• 1
  • 2
2025-01-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little-ghost55
Ja den kan vara ensam de är inga problem.

Det var tur. Då är det bara att arbeta med resten..
Citera
2025-01-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Hur mycket motion får hunden? Du måste göra den trött så att den inte har energi kvar till att bråka.

Jag har gått långa skogspromenader men jag har fått lunginflammation så jag har inte ork att gå så långt just ny tyvärr..
Citera
2025-01-02, 22:19
Medlem
Citat:
Jag förväntar väl att personer är ärliga och säger allt att de stämmer. Men nu stämmer ju inte vissa grejer då

Då förväntar du dig mer än hon gav. Alltid bra att besöka hunden för att se vem det är, få promenad och så vidare. Vad som upplevs som ett problem för en person är kanske okej för en annan.
Citera
2025-01-03, 00:57
Medlem
Knivur-273s avatar
Alla som vet något om hundar vet att de måste växa upp med katter för att kunna tåla dem i huset.
Citera
2025-01-03, 09:56
Medlem
Du kan inte bara skylla på tidigare ägare. Du gjorde kass research innan du tog över hunden.

Ge hunden mer tid. Grundläggande behov, såsom mycket motion osv. Jobba med kontaktövningar och sedan att lära hunden grundläggande kommandon. Det är liksom bara att börja om från början.
Citera
2025-01-03, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Alla som vet något om hundar vet att de måste växa upp med katter för att kunna tåla dem i huset.
Stämmer inte alltid.
Citera
2025-01-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Du kan inte bara skylla på tidigare ägare. Du gjorde kass research innan du tog över hunden.

Ge hunden mer tid. Grundläggande behov, såsom mycket motion osv. Jobba med kontaktövningar och sedan att lära hunden grundläggande kommandon. Det är liksom bara att börja om från början.
Men kass research, man förväntar väl sig av att förra ägaren berättar såna saker som man inte vet själv om hunden?
Citera
2025-01-03, 14:34
Medlem
Citat:
Men kass research, man förväntar väl sig av att förra ägaren berättar såna saker som man inte vet själv om hunden?

Nja, till viss del. Du har också ett ansvar att ställa relevanta frågor. Det är vanligt att man ställer massa frågor till uppfödare/tidigare ägare innan man skaffar hund. Hur ska man annars veta om hunden passar, har problem osv.
Citera
2025-01-08, 11:36
Medlem
DelightfulMuffins avatar
Ditt inlägg är lite rörigt och svårt att hänga med.

Problemet är alltså att han skäller? Eller vad vill du ha hjälp med?

Vad är det han skäller på? Ljud? På dig? omgivningen? Hur är han när han skäller? Stressad, exalterad, arg, glad?

Det är mycket möjligt att hunden inte var skällig alls hos förra ägaren. Att flytta till ett helt nytt hem, ny omgivning, ny ägare är en stor omställning. Det kan mycket möjligt vara så att han inte har hunnit landa än och inte känner sig trygg än med dig eller sitt nya hem.

Du säger också att han inte får någon direkt aktivitet. Promenader men nu har du lunginflammation så knappt det. Det kan ju också vara så att hunden är understimulerad och har byggt upp inre stress och energi den behöver göra sig av med, och som resulterar i okynnesskällande i tid och otid.

Det är svårt att ge några konkret råd utan mer information och att ha sett hunden i fråga, sett hur den beter sig.
Att en hund skäller kan bero på mycket saker.
Citera
2025-01-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Nja, till viss del. Du har också ett ansvar att ställa relevanta frågor. Det är vanligt att man ställer massa frågor till uppfödare/tidigare ägare innan man skaffar hund. Hur ska man annars veta om hunden passar, har problem osv.

Jag har gjort de men får inte några bra svar heller för den delen.
Citera
2025-01-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DelightfulMuffin
Ditt inlägg är lite rörigt och svårt att hänga med.

Problemet är alltså att han skäller? Eller vad vill du ha hjälp med?

Vad är det han skäller på? Ljud? På dig? omgivningen? Hur är han när han skäller? Stressad, exalterad, arg, glad?

Det är mycket möjligt att hunden inte var skällig alls hos förra ägaren. Att flytta till ett helt nytt hem, ny omgivning, ny ägare är en stor omställning. Det kan mycket möjligt vara så att han inte har hunnit landa än och inte känner sig trygg än med dig eller sitt nya hem.

Du säger också att han inte får någon direkt aktivitet. Promenader men nu har du lunginflammation så knappt det. Det kan ju också vara så att hunden är understimulerad och har byggt upp inre stress och energi den behöver göra sig av med, och som resulterar i okynnesskällande i tid och otid.

Det är svårt att ge några konkret råd utan mer information och att ha sett hunden i fråga, sett hur den beter sig.
Att en hund skäller kan bero på mycket saker.

Jag har faktiskt fått ordning på honom, jag har varit ute och gett han mer promenader. Men de är lite jobbigt när de är -25 osv ute. Vi är inte ute så länge, men han får leka och hålla på. Mkt nosework. Han skäller för att han hör saker, han är glad när han skäller viftar på svansen osv. Men de är väl som du skriver att de tar tid för honom att lugna ner sig. Och känna sig trygg i de nya hemmet.
Citera
2025-01-10, 20:11
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt fått ordning på honom, jag har varit ute och gett han mer promenader. Men de är lite jobbigt när de är -25 osv ute. Vi är inte ute så länge, men han får leka och hålla på. Mkt nosework. Han skäller för att han hör saker, han är glad när han skäller viftar på svansen osv. Men de är väl som du skriver att de tar tid för honom att lugna ner sig. Och känna sig trygg i de nya hemmet.

Problemet är inte att han skäller utan problemet är att ingen har lärt honom något. Så jag får tid att lära honom olika kommandon och de är roligt för då slipper jag tänka så mycket på allt annat. Jag har fortfarande lunginflammation så försöker bli fullt frisk och inte hostar ihjäl mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in