https://www.aftonbladet.se/sportblad...a-en-halt-hast
En hästskötare har smygfilmat en häst som hon enligt egen utsago blivit tvingad att träna trots att den var halt.
Citat:
Jag började jobba hos tränaren den 2 februari och det var då allt började på första jobbdagen. Jag spånade upp stallarna inför de skulle komma och hjälpte till att lasta av. En av hästarna som kom var halt och jag spolade rent benet för att svullnaden skulle gå ner. Sen efter helgen, på måndagen, kom han och sa att hästen skulle tränas, säger skötaren, som vill förbli anonym, och fortsätter.
– Han sa att hästen skulle absolut tränas för att svullnaden skulle gå ner. Han sa också att de hade pratat med en veterinär och då litade jag på honom.
Tränare i sin tur skyller på att hästskötaren var värdelös och inte kunde sitt jobb.
Citat:
– Det är inga bekymmer egentligen. För det första är det en tjej som inte gjort sitt jobb. Hon har inget kunnande och det är hon som skapat ett problem. Hon hade ingen kunskap och jag berättade tidigt för henne att anställningen inte skulle fungera.
Själv är jag lite tveksam till tränarens uttalande. Varför har han då anställt henne om hon var så oduglig? Inom sporten känner alla alla, och hade hon haft rykte om sig att vara okunnig, så hade han garanterat känt till det.
Någon som vet vem det handlar om? En proffstränare ska det vara, dvs ingen simpel amatör.