2024-09-05, 12:18
Medlem
Vitiss avatar
Dagens frukost:
Potatisbullar i ugn, stekt högrevsburgare och stekt ägg.
Mycket smör.
Jag är normalviktig, utom när jag känner mig extra viktigt (→ skamvrån).
Citera
2024-09-09, 13:37
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag brukar inte äta det klassiska typ macka, filmjölk, yoghurt och liknande utan tycker att det funkar helt ok med grovt riven stekt potatis (kallas väl hashbrown i USA), stekt bacon eller lite tjockare skivor av rimmat stekt fläsk och några stekta ägg med rinnande gula.
Även uppvärmd janssons frestelse eller potatisgratäng med brynt kassler från gårdagen är smaskens.
Annars något så simpelt som ett gäng pannkakor med lite vetegroddar i smeten och lite nykokt blåbärssylt. Vanlig 3% mjölk funkar till det mesta och lite starkt kaffe efteråt.

Tycker nästan en god "frukost" är både godare och viktigare än det restaurangerna serverar som "dagens lunch".
Citera
2024-09-09, 20:40
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag brukar inte äta det klassiska typ macka, filmjölk, yoghurt och liknande utan tycker att det funkar helt ok med grovt riven stekt potatis (kallas väl hashbrown i USA), stekt bacon eller lite tjockare skivor av rimmat stekt fläsk och några stekta ägg med rinnande gula.
Även uppvärmd janssons frestelse eller potatisgratäng med brynt kassler från gårdagen är smaskens.
Annars något så simpelt som ett gäng pannkakor med lite vetegroddar i smeten och lite nykokt blåbärssylt. Vanlig 3% mjölk funkar till det mesta och lite starkt kaffe efteråt.

Tycker nästan en god "frukost" är både godare och viktigare än det restaurangerna serverar som "dagens lunch".

Rårakor?
Citera
2024-09-10, 16:51
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Rårakor?
Exakt, rårakor heter hashbrowns på svenska dvs raggmunkar UTAN mjöl, ägg och mjölk. Visste inte om alla visste vad rårakor var. Raggmunkar är väl för övrigt Östergötlands landskapsrätt om jag inte minns fel.
Citera
2024-09-10, 17:16
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Exakt, rårakor heter hashbrowns på svenska dvs raggmunkar UTAN mjöl, ägg och mjölk. Visste inte om alla visste vad rårakor var. Raggmunkar är väl för övrigt Östergötlands landskapsrätt om jag inte minns fel.

😏
engelska menar Du väl?

Rårakor är mycket gott, men själv har jag inte lyckats med dem.
Får bli nytt försök.
Jag fuskar och värmer upp färdiga (frysta) potatisbullar.
Lite annat dock.
Citera
2024-09-10, 21:22
Medlem
Vem0ths avatar
Ägg, bacon, korv och blodpudding är gott att äta när man vaknat.

Engelsmännen har redan gjort perfektion med sin "frukost".

Stekt (svennebanan-)chorizo med stekt ägg går så jävla bra hem när jag vaknat på helgerna.
Citera
2024-09-24, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryzztroll
Hatar själv frukost, men mår bättre om jag äter på morgonen. Vad är risken för övervikt om jag käkar exempelvis pasta och köttfärssås eller köttbullar och potatismos på morgonen? Är det vanligt att man gör det? Varför käkar vi inte riktigt mat till frukost istället för macka och skit?

Har du inte kommit på att du kan göra som du själv vill här i livet?
Varför skulle du riskera övervikt tänker du?
Citera
2025-01-11, 00:07
Medlem
Lilisweetapples avatar
Är ju totala kaloriintaget som räknas. Tror många inkl mig vill ha något lättare på morgonen men har absolut ätit pizza till frukost
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in