Citat:
Ursprungligen postat av
FreeMarketPatriot
Jösses, hela tråden handlar om framtiden, titeln är "När vår vi AGI".
Att då diskutera denna framtid är vad tråden handlar om.
...
Du skrev:
Än så länge är inte AI en livsform nej men kan bli.
Det lite längre svaret från mig är: Javisst, oerhört lite om framtiden kan helt uteslutas men som jag redan försökt klargöra flera gånger är konceptet med AI som "livsform" och "art" och allt vad det nu är såpass spekulativt att det hör hemma i Sci fi tillsammans med saker som tidsresor, laserstrålar som är någon meter i längd (Star Wars) och artificiell gravitation utan rotation. Och rubrikfrågan du hänvisar till svarar spekulationen definitivt inte på.
Citat:
Ursprungligen postat av
FreeMarketPatriot
...
Det enda rimliga om man tänker efter är att vi saknar fri vilja men det hindrar inte att vi gör val som gynnar oss. Blir du straffad om du begår brott så är det rationellt att undvika det för att inte bli straffad, för detta krävs ingen fri vilja.
Jo, skenbart är det den fria viljan vi använder. Det går inte heller att otvetydigt säga att det i alla lägen är rationellt att undvika att bli straffad. T.ex. kanske någon annan som du vill skydda blir straffad om du inte blir det. Då kanske det är rationellt för dig som individ, med fri vilja, att ta ett straff. Eller så finns det fördelar med att begå ett visst brott såpass att det är värt straffet o.s.v.
Ditt exempel fångar inte tillnärmelsevis alla aspekter på fri vilja och diverse tänkbara dilemman.
Frågan om hela universums eventuellt totala determinism avstår jag från att spekulera vidare i. Ur alla praktiska synvinklar och för all överskådlig framtid är det enda användbara att utgå från att människor (och säkert många djur) har en fri vilja.