2024-02-20, 15:58
Medlem
Flor-Idas avatar
https://www.aftonbladet.se/sportblad...a-en-halt-hast

En hästskötare har smygfilmat en häst som hon enligt egen utsago blivit tvingad att träna trots att den var halt.
Citat:
Jag började jobba hos tränaren den 2 februari och det var då allt började på första jobbdagen. Jag spånade upp stallarna inför de skulle komma och hjälpte till att lasta av. En av hästarna som kom var halt och jag spolade rent benet för att svullnaden skulle gå ner. Sen efter helgen, på måndagen, kom han och sa att hästen skulle tränas, säger skötaren, som vill förbli anonym, och fortsätter.

– Han sa att hästen skulle absolut tränas för att svullnaden skulle gå ner. Han sa också att de hade pratat med en veterinär och då litade jag på honom.

Tränare i sin tur skyller på att hästskötaren var värdelös och inte kunde sitt jobb.
Citat:
– Det är inga bekymmer egentligen. För det första är det en tjej som inte gjort sitt jobb. Hon har inget kunnande och det är hon som skapat ett problem. Hon hade ingen kunskap och jag berättade tidigt för henne att anställningen inte skulle fungera.

Själv är jag lite tveksam till tränarens uttalande. Varför har han då anställt henne om hon var så oduglig? Inom sporten känner alla alla, och hade hon haft rykte om sig att vara okunnig, så hade han garanterat känt till det.

Någon som vet vem det handlar om? En proffstränare ska det vara, dvs ingen simpel amatör.
Senast redigerad av Flor-Ida 2024-02-20 kl. 16:05.
Citera
2024-02-20, 16:08
Medlem
Fast träna? Han har ju rätt i att en häst med lymfangit ska röra på sig. Att inte röra på en häst med lymfangit är som gjort för att det ska bli värre. Det är bättre att röra på den under kontrollerade former än att bara lämna ute i lerig hage såhär års. Verkar ju inte som om han sagt till tjejen att köra snabbjobb med den...

Alltså jag är all in för god djurhållning och det finns absolut as inom travet. Men som sagt, lymfangit ska behandlas med rörelse och att bara ställa av en travhäst i full tävlingskondition är som gjort för mer skador.
Citera
2024-02-20, 16:10
Medlem
Amors avatar
https://www.travronden.se/travsport/...r-inte-anmalan

Tyvärr låst artikel, men det ska röra sig om Christoffer Eriksson, förövrigt Robert Berghs svärson
Citera
2024-02-20, 16:16
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Fast träna? Han har ju rätt i att en häst med lymfangit ska röra på sig. Att inte röra på en häst med lymfangit är som gjort för att det ska bli värre. Det är bättre att röra på den under kontrollerade former än att bara lämna ute i lerig hage såhär års. Verkar ju inte som om han sagt till tjejen att köra snabbjobb med den...

Alltså jag är all in för god djurhållning och det finns absolut as inom travet. Men som sagt, lymfangit ska behandlas med rörelse och att bara ställa av en travhäst i full tävlingskondition är som gjort för mer skador.
Jag håller med dig. Men det är ju bara hans uttalande att den hade lymfangit.
Jag tolkar det som att skötaren anser att den var halt pga något annat, som man inte ska träna med. Och om den bara skulle skrittas och joggas, som tränaren säger, varför skulle skötaren säga att hon blivit tvingad att "träna" den?

Visst, det kanske bara handlar om att de två missförstått varann. Men jag tycker mig känna att det finns något här som skötaren ville avslöja. Känns konstigt att hon smygfilmat om hon inte ansåg att hästen for illa. Men vad vet jag. Det är just det jag vill få fram. Det finns mycket fuffens som pågår i stallarna (talar av egen erfarenhet), där skötarna lider med hästarna men tvingas lyda sin arbetsgivare.
Citera
2024-02-20, 16:17
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
https://www.travronden.se/travsport/...r-inte-anmalan

Tyvärr låst artikel, men det ska röra sig om Christoffer Eriksson, förövrigt Robert Berghs svärson
Ok, tack!

Har det inte varit en hel del liknande påståenden om just honom? Att hästar farit illa där, eller blandar jag ihop honom med någon annan?
Citera
2024-02-21, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag håller med dig. Men det är ju bara hans uttalande att den hade lymfangit.
Jag tolkar det som att skötaren anser att den var halt pga något annat, som man inte ska träna med. Och om den bara skulle skrittas och joggas, som tränaren säger, varför skulle skötaren säga att hon blivit tvingad att "träna" den?

Visst, det kanske bara handlar om att de två missförstått varann. Men jag tycker mig känna att det finns något här som skötaren ville avslöja. Känns konstigt att hon smygfilmat om hon inte ansåg att hästen for illa. Men vad vet jag. Det är just det jag vill få fram. Det finns mycket fuffens som pågår i stallarna (talar av egen erfarenhet), där skötarna lider med hästarna men tvingas lyda sin arbetsgivare.

Det är ju ord mot ord i artikeln.

Och tjejen verkar ha haft en agenda? Bara jobbat där några dagar...

Hoppas hästen är bättre, det är min prio.
Citera
2024-07-25, 08:31
Moderator
evilhoneys avatar
Kändisskvaller --> Övrig sport
/Moderator
Citera
2025-01-08, 12:25
Medlem
Citat:
Det är ju ord mot ord i artikeln.

Och tjejen verkar ha haft en agenda? Bara jobbat där några dagar...

Hoppas hästen är bättre, det är min prio.

Hästen hade fraktur!!! CE tog inte ut veterinär trors ST begärde det. Inte förrän efter två tillsägelser från ST fick hästen veterinärvprd och det konstaterades fraktur! Fatta hästen har lidit! Tjejen som anmälde är fan en hjälte!
Citera
2025-01-08, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quadrophenia2
Hästen hade fraktur!!! CE tog inte ut veterinär trors ST begärde det. Inte förrän efter två tillsägelser från ST fick hästen veterinärvprd och det konstaterades fraktur! Fatta hästen har lidit! Tjejen som anmälde är fan en hjälte!

Och hur vet du allt detta?

Och hur tycker du att jag ska veta det? Ska jag åka runt och kolla hos alla travstall personligen?

Skrik på någon annan
Citera
2025-01-09, 21:53
Medlem
Citat:
Och hur vet du allt detta?

Och hur tycker du att jag ska veta det? Ska jag åka runt och kolla hos alla travstall personligen?

Skrik på någon annan

Börja med och läs travmedia el Aftonbladet så får du fakta men du orkar väl inte det heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in