2025-01-10, 12:26
Medlem
Köpa vara från Elgiganten med avbetalning via AVIDA finans?
Erfarenheter av detta?
Funkar det bra eller?
Något att tänka på?
Citera
2025-01-10, 12:49
Medlem
Nattvasen404s avatar
Det är nytt sen 1/1 i år så det finns nog inte många som hunnit testa än.

Men gissningsvis är det lika uselt som Santander.
Citera
2025-01-10, 13:13
Medlem
Effektiv ränta 16,4 %. Det är uppläggningsavgift och aviavgift som gör det ofördelaktigt
Citera
2025-01-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtrovertaFjollan
Något att tänka på?
Du ska titta på den effektiva räntan.

Sedan kan det trixas med väldigt låg ränta på vissa varor, vet dock inte hur det är i det här fallet. Väldigt vanligt med bilar. De erbjuder "räntefri betalning", men har då höjt priset på varan, så att du i praktiken inte alls handlar räntefritt.

Sedan kan jag tycka att man verkligen ska tänka igenom sitt köp av konsumtionsprodukter ett par extra gånger om man inte klarar av att betala kontant.

En kredit som denna påverkar troligen även ditt UC-scoure.
Citera
2025-01-10, 13:27
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Något att tänka på?

Det jag tycker du ska tänka på är att räkna ut totalsumman du kommer betala när allt är betalt och sen jämföra det med summan om du köper det kontant.

Känns det inte bra i magen när du ser skillnaden så tycker jag att du ska spara ihop pengarna eller låna av någon annan (familjevän typ).

Sen är väl detta något helt nytt också? Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja vara testkanin för såna här saker som kan fucka upp ekonomin.

Sen skulle jag aldrig få för mig att handla större varor på el giganten. Men det är en annan tråd.
Citera
2025-01-10, 13:49
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Köpa vara från Elgiganten med avbetalning via AVIDA finans?
Erfarenheter av detta?
Funkar det bra eller?
Något att tänka på?

Bäst är att köpa kontant, för buffert har du ?
Citera
2025-01-10, 13:50
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Köp kontant, har du inte råd med det så köp inte alls.
Citera
2025-01-10, 14:50
Medlem
vad finns det på Elgiganten som man inte kan köpa kontant? kök kanske men annars? Är ju inte jättedyra saker och ingenting där är något man verkligen måste ha så det krävs en avbetalning.
Citera
2025-01-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvasen404
Det är nytt sen 1/1 i år så det finns nog inte många som hunnit testa än.

Men gissningsvis är det lika uselt som Santander.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Effektiv ränta 16,4 %. Det är uppläggningsavgift och aviavgift som gör det ofördelaktigt

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du ska titta på den effektiva räntan.

Sedan kan det trixas med väldigt låg ränta på vissa varor, vet dock inte hur det är i det här fallet. Väldigt vanligt med bilar. De erbjuder "räntefri betalning", men har då höjt priset på varan, så att du i praktiken inte alls handlar räntefritt.

Sedan kan jag tycka att man verkligen ska tänka igenom sitt köp av konsumtionsprodukter ett par extra gånger om man inte klarar av att betala kontant.

En kredit som denna påverkar troligen även ditt UC-scoure.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det jag tycker du ska tänka på är att räkna ut totalsumman du kommer betala när allt är betalt och sen jämföra det med summan om du köper det kontant.

Känns det inte bra i magen när du ser skillnaden så tycker jag att du ska spara ihop pengarna eller låna av någon annan (familjevän typ).

Sen är väl detta något helt nytt också? Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja vara testkanin för såna här saker som kan fucka upp ekonomin.

Sen skulle jag aldrig få för mig att handla större varor på el giganten. Men det är en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Bäst är att köpa kontant, för buffert har du ?

Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
vad finns det på Elgiganten som man inte kan köpa kontant? kök kanske men annars? Är ju inte jättedyra saker och ingenting där är något man verkligen måste ha så det krävs en avbetalning.

Alltså det är lite för mycket för kontant, men det står att det är 0 % ränta på 12 månader. Har kollat upp totalsumman som kommer betalat i slutet. De kan väl inte säga 0 ränta och ändå sedan ha ränta?
Senast redigerad av ExtrovertaFjollan 2025-01-10 kl. 15:46.
Citera
2025-01-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

Nej 0 på 12 månader.
Citera
2025-01-10, 15:58
Medlem
Citat:
Alltså det är lite för mycket för kontant, men det står att det är 0 % ränta på 12 månader. Har kollat upp totalsumman som kommer betalat i slutet. De kan väl inte säga 0 ränta och ändå sedan ha ränta?

Läs det finstilta bara
Citera
2025-01-10, 16:02
Medlem
Citat:
Du förstod inte vad jag skrev?

Det är väl grejen med ekonomist korkade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in