2025-01-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Bad om fup fick stämningsansökan 😂 gjort ett nytt försök. Lägger upp stämningen sålänge
https://delafil.se/9044d500da2a6a96/Nacka_TR_B_1951-24_Aktbil_252,_ST%C3%84MNINGSANS%C3%96KAN.pdf

Tack för länken! Var väldigt intressant läsning med tanke på brottsrubriceringarna och vad de rättstekniskabevisen kan tänkas ge.

Sen gick det från klarhet till klarhet vad den ekonomiska svindeln handla om. Undras om inte SK, även han, hade plan på att dra till USA med det bedrägliga lånet på 900’ och uppsägningen från jobbet.
Citera
2025-01-08, 12:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Fup & Stämningsansökan
Nacka tingsrätt
B 1951-24
FLERA NEDLADDNINGS ALTERNATIV

https://gofile.io/d/2W2e59
https://delafil.se/df8be1a779984aac/Nacka_TR_B_1951-24_Ab_254_F%C3%B6runders%C3%B6kningsprotokoll_MASK AD.pdf
https://delafil.se/6af26d12f21faac0/Nacka_TR_B_1951-24_Aktbil_252,_ST%C3%84MNINGSANS%C3%96KAN.pdf
https://easyupload.io/m/tec2oc

Tack för Fup. Nu har man läsning.
Citera
2025-01-08, 12:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tack för länken! Var väldigt intressant läsning med tanke på brottsrubriceringarna och vad de rättstekniskabevisen kan tänkas ge.

Sen gick det från klarhet till klarhet vad den ekonomiska svindeln handla om. Undras om inte SK, även han, hade plan på att dra till USA med det bedrägliga lånet på 900’ och uppsägningen från jobbet.

Gode Gud!

Jag hinner bara läsa tre stycken av Akos förhör angående våldtäkten (mm, mm, mm) och det är värre än man tänker sig.

Vet inte om jag klarar att läsa mer. Det är ett fruktansvärt brott, fy fasiken. Ett halvt år senare hittas han dödad, i en väska. Mördad av den som han helt klart har älskat. Han verkar ha varit en person som vill skydda det yngsta barnet, hjälper WK till sjukhuset, gör det rätta. WK verkar vara en kallhamrad person :

"Berätta
Inget av de sakerna du sa stämmer. Jag har aldrig gjort något mot henne. Inget av
påståendena stämmer. Jag fattar inte hur hon kan säga de här sakerna. Vi har älskat varandra.
Jag känner hennes familj, pappa och bror. Vi älskar varandra. Igår pratade jag med hennes
syster och bror. Jag fattar inte hur hon kan komma med de här sakerna. I den här bostaden så
finns det kamera, där kan man se att jag har varit där och varit trevlig. Det var ingenting
konstigt med det så att säga. De här sakerna jag får höra, jag kan inte förstå att hon sagt de här
sakerna. Vi har varit ihop, vi älskar varandra. Jag har vänner som vet att vi älskar varandra.
Hennes syster vet att vi älskar varandra, vänner kan vittna om det här. För två veckor sedan
köpte jag presenter till henne. De finns kvar hemma i lägenheten, de är hennes. Vi har haft
det trevligt ihop, vi har älskat varandra.
Hur har er relation sett ut?
För en tid sedan upplevde jag något märkligt hos henne. Det handlade om hennes barn. Jag
upplevde att hon tänkte göra något med sitt yngsta barn, sälja eller göra sig av med sitt yngsta
barn som heter Kaian. Det handlade om att yngsta barnet Kaian de hade tagit pappans pass,
de tog med en annan person istället för pappan. Då ringde jag till familjerätten, polisen och
skatteverket och sa att den här familjen håller på att göra något med det här barnet.
Om ni
kollar i ärendet i hennes namn, så sa polisen att de skulle prata med kollegor och nu är ett
Förhör Ako Abbas 23:6 - 2 feb kl 13.53, 2024-09-13 10:23 diarienr: 5000-K296459-24= 104
ärende kring det upprättat. Sedan fick hon reda på att jag ringt polisen och familjerätten. Hon
sa att jag bara hade pratat med dig om det här att någon skulle låtsas vara Kians pappa men
använda Kians pappas pass. Hon blev rasande när hon hörde det här. Jag sa att det var för
barnets skull jag gjorde det här. Vi satt i hennes bil och jag sa att det var jag som hade ringt
och anmält det här. Då knöt hon näven mot mig och slog mig flera gånger. Jag har upptäckt
att hon tänker ta sig till USA genom att använda vännens pass och den här mannen använda
Kians pappas pass. Det är något mystiskt med vad hon håller på med.

Tror du att det här har att göra med de misstankar som riktats mot dig?
Ja ja ja, inga av de här påståendena stämmer ju.
(Tillägg: ja det beror dels på det men även de sms som jag upptäckte med hon skrivit till sin
syster om hur de skulle utnyttja honom.)
Berätta om er relation
Hennes kille har varit elak mot henne, vi har varit ihop men inte bott ihop. Hon har bott med
honom. De bor tillsammans i samma lägenhet. Jag har inte begripit det. Hon har de här två
barnen med den här mannen, men det är någon annan som är pappa till dem. De bor i samma
lägenhet och den här killen är elak mot henne och har slagit henne. Det är jag som har ringt
ambulans och följt med henne till sjukhuset.

Tillägg: Jag har kvar de här sms:en kvar i min mobil.
"

Tillägg:

Det här blir ju bara konstigare och konstigare, med tanke på att åklagaren anser att det är ett hedersmotiv som ligger bakom. Hennes familj som känner Ako, är med i brottet för att upprätthålla WKs heder (och liv??).

Förklar för mig:

"Känner du hennes familj?
Känner hennes bror väl, han är min kompis, känner hennes pappa och syster
Ni hade aldrig träffats innan trots att du kände hela hennes familj?
Sen vi träffades så har hon presenterat hela sin familj för mig. Speciellt helmes bror som bor i
Växjö är god vän med mig. I januari var jag i Istanbul, hennes syster var där, jag hjälpte
henne där när hon var hos läkaren, jag har hjälpt dem med pengar
"
Senast redigerad av notknapparen 2025-01-08 kl. 12:59.
Citera
2025-01-08, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Extremt bra att Aka fått sin röst hörd!

Konstigare och knstigare blir det. Ska bli intressant att se hela den bakomliggande historien. Här handlar det om 12/9- 24:

"Berätta om igår kväll?
Jag låg och sov. På morgonen låg jag och sov och vaknade vid 10-tiden. Då såg jag att jag
hade fått 17-18 samtal på porttelefonen. Först tänkte jag inte på vad det var som ringde. När
jag såg att det var porttelefonen så öppnade jag. Det var Wahja som kom, hon kom in och
satte sig. Jag sa att ska vi äta frukost hemma eller gå ut och äta frukost. Såg på henne att hon
såg konstig ut, konstigt ansiktsuttryck.
Jag gick ut på balkongen för att ta en cigarett och så
stängde hon balkongdörren och tog min telefon och gick ut ur lägenheten. Det var det som
hände. Jag var kvar på balkongen och hon hade låst ut mig inifrån.
Låter som ett snabbt händelseförlopp?
Ja det kändes som om hon hade planerat något. Jag tog fram presenterna jag köpt till henne i
Istanbul, jag la fram dem.
När jag vaknar så tar jag alltid en cigarett och då stängde hon snabbt dörren, tog min telefon
och gick ner. Jag undrar vad hon har i kikaren. Det har aldrig varit konstigt mellan oss innan.
I minuter hur länge var hon i lägenheten innan du hamnade på balkongen?
Det är det jag menar, jag hämtade presenterna och sen gick jag ut på balkongen. Vet inte hur
många minuter. Det finns kameror där man kommer in i porten, så man kan titta på
kamerorna.
Hur var samtalstonen mellan er?
Hon brukar vara lite hög i tonen när hon pratar. Jag hade sett meddelanden mellan henne och
hennes syster. Hon sa i meddelandena att hon skulle använda min ekonomi.
Då sa jag till
henne att jag inte ville ha henne. Jag sa att jag aldrig ville se henne igen.

Jag gav henne presenterna, hon sa att hon inte ville ha dem, jag sa att hon kunde ta dem med
Förhör Ako Abbas 23:6 - 2 feb kl 13.53, 2024-09-13 10:23 diarienr: 5000-K296459-24= 107
sig. I Istanbul hade jag lånat ut 1000 dollar till hennes syster. Hon hade med sig de pengarna
till mig.
Finns de 1000 dollarna kvar i lägenheten?
Ja de finns i min jackficka i bilen och presenterna ligger i lägenheten på matbordet. Det finns
en klocka och ett halsband.
Tillägg: Plus två par skor, en sport och en hög vit sko
Hade du pengarna på dig när du hamnade på balkongen?
Nej, när hon kom så la hon pengarna på bordet och jag tog dem och la dem i jackfickan. Jag
tog på mig jackan när jag gick ut på balkongen. Jackan brukar hänga på dörren till balkongen
Hur tog du dig från balkongen?
Jag klättrade ner till våningen under, grannen under hjälpte mig.
"
Citera
2025-01-08, 15:50
Medlem
notknapparens avatar
En månad före mordet; 9/2 inkommer ett anonymt samtal till polisen:

"Den 9/2 inkom samtal till PKC där en anonym uppgiftslämnare ville berätta följande:
Familjen kommer att resa från Stockholm inom en månad med andra personers pass.
Farid kommer resa med Saeeds pass (Saeed Waziri 20040606-7314) då de liknar varandra.
Wajiha kommer resa på en okänd kvinnas pass med förnamnet Yousra.
Farid och Wajiha har inte svenskt medborgarskap. De vill åka till USA, då det är betydligt
lättare med svenska pass.
Farid och Wajiha kommer ha med sig Wajihas två barn.
"

Det blir bara intressantare och intressantare...
Citera
2025-01-08, 16:04
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"Den 9/2 inkom samtal till PKC där en anonym uppgiftslämnare ville berätta följande:
Farid kommer resa med Saeeds pass (Saeed Waziri 20040606-7314) då de liknar varandra.
Farid och Wajiha har inte svenskt medborgarskap. De vill åka till USA, då det är betydligt
"

Tack för att du sållar. Ser fram emot fler uppdateringar.
Citera
2025-01-08, 16:27
Medlem
Xfiless avatar
Citat:

Tillägg:

Det här blir ju bara konstigare och konstigare, med tanke på att åklagaren anser att det är ett hedersmotiv som ligger bakom. Hennes familj som känner Ako, är med i brottet för att upprätthålla WKs heder (och liv??).

Förklar för mig:

Sen vi träffades så har hon presenterat hela sin familj för mig. Speciellt helmes bror som bor i
Växjö är god vän med mig. I januari var jag i Istanbul, hennes syster var där, jag hjälpte
"

Jo men Ako säger ju också i förhöret att enligt henne så visste inte hennes familj om deras relation, att hon hade sagt att de var vänner. Vet inte om han var naiv och hon blåste honom för enligt utsago träffade han hennes med familj ca 20-tal gånger, inklusive Farid som hon bodde med. Är inte så vanligt att män från den kulturen accepterar/tycker det är OK att man umgås/vän med det motsatta könet.. å andra sidan när de förhör W yngre bror som är i och med anmälan som kom om misshandel så säger brodern att han inte känner till att Ako och W skulle umgåtts själva. Akos vän säger också i förhör att varken Farid eller syskonen visste om deras sexuella relation.

Citat:

"

Ako själv säger i förhör den 2 feb att han hade ringt familjerätten, polisen och skatteverket att han hade ringt och varnat om detta. Framgår inte vem som ringde in den 9/2. Kanske han igen?
Senast redigerad av Xfiles 2025-01-08 kl. 16:51.
Citera
2025-01-08, 18:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Jo men Ako säger ju också i förhöret att enligt henne så visste inte hennes familj om deras relation, att hon hade sagt att de var vänner. Vet inte om han var naiv och hon blåste honom för enligt utsago träffade han hennes med familj ca 20-tal gånger, inklusive Farid som hon bodde med. Är inte så vanligt att män från den kulturen accepterar/tycker det är OK att man umgås/vän med det motsatta könet.. å andra sidan när de förhör W yngre bror som är i och med anmälan som kom om misshandel så säger brodern att han inte känner till att Ako och W skulle umgåtts själva. Akos vän säger också i förhör att varken Farid eller syskonen visste om deras sexuella relation.

Ako själv säger i förhör den 2 feb att han hade ringt familjerätten, polisen och skatteverket att han hade ringt och varnat om detta. Framgår inte vem som ringde in den 9/2. Kanske han igen?

Ja, de verkar ha mörkat att de hade en sexuell relation. Det känns något konstigt med att de "umgicks" inom familjen trots detta, men det är så Ako framställer det. Han säger ju också att WKs bror och han är bra vänner:

s 105
Vad tycker de om att hon bor med en man men har en relation med dig?
De kände inte till det här, de trodde att vi var bara vänner. Hon sa att vi inte skulle berätta det
för hennes familj att det inte var tillåtet enligt hennes kultur. Vi skulle bara låtsas vara vänner.
"

S 109

Förhör med Sayed (Rija) Korashi i februari i samband med anmälningarna mot Ako:

"Rija Korashi är bror till Wajiha.
Rija tillfrågas om han vet vem Ako är. Han svarar att det är en nära kompis till oss
"
//
"Rija tillfrågas om Ako berättat något för honom om att Wajiha och han skulle ha träffats
själva. Han svarar att det vet han inget om, det har han inte hör. Han har inte berättat något
sådant.
"

Mycket möjligt att Ako ringde anonymt igen, samtidigt har han ju faktiskt redan berättat om det i förhöret.

Det finns mycket under ytan här, som kräver att man läser noga (få se om jag hinner, är inne i en annan tråd egentligen).

Vilket pussel!
Citera
2025-01-08, 18:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Tack för att du sållar. Ser fram emot fler uppdateringar.

Vet inte om jag sållar direkt, men tyckte det som var en slags start på det hela var ju våldtäktsanmälningarna. Man tappar hakan!

Jag är egentligen lite uppslukad av ett annat fall, så det blir kanske lite mer som "saxa" i lagom takt. Finns någrra här i tråden som är mer insatta i fallet än jag.

Något som jag tyckte var lite intressant är att Farids mamma inte verkat godkänt WK som svärdotter:

Förhör Saeed Wasiri 11/3- 24

s 1085:

"Det var endast Saeed som hade rest till Stockholm för att träffa sin bror och hans familj.
Saeed beskrev det som att hans mamma inte hade något umgänge med Saeeds bror och hans
familj. Detta på grund av att mamman inte tyckte att Saeeds bror skulle gift sig med den
kvinnan. Mamman hade önskat att Saeeds bror hade gift sig med en flicka från mammans
släkt istället
. Saeed berättade att Korashi också kommer från Afghanistan, men från en annan
släkt än vad de kommer ifrån.
"

Här blir jag (som är mycket dåligt insatt i hederskulturen) mycket undrande över att det inte blir WK som blir dödad?

Ytterligare intressant är hur utstuderat iscensättningen är runt (falsk?) anmälningarna mot Ako görs.

s 112 ff, larmasamtal:

WK ringer 112 1/2- 24 från Akos mobil, säger sig vara mycket rädd för Ako, som hotar och jagar henne. Nu sitter hon gömd bakom en bil på Parkgatan och gömmer sig från denna "jättedåliga" människa.

"N: Ja, ja han springer på gatan. Vet du? Han är... han är en sådan som säljer pistoler och
sådant och jag har fått veta allting. Jag sa att jag ska säga till polisen...
OP: Följer han efter dig?
IN: Han... Jag... jag... jag (ohörbart 00:00:36) mig bakom en bil. Han är en 34 år gammal
man. Han (ohörbart 00:00:40)...
"
//
"IN: En man. Han är 34 år gammal. Han springer efter mig. Han vill bara... Han... han... han
hotar mig jättemycket. Han... Kan ni snälla skynda er? Han... han... Om ni kommer här
framme så berättar jag allting för er. Om ni bara skyndar er. Jag vet inte vart jag är, men det är
Upplands Väsby. Nära...
P: Ja. Nej, men vi har...
IN: Nära...
P: ... en position på dig. Så jag vill att du sitter kvar där. Men hur vet du aft den här mannen
är 34?
IN: Han heter Ako Abbas. Ako Abbas Hamed.
"
//
"IN: Han heter... Han är... Egentligen han är min kompis men han är jättedålig mä...
människa. Jag... jag kan berätta allt om honom om ni bara,..
"
Citera
2025-01-08, 19:04
Medlem
Citat:
Vet inte om jag sållar direkt, men tyckte det som var en slags start på det hela var ju våldtäktsanmälningarna. Man tappar hakan!

Jag är egentligen lite uppslukad av ett annat fall, så det blir kanske lite mer som "saxa" i lagom takt. Finns någrra här i tråden som är mer insatta i fallet än jag.

Något som jag tyckte var lite intressant är att Farids mamma inte verkat godkänt WK som svärdotter:

Förhör Saeed Wasiri 11/3- 24

s 1085:

"Det var endast Saeed som hade rest till Stockholm för att träffa sin bror och hans familj. Saeed beskrev det som att hans mamma inte hade något umgänge med Saeeds bror och hans familj. Detta på grund av att mamman inte tyckte att Saeeds bror skulle gift sig med den kvinnan. Mamman hade önskat att Saeeds bror hade gift sig med en flicka från mammans släkt istället. Saeed berättade att Korashi också kommer från Afghanistan, men från en annan släkt än vad de kommer ifrån. "

Här blir jag (som är mycket dåligt insatt i hederskulturen) mycket undrande över att det inte blir WK som blir dödad?

Ytterligare intressant är hur utstuderat iscensättningen är runt (falsk?) anmälningarna mot Ako görs.

s 112 ff, larmasamtal:

WK ringer 112 1/2- 24 från Akos mobil, säger sig vara mycket rädd för Ako, som hotar och jagar henne. Nu sitter hon gömd bakom en bil på Parkgatan och gömmer sig från denna "jättedåliga" människa.

"N: Ja, ja han springer på gatan. Vet du? Han är... han är en sådan som säljer pistoler och
sådant och jag har fått veta allting. Jag sa att jag ska säga till polisen...
OP: Följer han efter dig?
IN: Han... Jag... jag... jag (ohörbart 00:00:36) mig bakom en bil. Han är en 34 år gammal
man. Han (ohörbart 00:00:40)...
"
//
"IN: En man. Han är 34 år gammal. Han springer efter mig. Han vill bara... Han... han... han
hotar mig jättemycket. Han... Kan ni snälla skynda er? Han... han... Om ni kommer här
framme så berättar jag allting för er. Om ni bara skyndar er. Jag vet inte vart jag är, men det är
Upplands Väsby. Nära...
P: Ja. Nej, men vi har...
IN: Nära...
P: ... en position på dig. Så jag vill att du sitter kvar där. Men hur vet du aft den här mannen
är 34?
IN: Han heter Ako Abbas. Ako Abbas Hamed.
"
"IN: Han heter... Han är... Egentligen han är min kompis men han är jättedålig mä...
människa. Jag... jag kan berätta allting om honom om ni bara,..
"
Insatt i detta mord från start. Har inte gått igenom fup ännu mer än det du har delat.. Detta är ju så skumt det bara kan bli. Många frågor, dom har varit ett kärlekspar, farid har varit dålig mot henne? Ändå lämnar hon inte. Varför anmäla ako? Framgick på media att hennes relation avslöjades varför hon anmälde honom? Och ja, relationer även om det är "vänskapligt" av det motsatta könet är inte acceptabelt, hur var det okej att dessa två umgicks. Påminner mig om mordet på afghanska killen ramin ii sundsvall, som inledde en relation med en gift kvinna och mördades. Väldigt intressant och liknande fall....
Citera
2025-01-08, 19:20
Medlem
Pandalina4s avatar
De åtalade har tagit alla lån man kan få ut, även låtit andra använda deras bank id, veckorna runt anmälan, efter anmälan. Både F, F bror, W och Ws bror.
Planerat.

W lyckades med att gifta sig med sin kusin i Afghanistan 2022 på plats, och ansökte om att få hit sin man. Lite oklart hur W rest dit, ev kan hon ha ett nytt afghanskt.
Ansökan avslogs.
Citera
2025-01-08, 19:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De åtalade har tagit alla lån man kan få ut, även låtit andra använda deras bank id, veckorna runt anmälan, efter anmälan. Både F, F bror, W och Ws bror.
Planerat.

W lyckades med att gifta sig med sin kusin i Afghanistan 2022 på plats, och ansökte om att få hit sin man. Lite oklart hur W rest dit, ev kan hon ha ett nytt afghanskt.
Ansökan avslogs.

Så WK är gift med en kusin, bor med Farid som är barnens far och har ett utomäktenskapligt förhållande med Ako?

Är Ako endast en kassoko för W?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in