2025-01-07, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Du har rätt i teorin, men i praktiken leder det till att jag alldeles för snabbt ökar i rank, åker på dunderstryk av folk som inte är totala nybörjare, går ned i rank, upprepa.

Lägga sig av artighet gör man såklart om man inser att det verkligen är helt kört, och man får gärna säga något i chatten, men här snackar vi folk som lägger sig eller förlorar på tid (dvs slutar spela utan att lägga sig) när de förlorat kanske 2-3 pjäser. En annan sak jag märkt är att typ alla lägger sig om de förlorar sin dam även om de i övrigt har rejält övertag.

(Skulle vara trevligt om man kunde klicka i att enbart spela med spelare som varit medlemmar ett tag, och i värsta fall vänta lite längre på att paras ihop för en match)
Citera
2025-01-07, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Oj vad du glorifierar oss, vi är inga supermänniskor. Det är dessutom 2400 online, jag deltar inte i några tävlingar irl. Du skrev att kung + bönder kunde vara extremt svårt. Det kanske råder inflation i rating nu för tiden, för ingen över 1800 skulle ha problem med sånt vad jag vet.

Så du kunde inte svara på frågan om var du fick 2 pjäser ifrån, så förvånande, du är en bluff som med tanke på hur du uttrycker dig förmodligen har 700 i rating. Ingen spelare av klass skulle uttrycka sig som du, starka spelare vet hur svårt sådana slutspel kan vara och att Magnus briljerar här, han har vunnit många partier mot de bästa motståndarna som teoretiskt var remi.
Senast redigerad av FreeMarketPatriot 2025-01-07 kl. 01:56.
Citera
2025-01-07, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så Bobby Fischer har fel?

Jag såg en stream med Hikaru där han gick igenom denna intervju med Fischer och han gapskrattade sig igenom intervjun. Han sågade inte allt som Fischer sa men höll inte med om allt heller nej.
Citera
2025-01-07, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Carlsen säger att klassisk schack är mer eller mindre död för att spelet nu är så analyserat, därför provar han nu att göra fischer random större.

Han väljer medvetet också sämre öppningar för att ta motståndaren bort ifrån känd teori. Han får därför en sämre ställning i början men genom detta kommer båda ut på okänd mark och han kan vinna pga högre spelstyrka.

Så det här med att toppspelare bara väljer de bästa varianterna som en del säger kunde inte vara mer fel.
Citera
2025-01-07, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Jag satt just och funderade lite över detta med schack idag. Schack borde egentligen tilltala mig för det innehåller mycket av den typ av spatiala problemlösning jag tycker är kul. Som barn kunde jag tycka det var kul att spela lite då och då mot andra barn.

När jag däremot som vuxen gjorde en ansats att faktiskt lära mig ordentligt insåg jag att schack är dödstråkigt eftersom 99% av tiden man "lär sig" (åtminstone de första åren?) handlar om korvstoppning, att mekaniskt nöta in färdiga sekvenser och givna drag. Schack kan säkert vara superkul när man tagit sig över de där första (tiotals? Hundratals?) timmarna extremt dryg utantillinlärning, men fram till dess är det ungefär som att nöta in en statistisk tabell för att kunna räkna ut ett godtyckligt problem lite snabbare.

På det sättet tycker jag det är listigt av schackspelare att de lyckats skapa bilden av att det är något som signalerar "intelligens" och därmed blivit en statusmarkör. I själva verket handlar det om minne och förmåga att disciplinerat ta sig igenom korvstoppning. Det är också beundransvärda färdigheter såklart, men var sanningen mer allmänt känd skulle nog schackspelare ses som "autistiska enstöringar" snarare än "intelligenta".

Eller har jag fel? Jag misstänker att det är lite som att lära sig spela ett instrument, det kan finnas något roligt och kreativt längre fram, men först måste man bara nöta tillräckliga timmar fingersättning och teori (med skillnaden att i schack är det några hundra timmar istället för typ tio timmar innan man kan spela något vettigt).
Du kan lära dig spelet. Men om du vill dominera spelet krävs det en annan nivå.
De som kan det väl tänker flera drag fram. Där krävs det intelligens. På proffs nivå.
Citera
2025-01-07, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du kan lära dig spelet. Men om du vill dominera spelet krävs det en annan nivå.
De som kan det väl tänker flera drag fram. Där krävs det intelligens. På proffs nivå.

Inte nödvändigtvis.
Capablanca fick frågan och hans svar vara att han sällan tänker mer än 2 drag fram.

För att kalkylera långa varianter krävs dock förmåga att visualisera. Man måste kunna hålla många varianter i huvudet och se dem framför sig. Det är därför inte förvånande att starka spelare ofta klarar att spela blindschack, de kan spela hela partiet eller t.o.m. flera partier samtidigt utan att ens ha ett bräde att titta på.
Senast redigerad av FreeMarketPatriot 2025-01-07 kl. 03:32.
Citera
2025-01-07, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Inte nödvändigtvis.
Capablanca fick frågan och hans svar vara att han sällan tänker mer än 2 drag fram.
Det är för att han inte behöver tänka längre än så. Om han redan vet hur han ska spela ut sin motståndare så är han i nuet så att säga. Men två drag fram är ändå fascinerande på en proffs-nivå. Han är alltså alltid 2 drag före sin motståndare. 🙂
Citera
2025-01-07, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är för att han inte behöver tänka längre än så. Om han redan vet hur han ska spela ut sin motståndare så är han i nuet så att säga. Men två drag fram är ändå fascinerande på en proffs-nivå. Han är alltså alltid 2 drag före sin motståndare. 🙂

Det var för att han hade en känsla för vad som var en bra ställning. Har man det klarar man sig väldigt långt bara på att jämför nuvarande ställning med den som uppkommer efter nästa drag man tänker göra. Det handlar om att förstå schack, istället för att vara en kalkylator.

Magnus fick också en fråga kring detta. Han svarade att han själv och Hikaru var bäst på snabbschack eftersom de två har bäst förståelse för schack. Vid snabbt spel har man helt enkelt inte tid att kalkylera, då måste man istället känna vad som är bäst.
Citera
2025-01-07, 03:48
Bannlyst
Folk som kan spela utan bräde eller ännu värre, utan varken bräde eller pjäser, imponerar otroligt på mig.
Det kräver nåt extra som jag tror skulle vara omöjligt för mig att lära mig.
https://m.youtube.com/watch?v=YFasHcXz80Q
Citera
2025-01-07, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Folk som kan spela utan bräde eller ännu värre, utan varken bräde eller pjäser, imponerar otroligt på mig.
Det kräver nåt extra som jag tror skulle vara omöjligt för mig att lära mig.
https://m.youtube.com/watch?v=YFasHcXz80Q

Jag såg en video där Magnus spelade blindschack mot typ 10 spelare samtidigt...

Här är en sådan video men det finns fler:
https://youtu.be/eLaOeXCAPbU?si=hVDdQfEYLk0QdU-3
eller
https://youtu.be/cTeDkyQUbyY?si=NmqcmErpuoJtQSYB
Senast redigerad av FreeMarketPatriot 2025-01-07 kl. 03:57.
Citera
2025-01-07, 05:11
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Yup, finns många. Abdulkadir Mohamed Warsame, Mahad Dahir Muhumad, Ali Abdullahi Farah, Abdirahman Omar Sheikh, Islam Nour Kassim etc etc

... finns många Somalier som nått höga internationella titlar, med höga FIDE rakningar.

Samtliga spelare du nämner har en ranking på under 2000 i ELO Och befinner sig således på amatör och enkel klubbnivå, och är inte i närheten av någon FM eller GM-titel. Negrer är märkbart underrepresenterade bland starkare schackspelare och det finns endast 3 GM i hela världen.
Citera
2025-01-07, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Nja, det är fördel vit, så de seten som dator 1 börjar bör dator 1 vinna.

Sannolikt är det fördel att börja men inte tillräckligt för att räcka till vinst. Det finns också ställningar där den som börjar förlorar så det går inte med säkerhet säga att det är fördel att börja med optimalt spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in