Citat:
Ursprungligen postat av
Lassly
Tack för att du sållar. Ser fram emot fler uppdateringar.

Vet inte om jag sållar direkt, men tyckte det som var en slags start på det hela var ju våldtäktsanmälningarna. Man tappar hakan!
Jag är egentligen lite uppslukad av ett annat fall, så det blir kanske lite mer som "saxa" i lagom takt. Finns någrra här i tråden som är mer insatta i fallet än jag.
Något som jag tyckte var lite intressant är att Farids mamma inte verkat godkänt WK som svärdotter:
Förhör Saeed Wasiri 11/3- 24
s 1085:
"
Det var endast Saeed som hade rest till Stockholm för att träffa sin bror och hans familj.
Saeed beskrev det som att hans mamma inte hade något umgänge med Saeeds bror och hans
familj. Detta på grund av att mamman inte tyckte att Saeeds bror skulle gift sig med den
kvinnan. Mamman hade önskat att Saeeds bror hade gift sig med en flicka från mammans
släkt istället. Saeed berättade att Korashi också kommer från Afghanistan, men från en annan
släkt än vad de kommer ifrån. "
Här blir jag (som är mycket dåligt insatt i hederskulturen) mycket undrande över att det inte blir WK som blir dödad?
Ytterligare intressant är hur utstuderat iscensättningen är runt (falsk?) anmälningarna mot Ako görs.
s 112 ff, larmasamtal:
WK ringer 112 1/2- 24 från Akos mobil, säger sig vara mycket rädd för Ako, som hotar och jagar henne. Nu sitter hon gömd bakom en bil på Parkgatan och gömmer sig från denna "jättedåliga" människa.
"
N: Ja, ja han springer på gatan. Vet du? Han är... han är en sådan som säljer pistoler och
sådant och jag har fått veta allting. Jag sa att jag ska säga till polisen...
OP: Följer han efter dig?
IN: Han... Jag... jag... jag (ohörbart 00:00:36) mig bakom en bil. Han är en 34 år gammal
man. Han (ohörbart 00:00:40)..."
//
"I
N: En man. Han är 34 år gammal. Han springer efter mig. Han vill bara... Han... han... han
hotar mig jättemycket. Han... Kan ni snälla skynda er? Han... han... Om ni kommer här
framme så berättar jag allting för er. Om ni bara skyndar er. Jag vet inte vart jag är, men det är
Upplands Väsby. Nära...
P: Ja. Nej, men vi har...
IN: Nära...
P: ... en position på dig. Så jag vill att du sitter kvar där. Men hur vet du aft den här mannen
är 34?
IN: Han heter Ako Abbas. Ako Abbas Hamed. "
//
"
IN: Han heter... Han är... Egentligen han är min kompis men han är jättedålig mä...
människa. Jag... jag kan berätta allt om honom om ni bara,.."