drivremmen är det nåltrycket. Är det inte det är det anti-skatingen som behöver ställas in. Och så vidare, och så vidare..

Känner nu att det har blivit lite väl mycket meck för detta. Alla säger att vinyl låter såååå mycket bättre än streaming. Men är det verkligen värt allt detta extra meck för denna skillnad i ljud??
Handen på hjärtat, skulle man ens höra nån skillnad på vinyl eller en bra HiFi-setup med en streaming-enhet? Tveksamt! Dessutom spar man ju då också en massa plats, och slipper ha massa skivor med bara 1-2 låtar på som man gillar.

Nej... Jag vill att mitt liv ska vara enkelt. Jag gillar vinyl men är nog inte beredd att låta detta bli en heltids-hobby som ska ta upp all min tid och hela min budget.

Har väl hunnit samla på mig ett 500-tal skivor. Men blir nog att sälja av samlingen detta år.

Jag själv känner ibland att det gått lite "inflation" i vinylsamlandet de senaste åren, speciellt bland nya musiknördar. Man ska vara hipp och det bästa ljudet fås enbart genom att spela från vinyl. Det verkar alltså som om vinylskivan är det viktigaste i ekvationen!

Jag har en anspråkslös samling på ca 200 skivor som jag fått efter min pappa för ca 15 år sedan. Samma gäller uppsättningen med förstärkare och skivspelare (Luxman L-230 & Luxman PD-291) Jag har min samling mest av nostalgiska skäl, men om någon skulle fråga mig idag om jag skulle börja samla på vinyl så skulle jag antagligen säga nej!

Visst finns det säkert de som kan höra skillnaden i kvaliteten mellan strömningstjänster och en HiFi-anläggning, men jag vågar påstå att de är ganska få.

Vill man nödvändigtvis spara musik i fysisk form så hade jag antagligen satsat på CD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in