2024-09-17, 07:28
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMeltingfrost
Qall of text

Bra sammanfattat vad gäller yrket såhär 2024.

Tyckte yrket gått ner sig redan för 10 år sen när jag började gnälla här, men det fortsätter att bli värre.

Dels med lönen, dels med arbetsgivare, dels med de som ens blir anställda.

Jag blir förvånad över att det finns så många som fortfarande har så mycket positivt att säga kring jobbet, visst mycket hänger på upplägget på vart man jobbar - och med vilka inte minst - men överlag, vad jag erfar från de jag pratar med, på olika bolag och orter som man känner, så är det knappast någon hållbar sitauation som råder om man ska bli kvar.

Jag rekommenderar ingen att börja med det här längre, och inte heller folk att ha något att göra med bevakningsbolag, alltför ofta är det scam och kunder får inte vad de antagligen förväntar sig betala för.

Visst finns det vissa positiva saker, men frågan är om man är någelunda nykter och ser det hela för vad det hela egentligen är.
Citera
2024-09-17, 08:33
Bannlyst
Vad har ni för beväpning? Colt 1911? Hur många skott magasinet får ni ha?
Citera
2024-09-17, 12:58
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Vad har ni för beväpning? Colt 1911? Hur många skott magasinet får ni ha?

Kör med två Desert Eagle i 44 Mag i benhölster.

Fulla mag såklart...
Citera
2024-09-17, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Kör med två Desert Eagle i 44 Mag i benhölster.

Fulla mag såklart...

Ni använder inte ens KSP M/58?
Citera
2024-09-17, 19:15
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Så är det. Man kör på marginalerna. Klart det missas en hel del saker, ibland beror det på okunskap/erfarenhet men alltför ofta tidsbrist.

Jag vill fortfarande hävda att kunden är åsnan i det här fallet, om än att väktare idag absolut inte är speciellt..........smarta människor så, så borde alla som har med bevakningsbolag undra vad fan får jag för pengarna - egentligen hur ser rutinerna ut, vad gör de här, när är de här etc.

Kan lova att om flera kunder hade mer intresse i detta så skulle de nog ganska snart inse att det är i de allra flesta fall inte värt vad man får.

Bra skrivet
På jobbet har vi rondering av väktare i ett par fastigheter pga stök.
Och av viss privat orsak är jag ofta i en bekants lgh mitt emot en av dessa kvällstid och sett en del hur det funkar.

Dom kommer på helt fel tid sent på kvällen oftast samma tid då inget pågående stök sker , detta sker som regel efter skolan slutat fram till ca 18.00 då affärer stänger.

Dom åtgärdar ingenting inte ens enkla grejor som någon blockerat dörrlåset med pinne (dra bort denna) för dörren skall vara olåst.

Ta bort och slänga ut enstaka cyklar eller kundvagnar som slängts i huvud entrén (viktigt det är fritt vid ev brand på sådana ställen)

Plus en hel del annat som förbises men detta går jag inte in på här.

Däremot skrivs det en massa "rapporter" på "brister" dom sett som jobbet får skicka ut folk på kolla flera dagar efteråt det hänt.

Vad fan får man för pengarna stämmer rätt bra här.
Citera
2024-09-23, 00:00
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Bra skrivet
På jobbet har vi rondering av väktare i ett par fastigheter pga stök.
Och av viss privat orsak är jag ofta i en bekants lgh mitt emot en av dessa kvällstid och sett en del hur det funkar.

Dom kommer på helt fel tid sent på kvällen oftast samma tid då inget pågående stök sker , detta sker som regel efter skolan slutat fram till ca 18.00 då affärer stänger.

Dom åtgärdar ingenting inte ens enkla grejor som någon blockerat dörrlåset med pinne (dra bort denna) för dörren skall vara olåst.

Ta bort och slänga ut enstaka cyklar eller kundvagnar som slängts i huvud entrén (viktigt det är fritt vid ev brand på sådana ställen)

Plus en hel del annat som förbises men detta går jag inte in på här.

Däremot skrivs det en massa "rapporter" på "brister" dom sett som jobbet får skicka ut folk på kolla flera dagar efteråt det hänt.

Vad fan får man för pengarna stämmer rätt bra här.

Det går att se mönster i saker när man arbetat med det här en längre tid.

Jag ser att det finns en kombo till det mesta som är skit idag i yrkesrollen; ekonomi - bemanning - upplägg.

Tyvärr påverkar det ena det andra i allför stor grad nu mera, men det blir mer och mer uppenbart att kunderna är idioter som inte undrar mer och ifrågasätter utförandet av tjänsterna, vad än det gäller från rondering, parkering till hur man egentligen hanterar larmutryckningar etc. så kan jag knappast påstå att man är vidare stolt över just hur saker är - om man överhuvudtaget ens längre reflekterar etik och moral i saker.

Det är högst beklagligt det hela, du kommer säkert inte få någon större valuta för tjänsten du köpt/har då det i de allra flesta fall inte görs ordentligt - baserat på någon (eller oftast alla) av de tre faktorer jag listat.
Citera
2024-10-08, 05:46
Medlem
Kan man jobba som väktare om man har skuldsanering beviljad?
Citera
2025-01-10, 22:48
Medlem
LCMKs avatar
Citat:
Det går att se mönster i saker när man arbetat med det här en längre tid.

Jag ser att det finns en kombo till det mesta som är skit idag i yrkesrollen; ekonomi - bemanning - upplägg.

Tyvärr påverkar det ena det andra i allför stor grad nu mera, men det blir mer och mer uppenbart att kunderna är idioter som inte undrar mer och ifrågasätter utförandet av tjänsterna, vad än det gäller från rondering, parkering till hur man egentligen hanterar larmutryckningar etc. så kan jag knappast påstå att man är vidare stolt över just hur saker är - om man överhuvudtaget ens längre reflekterar etik och moral i saker.

Det är högst beklagligt det hela, du kommer säkert inte få någon större valuta för tjänsten du köpt/har då det i de allra flesta fall inte görs ordentligt - baserat på någon (eller oftast alla) av de tre faktorer jag listat.

Är du kvar som väktare än? Jag hoppas att du har hittat något nytt så här i tid med det nya året, med tanke på hur klar du verkar vara med yrket. Nästa månad slutar jag på posten efter sammanlagt sex år. Intressant hur mycket som har hänt sedan jag startade denna tråden.

Du har bara ett liv och det är aldrig värt det att jobba bort det på något du inte ens tycker om.
Citera
2025-01-10, 22:50
Medlem
LCMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sergeant1
Kan man jobba som väktare om man har skuldsanering beviljad?
Nej.
Citera
2025-01-10, 23:49
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LCMK
Är du kvar som väktare än? Jag hoppas att du har hittat något nytt så här i tid med det nya året, med tanke på hur klar du verkar vara med yrket. Nästa månad slutar jag på posten efter sammanlagt sex år. Intressant hur mycket som har hänt sedan jag startade denna tråden.

Du har bara ett liv och det är aldrig värt det att jobba bort det på något du inte ens tycker om.

Jag fortsätter och gör karriär som de så fint vill påstå att man gör. (ironi)

Den här branschen är fantastisk, när man inte tror att saker kan bli än mer åt helvete så förändras upplägg och förutsättningar till än värre.
Citera
2025-01-11, 00:11
Citat:
Ursprungligen postat av LCMK
Jag är en 21-årig kille och jobbade i sommar som väktare nattetid i Malmö.
Det var det absolut roligaste jag någonsin gjort, men också det jobbigaste.
Bara under 3 månader var jag med om så otroligt mycket, så det finns väldigt mycket att dela med sig av för de som är nyfikna.
Jag valde att sluta då jag troligen skulle bli omflyttad och det hade stökat till det logistiskt för mig. Dessutom fungerade det inte med min livsstil.

I alla fall, jag tänker inte nämna namn på personer osv då detta kan vara problematiskt på många olika vis. Annars kan jag gå in rätt mycket i detalj!
Hoppas det är rätt ställe för tråden.
Fråga på

Jag har en fråga, hur kommer det sig att vakter är så tuffa mot knarkare och alkoholister?, 🤣
Citera
2025-01-11, 18:40
Medlem
LCMKs avatar
Citat:
Jag fortsätter och gör karriär som de så fint vill påstå att man gör. (ironi)

Den här branschen är fantastisk, när man inte tror att saker kan bli än mer åt helvete så förändras upplägg och förutsättningar till än värre.

Känner igen det. Samma sak i den branschen jag varit i senaste åren. Press, press, press, spara, spara, spara, kläm ut mer och mer och mer ur varje person, följt av helt idiotiska beslut från människor som inte ens jobbar med yrket själv utan sitter i något kontor 100 mil bort och har "utbildning" så dem vet så klart bättre än oss! Nä jag har fått nog, slutar nu och fokuserar på egen rörelse.

Får man fråga vad du har "klättrat" till?

Citat:
Ursprungligen postat av sakmaidiq
Jag har en fråga, hur kommer det sig att vakter är så tuffa mot knarkare och alkoholister?, 🤣
Du tänker nog på ordningsvakter vilket är ett helt annat yrke än väktare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in