2025-01-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vi behöver bara förklara det observerbara, vilket inskränker sig till den deklarativa information människor har om sig själva. Och att lagra deklarativ information går bra utan ny fysik eftersom datorer kan göra det. När vi finner att datorn vet samma saker om sig själv som vi själva gör så har vi uppnått så stor likhet som är vetenskapligt möjligt.

Vad som ger upphov till den deklarativa informationen kan vi inte få veta genom att undersöka människor, men vi kan få veta det genom att undersöka datorn som är konstruerad för att kunna undersökas. Och på så sätt kan vi förhoppningsvis även lära oss hur vår egen deklarativa information uppstår.

Sedan kommer säkert inte människor som du och David Chalmers acceptera att ni fungerar som en dator, men till er tröst kommer inte heller datorn göra det när vi programmerat den att tänka som en människa.

Hehe... att redovisar sina egna ofärdiga tankar och sedan avsluta med att förklara att alla som har invändningar enkom har det på grund av att de inte "accepterar att [de] fungerar som en dator". Jodå så att...

Det finns ett flertal frågor jag har ställt tidigare som du duckat och brister även här men det är ingen idé att ta om det hela för det blir nog bara samma sak en gång till.
Citera
2025-01-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Jösses, hela tråden handlar om framtiden, titeln är "När vår vi AGI".
Att då diskutera denna framtid är vad tråden handlar om.
...

Du skrev: Än så länge är inte AI en livsform nej men kan bli.

Det lite längre svaret från mig är: Javisst, oerhört lite om framtiden kan helt uteslutas men som jag redan försökt klargöra flera gånger är konceptet med AI som "livsform" och "art" och allt vad det nu är såpass spekulativt att det hör hemma i Sci fi tillsammans med saker som tidsresor, laserstrålar som är någon meter i längd (Star Wars) och artificiell gravitation utan rotation. Och rubrikfrågan du hänvisar till svarar spekulationen definitivt inte på.

Citat:
...
Det enda rimliga om man tänker efter är att vi saknar fri vilja men det hindrar inte att vi gör val som gynnar oss. Blir du straffad om du begår brott så är det rationellt att undvika det för att inte bli straffad, för detta krävs ingen fri vilja.

Jo, skenbart är det den fria viljan vi använder. Det går inte heller att otvetydigt säga att det i alla lägen är rationellt att undvika att bli straffad. T.ex. kanske någon annan som du vill skydda blir straffad om du inte blir det. Då kanske det är rationellt för dig som individ, med fri vilja, att ta ett straff. Eller så finns det fördelar med att begå ett visst brott såpass att det är värt straffet o.s.v.

Ditt exempel fångar inte tillnärmelsevis alla aspekter på fri vilja och diverse tänkbara dilemman.

Frågan om hela universums eventuellt totala determinism avstår jag från att spekulera vidare i. Ur alla praktiska synvinklar och för all överskådlig framtid är det enda användbara att utgå från att människor (och säkert många djur) har en fri vilja.
Senast redigerad av Varglig 2025-01-07 kl. 22:03.
Citera
2025-01-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Hehe... att redovisar sina egna ofärdiga tankar och sedan avsluta med att förklara att alla som har invändningar enkom har det på grund av att de inte "accepterar att [de] fungerar som en dator". Jodå så att...
Min förhoppning var att det senare skulle mana till ett uns av eftertänksamhet. Betraktar du hjärnan som en helt neutral och fördomsfri verktygslåda där alla insikter faller lika väl i jord?

Citat:
Det finns ett flertal frågor jag har ställt tidigare som du duckat och brister även här men det är ingen idé att ta om det hela för det blir nog bara samma sak en gång till.
Där tror jag att du och jag upplever samma sak, fast i omvända roller. När den ene försöker förklara och den andre inte förstår så finns det alltid mer än en förklaring till detta. Det tycker jag att vi skall vara ödmjuka inför. Både du och jag.
Citera
2025-01-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuren-Ferdinand
Är nyfiken på vad allas krav är för att ni ska räkna AI som AGI?

Kan tycka att termen blivit överanvänd på sistone för att hypa upp företags produkter (host Open-AI). Sen även att termen AGI lite förlorat sin mening då vi idag har språkmodeller som kan rabbla all fakta på internet samtidigt som de inte kan räkna antalet R i strawberry.

Så istället för att klura ut exakta definitioner av när AGI har uppnåtts väljer jag att istället föreställa mig situationer då jag blir övertygad om att AGI har uppnåtts.

Exempelvis skulle jag bli helt övertygad om att AGI uppnåtts inom robotik om en humaniod robot besegrar en normalt begåvad människa i en 1v1 med pinnar i en skog. För detta krävs balans, finmotorik, kreativitet, och en förmåga att tänka framåt. Detta scenario kan låta löjligt men har fastnat för det på sistone.

Har försökt tänka ut situationer inom andra områden då jag skulle bli övertygad om AGI, men tycker det är svårt. Så undrar alltså vad era scenarior är inom data, vetenskap, osv. för när AGI uppnåtts?

Såvitt jag kan bedöma är svaret: det är olika.
I nuläget har tråden till stor del snärjt in sig i frågan om fri vilja och kört fast rätt mycket.
Men det är ju ingen högoddsare direkt.

Jag tror som du att bra mycket mer uttömmande tester som innehåller många aspekter av mänsklig färdighet är ett rimligt krav att ställa innan man ens behöver bekymra sig om AGI:n (eller vad det nu skall kallas) har ett medvetande. I vart fall om man är ute efter att dess generalitet skall påminna om människans. Finns ju ändå inget annat jämförelseobjekt.

Men vad är "1v1 med pinnar i en skog", jag har faktiskt ingen aning? Låter kul.
Citera
2025-01-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Min förhoppning var att det senare skulle mana till ett uns av eftertänksamhet. Betraktar du hjärnan som en helt neutral och fördomsfri verktygslåda där alla insikter faller lika väl i jord?...

Vilken oerhört märklig fråga.
"Fördomsfri verktygslåda"
Hjärnan?
Verktygslåda...???
Citera
2025-01-07, 23:35
Medlem
Enterprises avatar
När de tekniska framstegen går trögt tar den filosofiska diskussionen tydligen vid. ”Not that there is anything wrong with that!”
Citera
2025-01-08, 04:05
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att "oroa sig" utan om den filosofiska frågan om vi har fri vilja.
Inget du eller någon annan har skrivit innebär att fri vilja existerar, varken hos oss eller hos AI.
Medvetande och liv är fri vilja, något AI ej kan få.

Grundläggande kunskap. Ett axiom.
Senast redigerad av NyStartForSverje 2025-01-08 kl. 04:08.
Citera
2025-01-08, 05:00
Medlem
Citat:
Du skrev: Än så länge är inte AI en livsform nej men kan bli.

Det lite längre svaret från mig är: Javisst, oerhört lite om framtiden kan helt uteslutas men som jag redan försökt klargöra flera gånger är konceptet med AI som "livsform" och "art" och allt vad det nu är såpass spekulativt att det hör hemma i Sci fi tillsammans med saker som tidsresor, laserstrålar som är någon meter i längd (Star Wars) och artificiell gravitation utan rotation. Och rubrikfrågan du hänvisar till svarar spekulationen definitivt inte på.

Kom in i matchen, hela tråden handlar om när AGI nås, blir lite fjantigt att påstå att en sådan framtid är spekulation när tråden handlar om det.

Citat:
Jo, skenbart är det den fria viljan vi använder. Det går inte heller att otvetydigt säga att det i alla lägen är rationellt att undvika att bli straffad. T.ex. kanske någon annan som du vill skydda blir straffad om du inte blir det. Då kanske det är rationellt för dig som individ, med fri vilja, att ta ett straff. Eller så finns det fördelar med att begå ett visst brott såpass att det är värt straffet o.s.v.

Ditt exempel fångar inte tillnärmelsevis alla aspekter på fri vilja och diverse tänkbara dilemman.

Frågan om hela universums eventuellt totala determinism avstår jag från att spekulera vidare i. Ur alla praktiska synvinklar och för all överskådlig framtid är det enda användbara att utgå från att människor (och säkert många djur) har en fri vilja.

Du hakar upp dig på märkliga stickspår av någon anledning. Jag har aldrig påstått att det alltid är rationellt att agera på ett visst sätt men däremot att fri vilja inte krävs för att agera rationellt.

Det finns ingen förklaringsmodell som innebär att vi har fri vilja. Om du inte håller med om det får du gärna beskriva en som skulle innebära fri vilja.
Citera
2025-01-08, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyStartForSverje
Medvetande och liv är fri vilja, något AI ej kan få.

Grundläggande kunskap. Ett axiom.

Nej ett medvetande kräver inte fri vilja och det finns inget som säger att AI inte kan få ett medvetande. Inget av dessa påståenden är korrekt alltså.
Citera
2025-01-08, 05:10
Medlem
Citat:
Nej ett medvetande kräver inte fri vilja och det finns inget som säger att AI inte kan få ett medvetande. Inget av dessa påståenden är korrekt alltså.
OK materialist, allt är döda atomer, även du.....Du har inget annat resonemang.
Citera
2025-01-08, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyStartForSverje
OK materialist, allt är döda atomer, även du.....Du har inget annat resonemang.

Vad har det med saken att göra ens? Atomer är inte detsamma som fri vilja.
Citera
2025-01-08, 05:18
Medlem
Citat:
Vad har det med saken att göra ens? Atomer är inte detsamma som fri vilja.
Vad har du ens för argumentet då? Varför finns inte fri vilja hos allt levande? Har du svårt med förståelsen av tung filosofi eller? Kom igen nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in