Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-17, 23:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
SJ har linjer som de chartrar ut - så var det förut i alla fall
Nu funkar det annorlunda, se https://www.trafikverket.se/for-dig-...eller-for-tag/
Sedan kan givetvis ett bolag chartra ut linjer, ett exempel är pendeltrafik som körs på uppdrag av exempelvis Skånetrafiken av någon helt annan. En tredje part kanske äger tågen.
Citera
2021-10-16, 21:55
Bannlyst
Sinnesjukt vilka ockerpriser SJ tar.

Ta exempelvis x2000 från Stockholm till Köpenhamn. Exkludera tåget som åker tidigast på morgonen. Kostar runt en tusing i snitt. 5 timmars resa.

På Norwegian kan du få flygbiljett till Köpenhamn för 600 kronor en behaglig eftermiddag och vara framme på 45 minuter.

En annan galen grej är att priset är runt 350 kronor om man tar 06:16 tåget. Men kostar 1365 om man ska ta 08:21 tåget. Hur kan det skilja så fruktansvärt på bara 2 timmar?
Citera
2021-11-07, 21:29
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abdalah
Sinnesjukt vilka ockerpriser SJ tar.

Ta exempelvis x2000 från Stockholm till Köpenhamn. Exkludera tåget som åker tidigast på morgonen. Kostar runt en tusing i snitt. 5 timmars resa.

På Norwegian kan du få flygbiljett till Köpenhamn för 600 kronor en behaglig eftermiddag och vara framme på 45 minuter.

En annan galen grej är att priset är runt 350 kronor om man tar 06:16 tåget. Men kostar 1365 om man ska ta 08:21 tåget. Hur kan det skilja så fruktansvärt på bara 2 timmar?

För att efterfrågan är högre klockan 08:21 än 06:16, desto fler som vill åka en viss avgång desto högre pris. Samma gäller omvänt då avgångar med lägre efterfrågan är billigare.
Citera
2022-01-04, 22:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
För att efterfrågan är högre klockan 08:21 än 06:16, desto fler som vill åka en viss avgång desto högre pris. Samma gäller omvänt då avgångar med lägre efterfrågan är billigare.

De som inte fattar det lär dessvärre inte bli klokare av ditt svar trots att du har rätt och att det är ett logiskt och enkelt samband.

SJs prissättning följer gängse marknadsekonomiska principer och betalningsviljan för dessa påstått jättedyra biljetter verkar hög trots att det tydligen ska krylla av billigare alternativ.
Citera
2024-12-31, 10:13
Medlem
solstrålars avatar
Varför är tåg så dyrt i Sverige?

Kan någon förklara varför tåg kostar som det gör i Sverige? Jag kollar nu på en 4 timmars tågresa mellan stockholm och malmö. Denna resa i tid och sträcka hade kostat mig max 30 Eur nere i Europa. För liknande sträcka i sverige ska sj ha 1500 kronor enligt biljetten jag vill beställa

Men varför är det så? Är det rimligt att några timmar tåg kostar flera tusen?
Senast redigerad av solstrålar 2024-12-31 kl. 10:17.
Citera
2024-12-31, 10:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Kan någon förklara varför tåg kostar som det gör i Sverige? Jag kollar nu på en 4 timmars tågresa mellan stockholm och malmö. Denna resa i tid och sträcka hade kostat mig max 30 Eur nere i Europa. För liknande sträcka i sverige ska sj ha 1500 kronor enligt biljetten jag vill beställa

Du bör nog ange mer data till ditt påstående

Kollade resa med SJ 2025-02-01 (lördag)
Avresa 06:01 med SJ Snabbtåg
Pris enkelbiljett 435 kr

Senare den dagen kl. 14:25 även det snabbtåg
Pris enkelbiljett 385 kr
Citera
2024-12-31, 10:22
Medlem
Belters avatar
Höga driftskostnader och underhåll som ska täckas med mindre bra beläggning.
Citera
2024-12-31, 10:24
Medlem
Tillgång och efterfrågan. Sveriges järnvägsnät är överbelastat, och bland annat SJ kan inte köra så ofta som dom vill. Spåren ska delas med godstrafik och lokaltrafik. Du kan dock hitta biljetter för 395:- om du är ute i god tid eller väljer att åka på tider då ingen annan vill. Hos SJ tänker jag då. Köper man biljett samma dag, och köptrycket är högt, så vill bolagen så klart tjäna så mycket som möjligt.

Nu vet jag inte vilken specifik dag du tänkte åka. Och vad du jämför med i Europa. En biljett mellan Paris och Nice kostar sällan under 1000:-, och Marseille till Barcelona brukar kosta cirka 1500:-. Restiderna är de samma som mellan Malmö och Stockholm.

Kolla Snälltåget, dom brukar ligga lägre i pris. Och självklart är allt som dyrast kring storhelger.
Citera
2024-12-31, 10:25
Medlem
Citat:

Kan dra till med att allt är dyrt i Sverige!
Och mycket beror på egoistiska manipulativa sjuka och något efterblivna politiker som styt landet dom senaste 50 åren.
Citera
2024-12-31, 10:26
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Låter som att du beställt biljett i sista sekund och valt den dyraste biljetten du kunde hitta. En tågresa Sthlm - Malmö brukar ligga strax under 1000kr vilket i sig är en del men betydligt billigare än vad du betalar.
Citera
2024-12-31, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Höga driftskostnader och underhåll som ska täckas med mindre bra beläggning.

Hur menar du då? Driftskostnaden för ett tåg mellan två orter är konstant. Oavsett om det är fullbokat eller tomt. SJ har aldrig haft så bra beläggning som de senaste tre åren. Underhållet av tågen sköts av SJ, allt annat underhåll av Sveriges järnvägsnät av andra företag.
Citera
2024-12-31, 10:27
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Priserna är ju dynamiska så ett populärt tåg som nästan är fullsatt kommer kosta mer. Bokar man mindre populära avgångar i god tid så blir det mycket billigare.

Sen vad menar du med "nere i Europa"? Som om det är lika billigt i hela Europa utom Sverige?
Här en jämförelse av tågpriser mellan länderna i Europa. Sverige ligger bland de 10 dyraste men absolut inte dyrast:
https://www.euronews.com/travel/2023...-train-tickets
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in