• 1
  • 2
2025-01-06, 16:46
Medlem
keny69s avatar
Äntligen, ett steg i rätt riktning
men man borde få en automatisk notifikation så fort ett inlägg tas bort!
Citera
2025-01-06, 16:56
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Ett steg i rätt riktning. Skulle ändå vilja att man får ett automatiskt meddelande (med en kopia av själva inlägget). Litar inte riktigt på att alla moderatorer kommer att orka skicka meddelanden manuellt.

Det är mindre manuell hantering nu med det nya systemet om vi vill förmedla något i samband med raderingen.
Citera
2025-01-06, 18:15
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
om vi vill förmedla något i samband med raderingen.

Vill ni det då?

Jag kan föreställa mig att det ger oss vanliga användare fler anledningar att bråka med er moderatorer. Jag hoppas att jag har fel och att moderatorerna inte börjar självcensurera sina förklaringar.

Ni behövs och det vore tråkigt om något sånt här jagade bort någon.
Citera
2025-01-06, 18:18
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Vill ni det då?

Jag kan föreställa mig att det ger oss vanliga användare fler anledningar att bråka med er moderatorer. Jag hoppas att jag har fel och att moderatorerna inte börjar självcensurera sina förklaringar.

Ibland vill vi det ja. Vi är många som brukar skicka PM - vilket är omständigare. Det blir lättare för oss nu. Vi får väl se om det fungerar som tänkt.
Citera
2025-01-06, 18:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Kanske inte hör hit men för längesen så sände mods ett "Tack för att du rapporterade inlägget" till en.

Vet inte varför det slutade med det. Känns som att det kvittar man slipper hålla koll på inkorgen nu iallafall.

Längesen?

Frekvensen på dessa PM tycker jag inte har ändrats. De trillar fortfarande in då och då.
Citera
2025-01-07, 12:01
Medlem
kaffekoppens avatar
Utöver att pulsen går upp i 280 bpm varje gång ett pm från modsen ligger och väntar på en vid inloggning... så, bra ändring.
Senast redigerad av kaffekoppen 2025-01-07 kl. 12:04.
Citera
2025-01-07, 19:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Vill ni det då?

Vissa gånger varnar jag nästan enbart för att budskapet om att sluta upp med det djävla trams-chattandet skall nå fram till två användare som fyller en hel tråd med dynga.
Inte sällan är det så att tvenne sådana kombatanter över huvud taget inte märker av att man raderar deras inlägg efter dem.
Det är väl jättebra om vi på ett enkelt sätt kan få iväg ett sådant meddelande istället för att skicka iväg en varning?

Har inte hunnit kolla hur funktionen är utformad, men jag tycker det låter bra.
Citera
2025-01-07, 19:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Längesen?

Frekvensen på dessa PM tycker jag inte har ändrats. De trillar fortfarande in då och då.
Det där första tacket är ju autogenererat när man använder den enkla vägen att exempelvis ställa en följdfråga på en rapport.
Sedan är det redan tackat och jag brukar nöja mig med att ställa den där följdfrågan jag hade...
Citera
2025-01-08, 10:27
Medlem
TimelineTourists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi kommer inom kort lansera funktionen "Raderingsförklaring" (RF). I korthet så är det en funktion där moderatorerna kan kan skicka ett meddelande i samband med att de raderat ett inlägg. Vi har innan endast haft följande två alternativ:
Radering: Inlägget raderas, men ingen information skickas till den som postat inlägget. Ville man informera användaren så behövde man skicka ett PM.
Varning: Inlägget raderas, användaren informeras och får dessutom även en varning. Upprepade varningar kan resultera i en avstängning.
Vissa tycker att vi idag delar ut för många varningar. Andra att vi delar ut för få varningar. Båda har säkert rätt.

Målsättning 1:

Vi vill att färre inlägg raderas. Raderade inlägg skapar frustration hos medlemmarna och ett betydande merarbete för moderatorerna.

Målsättning 2:

Vi vill att färre varningar delas ut. Varningar skapar frustration, och upprepade varningar resulterar i avstängningar. Den som blir avstängd blir missnöjd. Upprepas detta ofta, så ökar frustrationen. För att antalet varningar ska minska så krävs det också ett samarbete från berörda medlemmar. Att de inte postar inlägg som resulterar i en varning. Funktionen är till för att hjälpa användaren. Informera om varför ett inlägg blivit raderat, alternativt flagga för att ifall ett befintligt beteende fortsätter att upprepas så kan detta resultera i en varning.

Vinsten med denna funktion:

Att skicka ett PM till en medlem, och informera varför inlägget blivit raderat, är för det första tidskrävande. Det är inget som förväntas av moderatorerna, och är helt frivilligt. Men kan man få en medlem att förstå varför deras inlägg raderas, så har vi möjligheten att förändra beteendet. Detta kommer givetvis inte alltid fungera. Men ibland fungerar det. Vilket är orsaken till att moderatorerna återkommande har en PM-dialog med medlemmarna.

För de som idag skickar ett PM så effektiviseras hanteringen markant. Det kan vara inlägg som raderas, där moderatorerna vill kommentera beslutet, men innan har avstått då det är tidskrävande att skicka PM. Kanske är det ett bra inlägg som moderatorerna önskar kunde vara kvar, men som av olika orsaker behöver raderas (då det bryter mot reglerna). En kommentar om detta hjälper användaren att förstå beslutet, och motiverar möjligen användaren att posta ett nytt inlägg.

Upprepade "RF" kan aldrig resultera i någon varning eller avstängning. Funktionen har samma funktion som ett PM.

I de flesta fallen så är det inte nödvändigt att skicka ut en raderingsförklaring. Men när behovet finns, så kan det ibland vara bättre att använda RF istället för varning.

admin

Citat:
ändra beteendet

Tack. Stort tack för varje förbättring i kommunikation. Det är inte konstigt tbh om man vet att en mod är på ett visst sätt efter massa år på sajten att man blir Kränkobert och börjar jiddra för man är bitter på den personens moderering tidigare om man bara får inlägg raderade utan förklaring.

Man bah OK that guy is a bullyboy och så blir det aldrig något skönt jidder där man kan hitta lite common ground och lära sig leva och låta leva.

Återigen tack.
Citera
2025-01-08, 21:03
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Vill ni det då?

När jag var moderator hände det inte helt sällan att jag skickade ett sådant inlägg manuellt. Ett typiskt exempel är när någon skrev ett vettigt inlägg och avslutade det med att citera ett off topic-inlägg och lägga till lite extra off topic.
Då fick man radera (utan varning) och sedan manuellt skapa ett PM innehållandes en kopia på inlägget, länk till tråden, gärna information om posttid (för sammanhanget) och en förklaring.
Hur den här funktionen ser ut vet jag inte, men det bör bli mycket lättare nu, antagligen klicka på en knapp, fyll i förklaring, skicka.

Jag tycker att det verkar vara en bra funktion. På sikt bör det kunna minska andelen inlägg som bör raderas.
Citera
2025-01-09, 07:37
Medlem
denieds avatar
Mycket bra funktion, alla funktioner som underlättar och ökar valmöjligheterna för moderatorer tror jag på i grunden. Personligen har jag ingen aning om hur många av mina inlägg som har blivit raderade, med utebliven varning eller PM, genom tiderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vissa gånger varnar jag nästan enbart för att budskapet om att sluta upp med det djävla trams-chattandet skall nå fram till två användare som fyller en hel tråd med dynga.
Inte sällan är det så att tvenne sådana kombatanter över huvud taget inte märker av att man raderar deras inlägg efter dem.

Kanske fel tråd att lyfta mitt förslag i, men vore det inte bra med ett tråd-alternativ - eller kanske rent av ett delforumalternativ - där trådskaparen kan välja ett minst antal tecken som varje inlägg måste innehålla? För att slippa "chattandet".

Å andra sidan är jag generellt sett kritisk till samtliga hårda begränsningar, så lite kluven är jag inför mitt eget förslag. "Chattandet" är en svår nöt att knäcka.
Citera
2025-01-09, 07:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denied
Mycket bra funktion, alla funktioner som underlättar och ökar valmöjligheterna för moderatorer tror jag på i grunden. Personligen har jag ingen aning om hur många av mina inlägg som har blivit raderade, med utebliven varning eller PM, genom tiderna.

Kanske fel tråd att lyfta mitt förslag i, men vore det inte bra med ett tråd-alternativ - eller kanske rent av ett delforumalternativ - där trådskaparen kan välja ett minst antal tecken som varje inlägg måste innehålla? För att slippa "chattandet".

Å andra sidan är jag generellt sett kritisk till samtliga hårda begränsningar, så lite kluven är jag inför mitt eget förslag. "Chattandet" är en svår nöt att knäcka.
Jag menar bara att det ibland är bättre att på ett enkelt sätt kunna uppmärksamma användare som svävar iväg i ett sidospår om att detta inte är önskvärt, utan att nödvändigtvis behöva skicka med en varning. Den kan ju få komma efter eventuellt upprepat beteende istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in